Nekromanti Hårt äventyr

Great goblin

Veteran
Är det någon som vet var man får tag på ett hårt Tirakbultar äventyr eller dyl? och sen vill jag fråga krille när ger ni ut nya äventyr till Eon?
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"

Johan K

Gammal & dryg
Kan ju alltid kolla på sverok:s senariobank.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Varför, Ymir?

Primärt därför att vi för det första koncentrerar oss på intriger och karaktärsspel, inte random questing. Sedan så spelar vi inte direkt "äventyr", utan snarare allt som händer rp:na från starten i direkt kronologisk ordning, utan några längre avbrott ("hopp") eller några klart avgränsade "äventyr". Jag har lite svårt att förklara det här egentligen, Tiamel sammanfattade det jävligt bra en gång. (Min och Rippos posse tycks ha en rätt snarlik spelstil). Kalla det grisodling (med high fantasyinslag) om du så vill.

Vad jag menar med "mjuka äventyr" är motsatsen till "hårda", dvs äventyr som inte går ut på att slakta folk. Vidare existerar inte direkt begreppt "äventyr" i min spelgrupp, som sagt var.

- Ymir, har alltid haft problem med att förklara sin spelstil

Virocon

Swordsman
Dela med sig?

Hörni killar/tjejer, ni verkar ha bestämt er för att självskrivna är bäst. Har ni några äventyr ni kan tänka er att dela med er av?

Great goblin

Veteran
Re: Föredrar mjuka

Nej! det skall vara Tiraker , yxor , guld och massvis med Kvasr och Mirunkorv!
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"

Primas Antonio

Veteran
En god spelstil...

Jag håller med dig, Ymir. Äventyrslösa kampanjer, eller vad man skall kalla det, är vad som främjar rollspelandet bäst.
Om du spelar som jag (åtminstone försöker) kanske det kan sammanfattas så här...

Istället för att spela vissa mer eller mindre extrema händelser i en rollpersons liv (Sk. äventyr, pressade situation där ingen sansad människa skulle agera som normalt. Bra för ROLLspel?) spelar man rollpersonens liv.

/Antonio

Sir Foilan

Hero
asså nu går det till överdrift!

Okej, powergaming kanske inte är det mest utvecklande sättet man kan spela på.

Men att i en hel dag (realtid) lira och sätta sig in i sådana saker som att så en åkerjävel, pussa på grannfrun, och titta på stjärnorna blir ju bara för tråkigt i längden. ROLLspel i all ära, men jag tycker att det hela går till överdrift. Helt plötsligt är man inte en accepterad erfaren rollspelare om man inte tycker jävelbra om friform, sitta coh ROLLspela tedrickande i femtioelva timmar eller nåt annat tramsigt.
Fantasi och variation! Det mitt tips!

"Äventyrslösa kampanjer, eller vad man skall kalla det, är vad som främjar rollspelandet bäst."

Ja, vad ska man säga om detta. Kan ju kanske hålla med dig lite. Iaf om du menar en fortgående kampanj med lite extrema händelser såsom mordgåtor, intriger och slagsmål etc som inte "avslutas" efter uppklarat "uppdrag" utan istället påverkar efterkommande händelser.

ROLLspel? nej inte för mig. Jag "nöjer" mig med ROLLSPEL.

/Sir Foilan - trött på alla "seriösa" ROLLspelare

Across the Bridge of Death,
there he stand in flames.

/images/icons/cool.gif

Vindhand

Myrmidon
händelselöst?

Istället för att spela vissa mer eller mindre extrema händelser i en rollpersons liv (Sk. äventyr, pressade situation där ingen sansad människa skulle agera som normalt. Bra för ROLLspel?) spelar man rollpersonens liv.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Varför skulle det motarbeta rollspel att spela i pressade situationer?

Som jag ser det blir ett händelselöst liv utan pressade situationer rätt tråkigt att spela... det kanske är kul att _vara_ den personen som aldrig råkar ut för något hemskt men att rollspela hans liv verkar litet B.

Vindhand

Myrmidon
Det är liveandets fel

Men att i en hel dag (realtid) lira och sätta sig in i sådana saker som att så en åkerjävel, pussa på grannfrun, och titta på stjärnorna blir ju bara för tråkigt i längden. ROLLspel i all ära, men jag tycker att det hela går till överdrift. Helt plötsligt är man inte en accepterad erfaren rollspelare om man inte tycker jävelbra om friform, sitta coh ROLLspela tedrickande i femtioelva timmar eller nåt annat tramsigt.

Jag håller med. Jag tror denna tendens är en smitta från det alltmer populära liveandet.

Oh, well... lyckligtvis är hobbyn stor nog åt oss alla. Jag mår i och för sig illa när jag föreställer mig folk som sitter runt ett bort och i timmar beskriver hur många sockerbitar deras karaktärer vill ha i sina thekoppar, hur de puffar på cigarrer och vilken konjak de beställer... men det är mitt problem snarare än deras :)

Krille

Super Moderator
...präglas av att man har kul

Sedan spelar det ingen roll om man friformar, lajvar, koboldar, dungeonbashar, teatrar, spelar one-shots, spelar kampanjer indelade i äventyr, spelar enbart kampanjer utan äventyr, spelar långa kampanjer, spelar korta kampanjer, spelar Allan...

... och alla försök att ens hävda att en spelstil är bättre än någon annan är i högsta grad elitism. Att jag föredrar episka kampanjer (som skulle kunna liknas vid ett jefligt långt avslutat äventyr) är bara ett uttryck för min smak, inte någon objektiv uppfattning om vad som är bäst.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det är liveandets fel

Alltså, tror ni att vi spelar så har ni verkligen fått nogåt om bakfoten.

- Ymir, spelar långsamt och "äventyrslöst", men utan att ha tråkigt för den sakens skull

G

Guest

Guest
Re: En god spelstil...

Jag håller med dig, Ymir. Äventyrslösa kampanjer, eller vad man skall kalla det, är vad som främjar rollspelandet bäst.

På vilket sätt skulle det främja rollspelandet bäst? Först så kan jag ju bara berätta att vi spelar en äventyrslös kampanj som enligt många verkar seg och tråkig. Personligen upplever jag den inte tråkig och seg natruligtvis, men det är ju en smak sak och inget vi behöver diskutera vidare igen /images/icons/smile.gif. Men jag skulle inte bara för det påstå att jag är en bättre rollspelare än någon annan som spelar på ett annat vis. De spelar på sitt sätt och vi på vårt. De är bra på att spela sin spelstil och jag bra på min. Det som främst främjar rollspelandet i den enskilda gruppen är det gruppen gillar och föredrar att spela och därmed antagligen har störst förutsättning att rollspela bra. När man spelar rollspel ska man ha kul också, inte bara gestalta en normal persons liv.

Många tror jag har fått det intrycket av de äventyrslösa kampanjer. Att vi spelar en normal persons normala liv är inte sant. Vi har i princip samma karaktärer som alla andra och vi gör mycket mer än att bara spela normala liv. En rp har väldigt sällan ett normalt liv oavsett spelstil. Om jag någonsin skulle behöva spela t.ex. en helt vanlig bonde där vi spelade allt i realtid (lite överdrivet kanske) så är jag ganska säker att jag skulle byta SL. Så till alla som tror att vi i våra kampanjer bara sitter och dricker öl på värdshus, småpratar med grannarna och lever normala familjeliv så kan jag tala om att ni har fel. SL improviserar hela tiden fram händelser hela tiden som skulle kunna ses som äventyr. Det är inte då typen "gå-till-grottan-döda-draken-och-ta-skatten-äventyren" utan oftast "äventyr" som gynnar och är intressant för någon av rp:na.

Och sist vill jag bara säga att det är synd att vi med "spelstilen utan äventyr" ses ner på av andra. Men jag kan i allra högsta grad förstå er irritation då jag tycker en del med vår spelstil försöker att framstå som de _riktiga_ rollspelarna och beskriva alla som inte spelar på deras viss som powergamers . Jag ser inte ner på folk som spelar med äventyr. Äventyr kan vara fruktansvärt roliga men de går helt enkelt inte ihop med vår spelstil, men de som vill använda dem ska naturligtvis göra det. Som sagt var: Rollspel går främst ut på att ha roligt och det är upp till varje grupp, utan inverkan av andras åsikter, att ta ställning till vilken spelstil de har roligast med.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
Re: Det är liveandets fel

Du behöver inte överdriva när du ska definiera spelstilen. Det verkar vara ett ständigt återkommande problem, att friform eller vad man väljer att kalla det handlar om att säga hur många sockerbitar man vill ha. Det som spelar roll är ju interaktionen mellan karaktärerna, inte mellan karaktärer och sockerbitar. Beroende på tillfälle kan man sitta i flera timmar och diskutera. Det har även hänt när jag spelat mer "random questing", då karaktärerna sätter sig ner och planerar sitt tillslag i evigheter. Men det kan handla om annat. Senast vi spelade Eon så spelade vi i flera timmar en kväll med gästabud mellan Baron Tiamel och Greve Canin. Det hände saker, karaktärer diskutera, förolämpade varandra, jag beskrev maten, mer saker hände, fler förolämpningar, lite action, o.s.v. Mycket kul att spela!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Puh...

1: du tar åt dig helt i onödan (Ymir också). Allt jag säger handliar inte om dig och din spelstil (eller om Ymir eller hans spelstil för den delen).

2: Jag klagar inte på den spelstil jag beskrev... jag antydde bara att det inte riktigt är vad jag föredrar.

3: jag klagar inte ens på Primas Antonios spelstil, trots att han, om man får tro hans inlägg, motsätter sig alla former av pressade situationer som varande negativa för ROLLspel.

bah.