Nekromanti Hög FC = Kraftfullare besvärjelser?

Blasphemy

Swashbuckler
Något som jag funderat på under senaste tid är om man skulle kunna låta en Besvärjares/Magikers skicklighet i färdigheten Besvärjelse påverka hur kraftfull besvärjelsen blir. Förvisso är besvärjelser (som inte är improviserade) kalkylerade och vetenskapligt framtagna ”mallar” efter vilka man väver fram en särskild effekt. Dock så har det tidigare diskuterats att en skicklig magiker borde kunna göra även en Besvärjelse av en låg magnitud mer kraftfull och inte lika okontrollerad.
När det gäller strid i Eon så finns ju redan denna effekt. I tabell R2-11 så ser man hur en persons SI ökar med ökad Färdighetschans i nämnda vapenfärdighet. I tabell R2-34 ser man hur vapenskadan ökar på grund av Ökad Färdighetschans.
När det gäller magi så blir det självklart betydligt mer komplext då besvärjelser gör betydligt mer än vara ”skadar”. Således blir det upp till spelledaren att avgöra från fall till fall. Men på många sätt så skulle man kunna använda tabell R2-34 till färdigheten Besvärjelse.

Tegol har Färdighetschans 20 i Besvärjelse och väver ’Helande handen’. Istället för att besvärjelsen minskar rollpersonens Trauma med Ob2T6 så minskas Trauman med Ob2T6+2.

På högre nivåer så kan offensiva besvärjelser bli betydligt mer dödliga (kanske för dödliga?).

Zathuri den fruktade har Färdighetschans 24 i Besvärjelse och väver en ’Nanórgonas krossande hand’ mot sin motståndare. Istället för de Ob2T6 personen skulle ta i Traumaskada så skulle det bli Ob3T6.

Även andra effekter borde ju kunna påverkas av ett högt färdighetsvärde… Exempelvis ’Varaktighet’ och ’Räckvidd’.

Själv tror jag att det är en krydda att ett högt FC visar sig i hur besvärjelser artar sig, hur kraftfulla de är... även om de är formaliserade. Men samtidigt så måste det nästan vara ett särskilt fall för varje Besvärjelse som spelledaren måste ta hänsyn till.

Vad tros om denna tankegång?

Ceram

Hero
Hög FC = koolare besvärjelser?

Bra tanke.
Dessutom så bör en gammal ärkemagikers besvärjelser framförallt bli tuffare. När en ärkemagiker kastar en blixteffekt medföljer en åskknall som får fienderna att verkligen höra vem dom hara att göra med. När ärkemagikern lägger effekten kondensera vatten flimmrar hela luften i omgivningen och alla i närheten blir fuktiga.
Såvida inte magikern vill vara diskret förståss då går allt tystare än för en sämre magiker.

/Ceram, det är ju hur det ser ut som räknas.

Ymir

Liten kantbaron
Jag gillar tanken, den passar mina kampanjer. Hittils har jag fått ta till en massa mer eller mindre krystade förklaringar till über-SLP-magikernas prestationer; din idé hade helt klart gjort dem lite rimligare. Den verkar inte helt okompatibel med magisystemets logik heller, men...ja, säker är jag inte. En uppenbar hake är att din idé helt bygger på FC:n i 'Besvärjelse', och därmed gör denna färdighet ännu viktigare och mäktigare än den redan är, och det är jag inte odelat förtjust i. Då hade liksom en magiker med 30 i Besvärjelse kunnat uppnå hårresande mäktiga saker med en aspekt även om han är usel på att alstra den; typ Termotropi FC 8. Jag hade velat se en mekanism för att motverka det fenomenet.

Och, hade den här grejen med bonus pga FC isåfall funkat med färdigheten 'Ritual' med? Jag kan inte se någon anledning att den inte borde göra det. Men 'Alkemi' då?

...det kanske helt enkelt blir lite mycket?

- Ymir, tänker på saken

lijat

Swordsman
Jag är inte överförtjust i ideen att göra efekterna kraftigare. Det skulle göra magiker till krigare på ett sätt som jag inte gillar. Det som man kunde göra vore däremot att för magiker som har högt fv minska fummel changse och/eller dom negativa efekterna av fummel så att det blir mindre livsfarligt att använda höga magnituder.

Lijat - tycker till.

Gastono

Hero
Jag gillar definitivt iden.

Det för så att det verkligen är värt att sitta i sitt rum och studera sina magnituder. :gremlaugh:
Jag tror inte att det blir för dödliga eftersom (iaf i dina exempel) FC värdet måste vara högt för att få lite effekt på besvärjelsen.

Gastono

Hero
Kanske på den iden så kan man få bonusen av det lägsta värdet på en färdighet som besvärjelsen innehåller.

Krille

Super Moderator
Njä.

Kalla mig oball stofil om du vill, men jag gillar inte idén. För mig är det ännu en spik i Eons überhäftigfieringskista.

Originaltanken var att om en magiker ville göra en kraftigare besvärjelse så fick det bli en ny och häftigare besvärjelse, som därmed kom med högre svårigheter. Det vill säga, Liten Eldboll av andra magnituden är en besvärjelse, och Lite Större Eldboll av fjärde magnituden är en annan besvärjelse, även om den gör exakt samma sak fast lite mer.

Jag personligen tycker att det är en ballare krydda att magiker faktiskt måste lära sig att göra häftigare besvärjelser genom att lära sig häftigare besvärjelser, istället för att rent slentrianmässigt få det på köpet. För liksom, nånstans så finns en sjätte magnitudens Mycket Större Eldboll nertecknad. Det innebär inte bara en hemsk besvärjelse i den onda ärkemagikerns arsenal, utan är också en sak att questa efter och är därmed ett äventyr i sig själv.

Det finns en fördel till. Man slipper den här biten:

"Således blir det upp till spelledaren att avgöra från fall till fall."

Och varje regel som kräver en sådan bit är inkomplett och trasig, enligt min åsikt. Det är en sak att spelledaren alltid kan skita i reglerna. Det är en annan sak att reglerna kräver att spelledaren skiter i dem. Regler ska funka, punkt!

Avslagen_Cola

Warrior
Re: Hög FC = koolare besvärjelser?

Funderade på det där en gång... Att man inte bara ska kunna göra en dold besvärjesle utan även motsatsen som då skulle bli en nivå lättare men som kräver att magikern i princip skriker orden och nästan dansar omkring samt att effekten är mycket tydligare. Vad sägs om den?
Angående bättre effekter med högre FC... Jag tycker nog att man bara ska få bonusen från Besvärjelse, det är ju den som används för att fixa ihop filamenten. Tycker gött att man kan använda den där listan, har man FC 30 kan man ju fortfarande misslyckas med Ob6T6 ganska lätt bara man får två sexor så man borde ju få NÅN ytterligare bonus.
Sen har jag funderat på om man inte borde få nån bonus om man har låg Qadosh? Typ en nivå lättare att alstra eller så?

Blasphemy

Swashbuckler
Jo håller med om att den är lite O-Eonsk på sina sätt. Men samtidigt finns det ju en gräns för hur kraftfull en besvärjelse kan bli på detta sätt. Jag ser det snarare som att magikern som har hög FC pressar ut det främsta ur de alstrade filamenten medan nybörjaren låter dem löpa vind för våg... Detta kan likaså avspegla sig visuellt.

Håller till fullo med om att en regel som kräver att spelledaren bestämmer från fall till fall inte är en fungerande regel. Således skulle man behöva gå igenom alla Effekter och ha massor med separata regler skulle säkerligen göra det rörigt.

Men samtidigt så tycker jag personligen att det är en rätt så intressant tanke och också att magikern "får" något mer genom att ha ett högt FC, liksom en person som brukar ett vapen.

Blasphemy

Swashbuckler
Men har man högt FC så minskas ju fummelchansen automatisk. Iofs så brukar man ju göra dumma och ack alltför kraftfulla saker om man har ett högt FC :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
Jo som sagt... Den här regeltanken ställer ju till det en himla massa då det finns såpass många olika effekter. Men samtidig känns den inte omöjlig för en Spelledare att använda i spel så länge han vet vilka besvärjelser hans SLP:er har och vilka som rollpersonerna använder sig av. Möjligvtis skulle man kunna göra en slags grundmall för hur högt FC påverkar olika effekter.

I de fall där Effekten resulterar i ett tärningsslag så kan man ju lägga till en bonus som liknar den i tabell R2-34.

På andra Effekter känns det lämpligast om modifikationen läggs till räckvidd eller varaktighet. Likaså skulle det vara möjligt att minska tiden det tar att kasta en besvärjelse.

Detta system borde ju även fungera för Ritualmagi... men Alkemi... det är ju en annan typ av process... men kanske.

Anledningen till att jag valde just färdigheten Besvärjelse och inte Alstra eller Transformering är att man kan använda sig av kongelerade filament. Likaså tycker jag att skickligheten skall sitta i att väva besvärjelsen på det bästa och mest effektiva sättet.
Om man skulle vilja vara himla jobbig så skulle det ju kunna vara så att personen som väve besvärjelsen själv väljer var han vill lägga kraften... kanske låter han den göra mer skada, ha längre räckvidd eller ökar dess varaktighet.

...det kanske helt enkelt blir lite mycket?
Tror helt klart att om man inte hittar ett lämpligt system för det hela så kommer det aldrig fungera som en Officiell [Frivillig regel] men som sagt. Var spelledare kan ju låta sig inspireras och fundera på hur han vill bruka systemet.

Lycan

Hero
Jag är delvis med Krille här. Varierade magnituder på effekter gör ju att en magiker blir mäktigare ju högre FV i besvärjelse han/hon har. Att helt sonika göra att skadan höjs både av magntitud och användarens besvärjelse känns som ett klumpigt system, eftersom användarens FV faktiskt höjer skadan två gånger då.

När det redan finns ett system för att emulera något behöver vi ju inte hitta på ett nytt.

Jämförelsen med ökade vapenskador vid högre FV blir ju inte helt talande, eftersom det inte finns någon begränsning för hur bra vapen man kan använda vid ett visst FV; som ju är fallet med effekter.

Att ett högre värde i Besvärjelse hade kunnat ge andra fördelar än bara möjligheten att använda tyngre besvärjelser hade jag i sådana fall hellre sett gestaltat i väldigt kraftfulla effekter (som kanske är direkt bättre än redan existerande effekter) som kräver ett visst FV i Besvärjelse från användarens sida.

Exempel på sådana effekter hade kunnat vara mer kostnadseffektiva varianter av de ataxatropiska hjälpeffekterna (avstånd, varaktighet...), något som hade kunnat ge kraftfulla magiker en stor fördel.

Sedan är jag av den bestämda åsikten att mängden visuella effekter står i direkt _omvänd_ relation till magikerns mäktighet...

- L

lijat

Swordsman
Sant men inte fort nog fummelchansen på ob3t6 vid fv 10 skiljer sig inte mycket från den vid fv 15 coh dethär ser jag som ett problem. Nu är jag inte så inläst på eon3 men har inte stridsfärdigheter någåt som gör att fummel kommer först vid 3 sexor (eller var det lindrigare fummel vid 2 sexor) och något liknande kunde man ha för magi (räkna bort en fummel tärning för varje tiotal fv eller något sånt) i och för sig blir skalan väldigt grov men det finns kanske ett bättre sätt (ingen okontrolerad disipation vid bara 2 sexor utan en möjlighet att disipera kontrolerat men +ob1t6)

Lijat - tycker att fummel borde göra magiker till ett utdöende yrke.

Blasphemy

Swashbuckler
Fummel är egenteligen den enda balansen för hur mäktig/farlig Eons magi är. Alkemisystemet är byggd efter att det skall vara svårt att alstra många filament p.g.a fummelrisken. En husregel skulle ju kunna vara att vid fummel vid två sexor så avbryts bara besvärjelsen och måste börjas om från början och vid tre sexor så inträffar ett "riktigt" fummel.

ripperdoc

Myrmidon
Mina tva cent ar foljande:
Strunta i att lagga till ngn skada eller motsvarande. Det ar klumpigt for att det blir kaka pa kaka (hogre magnitud = hogre skada, etc) och for att det inte finns ngt satt att applicera regeln jamnt pa alla effekter.

Istallet foreslor jag att du modifierar de tva existerande allmanna parametrar som finns: rackvidd och tidsatgang. Jag har inte regelboken har av forstaeliga skal, sa jag kan inte ga in pa detaljer, men om en hog FV ger bonus eller multiplar pa rackvidd och/eller tidsatgang kan en smart magiker bli klart mycket battre.

For ovrigt anser jag att rackvidden skall folja en icke-linjar skala, d.v.s. inte 30 meter, 60 meter, 90 meter, utan kanske, 30m, 60m, 120m, 240m.

Det kan aven finnas andra parametrar som kan modifieras fran skickligheten och pa sa satt gora mojligheten att kombinerar ihop ruggiga besvarjelser enklare for skickliga magiker.

/RipperDoc - i labbet sedan en vecka i strack

Praetori

Warrior
Magi i EON e tillräckligt farlig som den är. Det handlar som vanligt bara om att exploatera systemet lite.
Vill man gör magin ÄNNU fetare så kan man alltid använda Drängarnas ypperliga regler för avstånd och areamodifikationer.

Har personligen funderat på någon form av magiska "stridskonster"....eller motsvarighet till dessa.
Där magikern kan få lättare att alstra mot vissa aspekter, ungefär som Tränat Anfall, Avancerat Anfall osv, när han använder sig av de effekter eller besvärjelser som ingår under dennes "moment".
Med ett flertal spelare som spelat magiker under en massa äventyr så har jag kommit till den slutsatsen att magi är otroligt effektivt i EON. Det faktum att en magiker kan tillverka sig självt en "permanent" Golem armé är bara ett exempel.....

För att bli ärkemagiker behöver man bara ha tillgång till stora mängder filament. Något som kongelat eller en kristall kan lösa......lägg till detta Drängarnas regler så kan ni ställa Sauron i skamvrån =)

Blasphemy

Swashbuckler
Istallet foreslor jag att du modifierar de tva existerande allmanna parametrar som finns: rackvidd och tidsatgang. Jag har inte regelboken har av forstaeliga skal, sa jag kan inte ga in pa detaljer, men om en hog FV ger bonus eller multiplar pa rackvidd och/eller tidsatgang kan en smart magiker bli klart mycket battre.
För att inte glömma Areaeffekten som minst sagt är klen i nuläget.

Perola

Veteran

Jag kör med en liten flummig husregel. Jo magiker med väldigt hög fc i alstra får en chans att kunna utföra en annan typ av magi. Fc i denna magin är alstra färdigheten – 20. alltså en magiker med 25 i termotropi har 5 i fc. Denna magi fungerar på ett helt annat sätt än den som finns beskriven i magireglerna nämligen så att på grund utav de djupa studier dom magikern har gjort i ämnet så har han liksom börjat att känna flödet av tropin igenom sig och kan på så sätt kommunicera med det. Alltså vill en pyrotropiker få alla ljus att slockna i ett rum så kan han liksom be termotropin som flödar igenom honom att släcka ljusen och om han gör så så är det upp till mig som sl att bedöma hur svårt det skulle vara. Sedan görs ett slag mot hans alstra färdighet – 20 som fc. Jag har också gjort så att man kan få annan hjälp t.ex. så har jag en väldigt mäktig penutropiker i min grupp och på ett äventyr så började en av årets värsta stormar att blåsa upp så då slog jag ett dolt slag för honom och lät honom känna att det var något stort på gång. Detta gestaltade sig på så sätt att han kunde liksom höra i vinden att den började bli arg typ.

Detta tycker jag medför ett bra fantasy moment. Detta möjlig gör också en form av minimagi som jag saknat i eon. Och för magier som gillar att forska så har de nu ett helt nytt område där väldigt lite är kartlagt.

Kan ju säga att jag är väldigt restriktiv när det gäller andningen av denna formen av magi då den på inget sätt ska göra de formaliserade besvärjelserna onödiga att lära sig. Jag gör också så, att denna magin är ytters lättpåverkade av de yttre förhållanden som gäller alltså skototropi är nästintill omöjlig att påverka på dagen, pyrotropi behöver någon form av eld eller extrem hätta osv. Svårigheten på slaget ska också skjuta i väg ju mer konkreta eller komplicerade saker magikern vill göra. Det ska alltså alltid vara bättre och enklare med en formaliserad besvärjelse.

P-O

Avslagen_Cola

Warrior

Detta låter väldigt intressant, lite liknande henéa-alvernas andar liksom. Man skulle kanske kunna följa tabellen för verklighetsförändringar fast med alstra-färdigheten? Har man t.ex. 16 i alstra så kan man kontrollera sådant som händer vid -16 i qadosh? Detta kanske kräver att man sänker nivån ett steg för alstra-färdigheten, så att om man har 16 så kan man uppnå det som fås vid -11 i qadosh och vid 21 kan man uppnå sådant som händer vid -16 i qadosh osv.
Sen så tycker jag att man ska få lättare att alstra vid väldigt låga värden i qadosh eftersom man då står aspekten mycket närmre, dock är ju detta mycket farligt men ändock en snabbare väg till makt.