Nekromanti Hårdaste skurken i LOTR

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu har vi sett alla tre filmerna och jag misstänker att det är fler än jag som älskar dem. Peter Jackson har skapat ett mästerverk i sin filmtrilogi, mycket på grund av alla underbara skådespelare och roliga/häftiga/läskiga karaktärer som gestaltas på den vita duken.

Särskilt väl tycker jag att Jackson har lyckats med de elaka karaktärerna. De har åtminstone fått mig att flina elakt i biomörkret.

Vilken skurk i LOTR tycker ni blev ballast? Motsvarade han era förväntningar från böckerna eller överträffade han dem?

Själv tycker jag att Ugluk är den hårdaste filmskurken efter Darth Vader! Han är bara så vansinnigt cool! När man ser honom första gången (i början av TTT) så drar man liksom efter andan. Ni vet när den där andra uruken stannar upp och vädrar i luften och Ugluk kliver fram "What is it!? what do you smell?. Man fattar direkt att han är the leader of the pack. Det blir inte sämre av kommentarer som "They are not for eating!" och "Looks like there´s meat back on the menu boys!". Han är fan über! Han ser så vansinnigt cool och härdad ut med sitt vita hår. Man får liksom lite samma skräckfyllda respekt för honom som man kände inför sina befäl första dagen i lumpen. Dessutom har han cool röst.

Grymt respektingivande helt enkelt. Grym orchveteran. Om jag hade varit Jackson så hade jag strukit Lurtz från första filmen och låtit Ugluk föra befälet från första början för att etablera karaktären. Dessutom hade jag låtit Ugluk undkomma vitskinnen så att han kunde fört befälet i attacken mot Hornborgen.

Ugluk får min röst för att han är en ball orchveteran som är klipsk, elak och driven (och obrottsligt lojal mot bossen). Han har ball röst, ser ball ut och gör balla grejor. Han är starkare, snabbare, hårdare och smartare än alla andra och han skulle lätt kunnat spöa Legolas.

---

Det finns andra balla orcher också. Det fula aset som leder anfallet mot Minas Tirith är rätt hård när han kommer på sin warg. "Feeeeaaarrrr, the city ranks of it!".

Den där sköna snubben i morgul, när kaptenerna Shagrat och Gorbag slåss, är också hård. Man får bara se honom i typ en sekund när någon slänger ner ett lik från tornet och han fattar att det är bråk på g. Han kör värsta sköna apvrålet och springer mot tornet för att slåss, fast han inte ens vet vad det handlar om. Hård snubbe.

Lurtz är också cool när han fimpar Boromir och när han slåss mot Aragorn. Han hånar liksom nörd-vidstige till och med när han dör.

Överlag är orcherna och uruk-haierna fantastiska (även om jag inte diggar när de klättrar som insekter på pelarna i Moria).

/Vulf

Krille

Super Moderator
"Vilken skurk i LOTR tycker ni blev ballast? Motsvarade han era förväntningar från böckerna eller överträffade han dem?"

Grìma Ormtunga. Lätt!

Ormtunga är egentligen en rätt blek typ i boken - en liten snörvlande inställsam jävel vars enda roll är att få smisk av alla som är det minsta hårda. Till och med ärkefjanten Frodo kan trycka ner honom. Jag hade inga större förväntningar på Grìma.

Och vad får man? Världens mest lismande och klibbiga Brad Douriff med kontaktlins, vårta och rakade ögonbryn! Man får direkt intrycket av att man har träffat honom - och jajjemen, han var äcklet i skolan som samlade på sniglar och njöt när han kunde stoppa in det i biffots macka utan att han märkte det, han var som använde utpressning för att få tjejer, och han var den som var störst när han kunde sola sig i rektorns makt. Vi vet exakt vem Jacksons Ormtunga är, för varje skola har minst en. Å jävel vad vi hatar honom!

Åsså slänger vi på en ärkepompös shakerspeariansk engelska och läckra kläder och ett riktigt, riktigt falskt polerat yttre...

Hade inte Gollum redan snott showen så hade Grìma gjort det!

Troberg

Sinister eater
Vilken skurk i LOTR tycker ni blev ballast? Motsvarade han era förväntningar från böckerna eller överträffade han dem?
Jag tror att jag redan besvarat det här.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ni är alla mesar!

Den hårdaste skurken i LotR är ju helt klart Balrogen. Coolast av dem alla och helt oslagbar. Motsvarade mina förväntningar och överträffade dem.
Grottrollet var bra i första filmen men höll inte riktigt för fler tittar än en.
Personligen är jag rätt negativt inställd till alla nyuppkomna orchledare. De känns bara som ett sätt att etablera lite mer motstånd för huvudkaraktärerna och sälja fler prylar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är väldigt traditionell när det kommer till filmskurkar. Jag vill ha dem klassiskt onda, intelligenta och mäktiga. Alltså är Saruman den bästa skurken. Nu är det bara att vänta på den förlängda versionen av Konungens återkomst så att han får det slut han förtjänar.

/tobias

magoo

Hero
Enligt maken är det Peter Jackson som är den hårdaste skurken, eftersom han så brutalt slaktade Glorfindel, ja helt utplånade honom ur storyn...

Räknas Boromir som skurk? Gollum? Denethor? Jag blev väldigt imponerad av deras karaktärer i filmen. Sen är jag inte helt övertygad om att Galadriel inte är ondskefull, hon ser ut som om hon överväger att käka upp hoberna när de besöker henne i hennes skog.

Av de "äkta" skurkarna så gillar jag Grima bäst, synd bara att hans insats blev så begränsad i filmerna. Brad Dourifs förvandling imponerar stort, när jag såg hans verkliga utseende i extramaterialet kunde jag inte tro att det var samma person som Grima förrän jag hörde rösten.

Johan K

Gammal & dryg
Heemm, måste nog hålla med Walium här.. Balrogen är nog ett praktexempel på att vara ond som få... Sedan så är ju Sauron, när han öser igång gansak ond åxå. Båda dessa herrar slog iaf min förväntning på att vara onda..
Visst, alla orcher & dess ledare är ju åxå helt ok, men okmmer inte ricktigt upp i klass med Balrogen & Sauron.

Mitt pris till de fegaste måste nog gå till vättarna som omringar ringensällskapet i moria, snacka opm att krypa för övermakten(läs Balroggen.. :gremtongue:)

Pendragon

Swashbuckler
Häxkonungen + Fellbeast.

Låter asläskigt. Störtskön attityd. Flygterror på en nivå Hitler aldrig kom i närheten av hur mycket han än blitzade London...

Om det är nåt jag lärt mig av wrestling är det att de coolaste ondingarna alltid är tag team...

Läckert också att de får spö av ett annat tag team. :gremwink:

/Joel

Pom

Swashbuckler
Det finns så många härliga hårdingar. En för mig lite oväntad favorit är trollet som Aragorn slåssar med utanför Svarta portarna. Det är ett troll, illa nog, det har full rustning, ännu värre, och det slåss med två vapen! Nödlöst att säga faller Elessar som en kägla. :gremelak:

ripperdoc

Myrmidon
Sauron/Ögat

Kanske inte så originellt av mig, men formspråket tilltalar mig HELT. Först söta Sauron i inledningen till första filmen där han traskar runt med sitt järnstaket på hjässan, sina vackra handskar och sopar golvet med alverna & co. Sen förstås ÖGAT! Alltid lika galet, brinnande och stirrande mot hoberna. Me like.

/RipperDoc

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Sauron/Ögat

Jag tyckte om Sauron i första filmen, även om det kunde gjorts bättre. Men ögat gillade jag inte alls. Särskilt inte i sista filmen där det användes som en strålkastare. Kändes lite fånigt och ovärdigt för en halvgud att bete sig som en luftvärnsstrålkastare från andra världskriget.

Nä, dessutom har jag aldrig sett Saurons öga som något fysiskt utan snarare som en metafor, men det är ju bara jag. Liksom "höhö, jag exploderade och sedan blev jag ett stort vaginaliknande öga som lyser på folk"

Störtlöjligt :gremsmirk:

/Vulf

ripperdoc

Myrmidon
Re: Sauron/Ögat

Det kanske var vaginaformen som tilltalade mig :gremsmile:
Nåja, jag giller ljudet av ögat iaf.

/RD

Saxifrage

Hero
Saruman!

Självklart. De andra skurkarna må vara hårda och tuffa, men Saruman är ju uppenbart så genuint OND att man blir rädd! Face it, en orchledare kan man ta med ett juste bredsvärd, men en kille som talar och rör sig som Saruman är ju så uppenbart genuint livsfarlig... han slungar omkring Gandalf (vi snackar GANDALF här, hallå!) som en trasdocka! Han har svarta bokhyllor! Han bor i ett torn! Han har ett genlab i källaren!

Japp, det framgår verkligen att Saruman är "pure evil" på en helt optimal nivå: Sauron är alldeles för mäktig och abstrakt för att bli läskig, och orchledarna är för mycket lumpenbefäl: Saruman är precis så mäktig han kan bli utan att för den skulle bli mindre påtaglig. Det blir ju inte sämre av att Jackson tagit bort Sarumans ganska förnedrande nederlag i Konungens Återkomst, i filmen får han istället dö när han är på topp - han dör som en skurk!

Why settle for the less evil? Vote Saruman!

hedy

Veteran
Uruk-hai rules! Håller med Vitulv om att vissa uruk-hai, särskilt han som dödar Boromir är jävligt coola. Men Jackson har misslyckats totalt med orcherna. Tolkien skulle ha vänt sig i sin grav om han hade fått se dessa skrattretande grottmänniskor som paradoxalt nog beskaffats med en brittish-english dialekt.

"No one can hear you now!"... Digestive, anyone?

Muggas

Hero
Right on hedy!

Orcherna borde inte artikulera så jäkla mycket. Grova röster och kantig brytning hade gått mer hem hos mig. Hoberna däremot ska vara tedrickande små mysluringar. :gremwink:

Och allmänt så tycker jag helt klart att Gollum är den bästa skurken. Andy Serkis gestaltar denna mångbottnade varelse med ett riktigt lyckat reslutat. Utan honom tror jag att karaktären hade blivit platt och uddlös.

Cybot

Mest spelbar
Tolkien skulle ha vänt sig i sin grav om han hade fått se dessa skrattretande grottmänniskor som paradoxalt nog beskaffats med en brittish-english dialekt.
Dialekten är faktiskt inte så fel, pga att det är en ganska specifik typ av brittisk-engelsk dialekt.
Detta förutsätter dock att man går enligt teorin att Lord of the Rings var i grund och botten ett anti-modernistiskt/anti-industrialistiskt verk (en teori som står på en väldigt stark grund).

Foggmock

Myrmidon
Mm, de var två mot en och anföll nesligt i ryggen (inte med en campingstol men väl med ett litet svärd). Äkta wrestlingkänsla.

Häxkungen av Angmar är verkligen ond. Sauron och Saruman och alla äckliga orcher drivs av egoistiska krafter, emedan häxkungen bara HATAR allt helt oresonligt. Och det bästa av allt, han föddes inte sån. Han blev förändrad mot sin vilja och är bitter och vill bara ta ut det på alla äckliga människor som åtnjuter de frukter han saknar. Genialiskt.

Cybot

Mest spelbar
1. Man behöver inte vara medveten om en koppling för att den ska finnas där.
2. Tolkien förnekade att boken på någotsätt handlade om andra världskriget, vad jag vet så varken förnekade eller bekräftade han att det var en anti-modernistisk bok.

Men om man säger så här. Skurkarna är ju rena arketypen av allt det onda i industrialismen. Ansiktslösheten, smutsen, tegelstenen, massproduktionen av medelmåttiga varor, föroreningarna, det grovhuggna språket osv osv medans alla goodguys är rena rama skogsninjorna hela bunten. De är typ en med naturen och hela faderullan. Till och med dvärgarna har en kontakt med det förmodernistiska samhället genom sina starka kopplingar till det individuella hantverket (även om alverna, tolkiens Virtuoser, har en ännu starkare koppling). Dvärga prylar (och alvernas) är konstfullt gjorda artefakter osv, saker som varar. Rena motsatsen till orchernas massproducerade slit-och-släng.

Om man sedan kopplar det till tolkiens bakgrund så blir det ännu tydligare.

Till den bakgrunden är det rent ut sagt naturligt att orcherna pratar industriarbetarens och fotbollhulliganens grova underklassengelska.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Urkraft

I böckerna gillade jag Saruman bäst. Han var nyanserad ondska i ett stuk jag verkligen gillar, men stympades i filmerna genom att hela hans dubbelspel och fruktan inför Mordor omintetgjordes. Nu var han bara Saurons lakej från början istället, och det var en jävligt mycket tråkigare tappning av honom som karaktär. Han är välspelad och så, men inte alls ett lika intressant psykologiskt porträtt som i böckerna - ett av de få Tolkien fick till.

Gríma är utmärkt, men en för liten karaktär - han får aldrig mycket mer utrymme än att man hinner frossa en stund i hans slemmighet, och man får aldrig mycket mer än en glimt av motiven bakom, tyvärr.

Det enda som verkligen får mig att dräggla är nazgûlerna på fell beasts (vad heter sådana på svenska?), men detta till trots tror jag att Sauron är min favorit i filmerna. Inte för att han på något sätt är en intressant karaktär, utan just för att hela karaktärsbiten har reducerats till något helt oväsentligt, blott lämnande tidslös ondska - en ren urkraft. Det må vara väldigt uttjatat nowadays, bara slentrian i största allmänhet eller helt enkelt trist, och den där 'fittan i kristallkulan' kan man ju tycka vad man vill om, men scenerna där Sauron faktiskt figurerar - och talar till karaktärerna - är för snygga för att ignoreras. Jag älskar när Mordors portar har öppnats, ögat blickar mot Aragorn och Saurons röst hörs likt en viskning från urtiden: "Aragorn...Elessar...". Det är känslan jag går på, och där överträffar Sauron (och nazgûlerna) alla utmejslade ondingar som Saruman och Gríma - de har för lite personlighetsutveckling att backa upp ondskan med. Men Sauron behöver ingen personlighetsutveckling - han bara är. Sedan är det den här grejen med att han är en arvtagare till en ännu större ondska, Morgoth, som Tolkien beskrev så snyggt i Silmarillion:

But in the after years, Sauron would rise like a shadow of Morgoth and a ghost of his malice, and continue on the same ruinous path into the void
.

Och Morgoths existens hintas åtminstone i filmerna...alltid något.

Till sist; ärligt talat, bara kolla på den här:

- Ymir, svag för överdesign?