Nekromanti Höga magnituder på mental magi

Poseur

Swashbuckler
God dag.
en spelare just nu spelar en sann magiker, psykotropi.
Hans karaktär har fått "vildbrukare" och "magisk instabilitet" ifrån bakgrunden. så hans slag för alstra blir ob3t6 lättare.
så nu går han runt och slänger 'Förfröra' på varenda kvinna han hittar mer eller mindre, om han kan få ut något av det.
likadant var det med Antaganisten i slutet av äventyret.
han lade 6:e gradens förföra och han har 15 i övertala så.
Det var lite smått lätt för edm att övertala henne att följa med då och vara snäll.

lite drrygt?

Då kom mina funderingar på effekten "Makt".
Denna ger minus 1t6 per magnitud mot alla slag mot Per och alla sociala färdigheter(nästan alla)
råkar man ha en hel massa kongelat eller tid och ett labb o lite pengar så fixar man ju lätt en 10 gradens makt +proviserad. med hjläp av en lagomt hård formaliserad besverjelse eller ritual.

hur ser ni å det här?
liksom om en person skulle ha minus 0b10t6 på alla PER slag skulle ju han snarast vara en gud

Evil Peter

Hero
Jag startade en tråd om provisorisk magi för ett tag sedan och där tas effekten Makt upp en del. Makt är, som namnet förtäljer, en otroligt mäktig effekt och personligen vill jag nog höja svårighetsgraden på den så den åtminstone hamnar på 2+.

Problemet med att använda kongelat för att lägga en hög provisorisk effekt på sig löstes aldrig enligt mig. De största argumenten mot var att personer med Magiförnimmelse kan märka magin. Nu har ju de allra flesta inte den färdigheten och med en väldigt hög Makt kan man ju också övertala folk att de inte ska bry sig om det. Effekten blir också svår för andra att ta bort om man lagt den med mycket hög magnitud med hjälp av kongelat.

Antingen får man förbjuda effekten om spelare börjar försöka vara som Saruman eller så får man försöka få dem att inte missbruka sin magi.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"så nu går han runt och slänger 'Förfröra' på varenda kvinna han hittar mer eller mindre, om han kan få ut något av det."

Vad gäller Förföra borde något i stil med 5% vara ointresserade av honom, oavsett hur mycket han sänker svårigheten med...

I övrigt håller jag med om att extremt kraftfull social magi kan vara väldigt mäktig med de rätta resultaten på bakgrundstabellen. Kanske kan man räkna med att den sortens ohejdade magibruk drar till sig uppmärksamhet från "fel" håll. Han lär ju inte ha någon chans att utöva sina sociala färdigheter om han blir angripen utan att vara förberedd på det.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Bara ta och stopa bomul i örona och attackera för då kan man inte höra hans vänliga och slemiga röst. :gremlaugh:

Galdermester

Warrior
"Bara ta och stopa bomul i örona och attackera för då kan man inte höra hans vänliga och slemiga röst."

Hvis magikeren har en stoor aura av herlighet og makt rundt seg, slik at de rundt blir nærmest forhekset av den.
Så vil jo sikkert personen være veldig ydmyk og se opp til magikeren uansett. Og sannsynligvis eventuelt ta ut det han han i ørene for å få høre på det store og magiske budskapet magikeren har. (?)

Rakhori_UBBT

Veteran
Jag har väldans ofta sneglat på just heliotropi och effekten makt. Som ja gser det borde magiker aldrig leka runt med magin. En magiker vet mer än någon annan att magi är farligt och passar man sig inte så kan ens själ bli skadad, kanske för alltid. Den spärren som min magiker till en kommande kampanj har mot att vara löjligt bra med sin magi är just att han tar den på allvar och inte missbrukar den. Magiker, bra magiker iaf, tar det ansvar som följer med deras krafter. Eller så hade jag bett spelaren slå om vissa resultat (eller strykit dem till att börja med) så man inte får osannolikt effektiva kombinationer. Om din spelare håller på och fjantar runt med sina krafter kan du läsa lite på magins olika lagar och se om där finns något du kan använda mot honom. Det behöver inte vara helt enligt reglerna men du kunde låta balansens lag besöka honom efter han förfört för mycket på något sätt. En tanke bara.

Zire

Swashbuckler
Det är bara att låta honom få en läxa om vad som händer när man tar kontroll över någons känslor. Hon tar naturligtvis en gruvlig hämnd: häller gift i hans vinkrus så att han blir blind eller något liknande. Använder han förföra på så många är det ju nästan konstigt att det inte har skett än. :gremsmile:

Evil Peter

Hero
Det låter lite väl drastiskt i mitt tycke. Om han använder förföra på någon torde det ju inte bli mer än att personen ångrar sig i efterhand då denne handlat under lustens inflytande. Att detta skulle leda till något så grovt som mord känns inte nära till hands för de flesta människor, inte minst som att det torde vara svårt att härleda det till magi.

wallahad

Swordsman
(Sitter och försöker hålla samman tankarna efter att ha kört lastbil fr 0900 till 0030.)

Så kommer vi tilbaka till allas grund.

Handling och konsekvens
För varje handling finns en konsekvens.

Spelaren springer runt och förför kvinnor till höger och vänster.
Smittsamma sjukdommar?
Svartsjuka stadsbor?
"Nationalister" som anser att spelaren "Inte är en av dom" och därför ska hålla sig borta från deras flickor.
Äldre magiker anser det han gör är förkastligt och beslutar sig för att ta tag i problemet.

Föresten, hur många vill ha att göra med "Hor-karlen"?
Ingen med någon som helst status.

Sedan så har alla karraktärer i Eon några... bi saker. Amor, Lojalitet, Heder osv.
Går han mot sina egna värden eller?

Sedan, vad kvinnan gör mot honom efteråt beror på mycket. Hur behandlas hon?
Som en prisad juvel eller som något skoj?
Hur svartsjuk blir hon när det kommer en annan?
(Den där sista kan bli riktigt giftig.)

Utvecklar den sista vidare.
Han har förfört 2 kvinnor, den ena får reda på den andra och i svartsjuka mördar hon rivalen.
Det upptäcks och hela härvan kommer fram.
Förnekar han inblandning eller är likgiltig inför det som hänt?
SÄNK HEDER OCH LOJALITET.

Vidare.
Jag förstod inte riktigt vad katten du beskrev för bakgrundsslag och jag orkar inte kolla upp det, så utveckla gärna.

Zire

Swashbuckler
Jag tänkte mest att någon skulle kunna börja lägga ihop ett och annat om användningen av besvärjelsen blir för överdriven. Och det skulle nog vara lätt hänt för någon drabbad att jämföra det hela med våldtäkt (om det gick så långt), ungefär som att supa ner någon, fast med mycket mindre chans för offret att göra något åt det. Det behöver nog för den delen inte gå så långt heller för att de ska känna sig kränkta.

Men använder man besvärjelsen försiktigt och med eftertanke så bör ju risken minska betydligt.