Nekromanti Hålla sig uppdaterad på datorområdet

Übereil

Swashbuckler
Ibland på arbetsintervjuer har jag fått frågan "och hur ser du till att hålla dig uppdaterad med den senaste tekniken?". När jag får denna fråga så brukar svaret bli ett lite fåraktigt "det gör jag inte...".

Det fick mig att undra hur folk håller koll på utvecklingen inom datorområdet i allmänhet och programmeringsområdet i synnerhet? Vilka sidor, vilka forum, vilka tidningar?

Übereil

Bornmo

Warrior
Helt klart den bästa sidan för övergripande nyheter och uppdateringar.

Sen finns ju Dataföreningen också, som ibland har intressanta artiklar. Sweclockers kan man ju nämna...

Och sen kan du ju säga att du läser olika tidningar, finns ju oftast en hel drös av dom på biblioteket... Och även om du inte läser dom kanske det är bättre att säga att du gör det än att hävda att du inte hänger med =)

hakanlo

Hero
Det är lite av en standardfråga. Och som för alla standardfrågor är det då bra att ha ett svar redo.

Jag föreslår att du lägger till ett par RSS-flöden och kikar lite på ett par forum om C++ och .net (det var väl dina grejer), samt nämnda idg.se. Sedan kan du ju kika typ vad de handlar om, så har du ett bra svar nästa gång. Du kan ju också nämna att du vistats i studentkretsar, där en massa sådant snack pågår hela tiden.

Att svara "det gör jag inte" på denna fråga är no-no!

solvebring

Superhero
Om du är genomärlig och ambitiös kan du ju lämpligen skaffa dig en prenumeration på en tidning som motsvarar den teknik som du intresserar dig för.

Tidningskungen har en del.

TidningarSverige as well.

Länkarna går förövrigt till just de delsidor där sådana tidningar presenteras. Det kan ju vara lämpligt att slå två flugor i en smäll - läsa sådant som man intresserar sig för liksom att slippa ljuga på intervjun - och för den delen också kunna svara på ev följdfrågor.

Det kostar ju dock en slant så bloggar, forum och hemsidor är väl att föredra.