Re: Äpplen och päron
Vad jag stör mig på är att eftersom det är fantasy så ska tydligen kvinnor ha lite kläder på sig.
I rollspel? I så fall undrar jag vilka spel det är jag har missat. Själv var jag rätt tveksam till fantasyrollspel i ett par år innan jag började lira dem, just därför att det var så lite babes i dem. Mest ringbrynja och plåt och annat tråkigt tjofs vart man än tittade.
Boris gör bland annat sådana bilder.
Och? Han målar lika mycket lättklädda killar.
Ofta när man ögnar i böcker så ser man dem. Kvinnor med små ringbrynje-BHs. Någon som orkar förklara varför? Vilken krigare skulle ta på sig så lite skydd. Inte då jag, antagligen inte kvinnor heller även om de är i fantasy.
"Även om de är i fantasy?" Eftersom det per definition är fantasi så kan de ha på sig precis vad som helst. Varför drar folk i andra spel på sig rustningar med gigantiska axelskydd? För att det ser bra ut på bild förstås. Samma sak som med BH:na.
Så genom att sprida ut en sådan bild av fantasy så översexualiserar man inte bara bilden av kvinnor, man gör henne väldigt korkad också. Eftersom hon tydligen inte hade vett nog att dra på sig mer skydd.
Hoppas verkligen att du inser hur lik Didi du låter här... Hon kan inte möjligtvis tänkas vara så cool att hon inte <I>behöver</I> fåna sig med sånt?
"Romarna är fega uslingar! De badar i varmt vatten och gömmer sig bakom bröstplåtar av stål... medan VI äger mod i överflöd!"
Slaine, krigare i höftskynke
--
Åke