ST. [OT]
Ok, inledningsvis så måste jag påpeka två saker... För det första så är klockan väldigt mycket, och jag är fruktansvärt trött; ha överseende om jag låter som en idiot på något sätt. För det andra så ser jag att jag kommer kunna sammanfatta mina åsikter hyfsat kortfattat i och med det här inlägget, varvid OT-nivån känns acceptabel, men jag vill helst inte diskutera det här ämnet mer än så i den här tråden; jag vill ogärna bli känd som miffot som kapar trådar med Vampire-tjat (för det är så det börjar kännas vid det här laget).
Nå, knepet med ST-systemets färdigheter är att de för det första läggs ihop med grundegenskaperna (du slår inte för Academics, utan för Intelligence+Academics, så uppenbarligen utgör Intelligence viss baskunskap [det påståendet stärks av att "Book Knowledge" faktiskt är en av deras föreslagna Specialties...]), för det andra har nivåbeskrivningar som ofta är humoristiska på de lägre nivåerna. Dina uppräknade stridsfärdigheter låter t.ex en smula höga (vad är det för väpnad närstrid du tränat?).
"men säg att man uppnår 3 i VARJE (de som är uppräknade på ett formulär) ability, vilket inte är en omöjlighet... ja du förstår kanske vad jag vill säga...?"
Inte direkt faktiskt. Det går utan problem med det nuvarande erfarenhetssystemet, och det ser jag alltså som en stor nackdel, pga att man då utvecklar sig orimligt fort. ••• är en kompetent yrkesmans nivå; så bra är man inte på samtliga färdigheter ens efter 100 år. Punkt. Nå, nu skall jag väl snart bege mig mot bingen. Jag tycker alltså att jag är klar med den här diskussionen nu (jag har liksom sagt det jag ville få fram), men om du vill fortsätta så...tja, jag föreslår PM, eller i värsta fall en ny tråd på skräckforumet (där är det ju ändå dött).