LARSSONS NYA ANALYS
En av spelarna jag inte riktigt kunnat sätta fingret på är Korpa, så jag bestämde mig för att läsa igenom hens poster.
Under denna runda har Korpa haft en beef mot Sidd och anklagat honom för att vara varulv och rent av sagt till byn att hen vill hänga Sidd före BDG. En lite weird prioritering i mina ögon, Korpa är ju en försiktig spelare och vi måste göra rätt den här runda annars förlorar byn. Det är inte ens som att Korpa tycker att BDG är grön och försöker få byn att förstå att vi gör ett misstag; vi skall istället ta ett safe alternativ (BDG) och göra en gamble före (Sidd). Ett konstigt förslag från en spelare som i sina första poster denna rundar oroar sig för att vi inte har fler chanser.
Jag fortsatte läsa konversationen mellan Korpa och Sidd, och hakade då upp mig på en formulering Korpa använde, post 69, där hen pratar med Sidd (egen fetning):
Om du läser mitt teoretiska scenario för vad som händer om jag som bybo pangar någon så ser du varför ulvarna inte behöver frukta mig (tldr: byn förlorar med stor sannolikhet). Sen har du nog också missat hur svårt det är som bybo att veta vem som är ulv och inte. Det är bara ni som sitter på facit från början.
Vadå "ni"? Det borde väl stå "ulvarna"? Som i: "Det är bara ulvarna som sitter på facit från början."
Ego-spelare, som Vimes och BDG, brukar skriva saker som "Hej ulv. Jag vet att du är ulv, din ulv, och bjuder hela världen på öl om jag har fel, ulv". Men när Korpa brukar skriva om ulvar så är hen mer försiktig i sitt formulerande. Använder ofta meningen "jag
tror X är ulv".
Så när Korpa skriver "Det är bara ni som sitter på facit" låter det som om om hen skriver till sitt lag. Sitt ulvlag.
Och visst. Freudianska felsägningar är ju en av de svagaste tellsen i varulvsspel. Men det påminde mig om att Korpa är en
försiktig spelare. Sidd är också försiktig. Han har ju skrivit flera gånger om att han inte vill rösta fel. Korpa skriver hela tiden att hen är rädd att använda sin förmåga fel.
Om vi tar detta i åtanke, låt oss titta på förra rundans röstningsresultat. Vilka två försiktiga spelare höll sig utanför dreven?
Halo (5): Xyas, LJS, Basse, BDG, Impetigo
BDG (4): Kim Nolemo, Vimes, Halo
Kim Nolemo (1): Korpa
Basenanji (1): Sidd
Vi
vet att Halo var bybo, och är gott som säkra på att BDG är röd. Två tighta drev mot en grön och en röd kandidat är en mardröm för nervösa ulvar. Hur skall man försöka rädda sin kompis utan att se misstänkt ut? Hur länge vågar man hoppas att byborna röstar fel? Paranoian bara växer!
Och nu, när det ser ut som BDG kommer åka ut, jobbar plötsligt Korpa och Sidd hårt för att beefa mot varandra med de konstigaste av argument.
Jag tror därför att BDG+Korpa+Sidd är vår ulvtrio.