Något som jag funderat på under senaste tid är om man skulle kunna låta en Besvärjares/Magikers skicklighet i färdigheten Besvärjelse påverka hur kraftfull besvärjelsen blir. Förvisso är besvärjelser (som inte är improviserade) kalkylerade och vetenskapligt framtagna ”mallar” efter vilka man väver fram en särskild effekt. Dock så har det tidigare diskuterats att en skicklig magiker borde kunna göra även en Besvärjelse av en låg magnitud mer kraftfull och inte lika okontrollerad.
När det gäller strid i Eon så finns ju redan denna effekt. I tabell R2-11 så ser man hur en persons SI ökar med ökad Färdighetschans i nämnda vapenfärdighet. I tabell R2-34 ser man hur vapenskadan ökar på grund av Ökad Färdighetschans.
När det gäller magi så blir det självklart betydligt mer komplext då besvärjelser gör betydligt mer än vara ”skadar”. Således blir det upp till spelledaren att avgöra från fall till fall. Men på många sätt så skulle man kunna använda tabell R2-34 till färdigheten Besvärjelse.
Tegol har Färdighetschans 20 i Besvärjelse och väver ’Helande handen’. Istället för att besvärjelsen minskar rollpersonens Trauma med Ob2T6 så minskas Trauman med Ob2T6+2.
På högre nivåer så kan offensiva besvärjelser bli betydligt mer dödliga (kanske för dödliga?).
Zathuri den fruktade har Färdighetschans 24 i Besvärjelse och väver en ’Nanórgonas krossande hand’ mot sin motståndare. Istället för de Ob2T6 personen skulle ta i Traumaskada så skulle det bli Ob3T6.
Även andra effekter borde ju kunna påverkas av ett högt färdighetsvärde… Exempelvis ’Varaktighet’ och ’Räckvidd’.
Själv tror jag att det är en krydda att ett högt FC visar sig i hur besvärjelser artar sig, hur kraftfulla de är... även om de är formaliserade. Men samtidigt så måste det nästan vara ett särskilt fall för varje Besvärjelse som spelledaren måste ta hänsyn till.
Vad tros om denna tankegång?
När det gäller strid i Eon så finns ju redan denna effekt. I tabell R2-11 så ser man hur en persons SI ökar med ökad Färdighetschans i nämnda vapenfärdighet. I tabell R2-34 ser man hur vapenskadan ökar på grund av Ökad Färdighetschans.
När det gäller magi så blir det självklart betydligt mer komplext då besvärjelser gör betydligt mer än vara ”skadar”. Således blir det upp till spelledaren att avgöra från fall till fall. Men på många sätt så skulle man kunna använda tabell R2-34 till färdigheten Besvärjelse.
Tegol har Färdighetschans 20 i Besvärjelse och väver ’Helande handen’. Istället för att besvärjelsen minskar rollpersonens Trauma med Ob2T6 så minskas Trauman med Ob2T6+2.
På högre nivåer så kan offensiva besvärjelser bli betydligt mer dödliga (kanske för dödliga?).
Zathuri den fruktade har Färdighetschans 24 i Besvärjelse och väver en ’Nanórgonas krossande hand’ mot sin motståndare. Istället för de Ob2T6 personen skulle ta i Traumaskada så skulle det bli Ob3T6.
Även andra effekter borde ju kunna påverkas av ett högt färdighetsvärde… Exempelvis ’Varaktighet’ och ’Räckvidd’.
Själv tror jag att det är en krydda att ett högt FC visar sig i hur besvärjelser artar sig, hur kraftfulla de är... även om de är formaliserade. Men samtidigt så måste det nästan vara ett särskilt fall för varje Besvärjelse som spelledaren måste ta hänsyn till.
Vad tros om denna tankegång?