Nekromanti Hårt äventyr

Sir Foilan

Hero
Re: En god spelstil...

"Och sist vill jag bara säga att det är synd att vi med "spelstilen utan äventyr" ses ner på av andra."

Jag som tyckt att det varit helt tvärtom hela tiden!

"Men jag kan i allra högsta grad förstå er irritation då jag tycker en del med vår spelstil försöker att framstå som de _riktiga_ rollspelarna och beskriva alla som inte spelar på deras viss som powergamers"

Nu har vi lite av den där "vi och dom" mentaliteten närvarande. Det blir vi som ROLLspelare och vi som rollSPELAR, inte vi som ROLLSPELAR. Det tycker jag är synd.

"Äventyr kan vara fruktansvärt roliga men de går helt enkelt inte ihop med vår spelstil, men de som vill använda dem ska naturligtvis göra det"

Exaktum! Jag tycker själv att äventyr som är anpassade efter våra respektive RPs är de trevligaste. Det brukar bli en lång räcka av händelser/äventyr i kronologisk ordning där händelser i tídigare äventyr påverkar senare äventyr och beslut.

"Så till alla som tror att vi i våra kampanjer bara sitter och dricker öl på värdshus, småpratar med grannarna och lever normala familjeliv så kan jag tala om att ni har fel"

Jag tror egentligen inte att något trott detta. Detta har bara varit en överdrift somm rollspelare dratt då "ROLLspelare" tyckt att de var lite förmer. De hade vuxit ifrån det vanliga rollspelandet och kommit till nästa "level". (eller nåt) /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Across the Bridge of Death,
there he stand in flames.

/images/icons/cool.gif

G

Guest

Guest
Re: En god spelstil...

Jag som tyckt att det varit helt tvärtom hela tiden!

Det har det också. Personer ur de olika grupperna har ju sett ner på varandra. Vilket är synd för i grund och botten så är vi samtliga rollspelare oavsett spelstil.

Nu har vi lite av den där "vi och dom" mentaliteten närvarande. Det blir vi som ROLLspelare och vi som rollSPELAR, inte vi som ROLLSPELAR. Det tycker jag är synd.

Jag skrev att en del ur vår spelstil försökt att framstå som _riktiga_ rollspelare och därmed anser att samtliga andra spelstilar är powergaming. Alltså är det inget vi och dom utan det är vår spelstil, en annan spelstil och ytterligare en osv. Det finns ett otal med spelstilar som passar olika typer av människor så "Vi och dom mentaliteten" måste vara något som anser att jag skriver vad jag än skriver. Vi ROLLspelar på vårt sätt och ni ROLLspelar på ert, det var det jag ville ha fram. Och så länge man är nöjd med ens egen spelstil så är den bäst och ingen annan ska klanka ner på den. Jag anser _inte_ att jag är bättre ROLLspelare än någon annan vilket jag skrev i mitt förra inlägg också. Så jag kan inte förstå hur du fick det till att jag skulle anse min spelstil vara ROLLspels stilen och din rollSPELs stilen. Lyssna nu på vad jag säger. Den bästa spelstilen är den som den enskilda rollspelsgruppen är nöjd med _inte_ den som alla andra tycker är bäst.

De hade vuxit ifrån det vanliga rollspelandet och kommit till nästa "level". (eller nåt)

Precis vad jag menade. Många med min spelstil anser sig vara förmer och ingen annan spelstil är riktigt ROLLspel enligt dessa. Det är synd. Men jag säger återigen: är man nöjd med sin spelstil så är det den bästa som finns eftersom rollspel går ut på att ha roligt _inte_ att bräcka alla andra grupper.

Jag tror faktiskt att vi är överrens på samtliga punkter. Jag ser inget punkt där vi tycker olika. De enda är lite små feltolkningar, från båda håll, men som jag ser det så är vi överrens.

/Tiamel

Sir Foilan

Hero
Överrens

"Jag tror faktiskt att vi är överrens på samtliga punkter"

Kan inte hålla med mer! /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Across the Bridge of Death,
there he stand in flames.

/images/icons/cool.gif

Azagthoth

Myrmidon
Re: Överrens

Det som dock fascinerar mig är det faktum att detta dyker upp jämt och ständigt. Varför detta stora intresse att berätta om hur man själv spelar rollspel? Tror man att andra gör fel? Tror man att man själv gör fel och ser efter med opinionen vad de säger?

Samtliga trådar i detta ämne slutar ändå med "man skall spela den stil man tycker är roligast". Är det bara jag som börjar bli less och tycker ämnet är ordentligt uttjatat?

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon

Tror man att man själv gör fel och ser efter med opinionen vad de säger?

Det kan vara kul att se hur andra spelar rollspel. Kanske är deras metod något som är intressant att pröva på.

Samtliga trådar i detta ämne slutar ändå med "man skall spela den stil man tycker är roligast". Är det bara jag som börjar bli less och tycker ämnet är ordentligt uttjatat?

Jag vet inte... det känns som det är bättre att trådarna slutar med ett konstaterande av att det är OK att spela annorlunda än att de exploderar i flamewars.

Azagthoth

Myrmidon

Det kan vara kul att se hur andra spelar rollspel. Kanske är deras metod något som är intressant att pröva på.

Det tycker jag också. Men det är inte detta som har stört mig, utan att tråden återkommer hela tiden. Hur orkar folk tjata om hur de spelar rollspel inför andra hela tiden?

...det känns som det är bättre att trådarna slutar med ett konstaterande av att det är OK att spela annorlunda än att de exploderar i flamewars.

Sant. Men det är ju inte detta som gjort mig en smula upprörd.

/Azagthoth

WHaLe

Hero

Är inte forumet till för att dela med sig av erfarenheter?? Det är väl trevligare om folk diskutterar ämnen som varit uppe förut (dock med nya deltagare oftast) ganska ofta än att endast diskuttera unika saker väldigt sällan???

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Azagthoth

Myrmidon

Är inte forumet till för att dela med sig av erfarenheter?? Det är väl trevligare om folk diskutterar ämnen som varit uppe förut (dock med nya deltagare oftast) ganska ofta än att endast diskuttera unika saker väldigt sällan???

Jovisst är forumen till för att (bland annat) dela erfarenheter. Det är också vanligt att det är nya deltagare i debatter som dyker upp igen (även om vissa har en tendens att alltid lägga näsan i blöt...). Kan hända att jag är en smula trött och minns fel, men jag läser alla inlägg i alla forum och utslaget på alla forum har "rollspelsstilar" diskuterats ganska mycket på sistone. Dessutom kommer man fram till samma sak i samtliga diskussioner.

Jag förväntar mig inte att folk skall dela min uppfattning. Jag är dock less på sådana trådar just nu.

/Azagthoth - som för övrigt haft en ganska kass dag

G

Guest

Guest

Varför detta stora intresse att berätta om hur man själv spelar rollspel?

Först och främst så är det kul att få reda på om någon spelar på något helt främmande sätt än man själv och därmed kan ta lärdom utav det. I denna debatt så har det främst handlat om man behöver äventyr eller inte och eftersom det finns ett antal olika spelstilar så tycker naturligtvis folk olika saker. Men jag håller med dig. I slutänden blir det alltid "man skall spela den stil man tycker är roligast". Så debatterna om spelstil är ganska onödiga.

Tror man att andra gör fel?

Uppenbarligen så är det här hållhaken ligger. Personer med olika spelstilar har sett ner på varandra eftersom de anser att deras egen spelstil är den enda rätta. Och sedan så ligger detta i bakhuvudet hela tiden när folk gör inlägg och så skriver det pyttelite om det som sedan utvecklas till en enorm diskussion som nästan alltid är OT.

Är det bara jag som börjar bli less och tycker ämnet är ordentligt uttjatat?

Nej, jag börjar också bli less på de eviga debatterna om vilken stil som är bäst. Däremot tycker jag inte att det är fel att säga "så här skulle jag göra men det kanske bara passar vår spelstil". Problemet då är ju att någon kommer att säga att just den där spelstilen är dålig.

/Tiamel

Rosen

Myrmidon
Re: händelselöst?

<I>Som jag ser det blir ett händelselöst liv utan pressade situationer rätt tråkigt att spela...</I>

Å andra sidan är det inget som säger att spel utan pressade situationer måste vara helt händelselöst. I alla spalter och avsnitt med "Kampnajtips" i moduler brukar det ju vara gammal god standardkost att föreslå sånt som inte är <I>äventyr</I> i gängse bemärkelse - starta handelshus, intrigera i lokalpolitiken, uppvakta alvhövdingens dotter etc. I vår gamla Traveller-kampanj drev vi RP-gruppen som en firma (interstellär frakt och diversejobb; no questions asked), och en rätt stor del av tiden gick åt att ordna frakt-deals och få det hela att gå runt ekonomiskt.

Och man kan ju göra både och - har inte testat det särskilt mycket själv, men kompisar har lirat kampanjer där de både skött om partners & familj och varit ute och äventyrat (frånsett riskerna så är det ju ett inte <I>helt</I> dumt sätt att dra in pengar till hushållskassan).

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
Re: händelselöst?

Å andra sidan är det inget som säger att spel utan pressade situationer måste vara helt händelselöst. I alla spalter och avsnitt med "Kampnajtips" i moduler brukar det ju vara gammal god standardkost att föreslå sånt som inte är äventyr i gängse bemärkelse - starta handelshus, intrigera i lokalpolitiken, uppvakta alvhövdingens dotter etc. I vår gamla Traveller-kampanj drev vi RP-gruppen som en firma (interstellär frakt och diversejobb; no questions asked), och en rätt stor del av tiden gick åt att ordna frakt-deals och få det hela att gå runt ekonomiskt.

Det lär ju uppstå en del pressade situationer även i dessa fall. Att vara ute på friarstråt är inte det enklaste... Jfr "Romeo och Julia", "Tristan & Isolde" osv.