Nekromanti Högdensitets kartmakande

Zorbeltuss

Hero
Jag har haft ett litet problem men att göra kartor i det senaste, jag vill helt enkelt få in för mycket information på kartorna, oftast behöver jag fler dimensioner än två och ha med aldeles för många unika platser. Det funkar helt enkelt inte, jag har platsinfo separat och så, men bara för att kunna identifiera platesrna behövs för mycket info för att få plats med, jag har försökt göra kartorna mindre bara för att förlora helhetsöversikten och relativa förhållanden.

Så hjälp, åsikter och begäran av förtydligande är alla bra input för mig.

/Zorbeltuss

Zorbeltuss

Hero
Magnus Seter said:
kan du visa exempel?

/M
Inte på direkten då jag lider avsaknad av skanner men jag kan nog pula ihop något i Open Office:s Excel motsvarighet.

/Zorbeltuss som börjar arbeta på det nu

Zorbeltuss

Hero
Här är ett exempel på en liten labyrint, rött innebär att man går till kartan nedanför, grönt innebär att man går till kartan ovanför pilarna innebär kartan vänster och höger, iövrigt är det en vanlig simpel labyrint.

Iövrigt gör jag också tredimensionella rymdkartor, men jag lyckas inte göra det på ett bra sätt alls i det programmet.

/Zorbeltuss

Attachments

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Zorbeltuss said:
Här är ett exempel på en liten labyrint, rött innebär att man går till kartan nedanför, grönt innebär att man går till kartan ovanför pilarna innebär kartan vänster och höger, iövrigt är det en vanlig simpel labyrint.

Iövrigt gör jag också tredimensionella rymdkartor, men jag lyckas inte göra det på ett bra sätt alls i det programmet.

/Zorbeltuss
jag måste fundera lite på detta, jag hänger inte riktigt med. Återkommer!

/Magnus

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag förstår inte helt problematiken, men spontant skulle jag föreslå att du använder ett program som kan hantera flera lager i din karta (tex photoshop, adobe illustrator eller gimp). På det sättet behöver du inte ha all information framme samtidigt.

Zorbeltuss

Hero
När jag arbetar på dator tar det 10-12 ggr längre att göra kartor än på collegieblock, om jag dessutom skulle göra dem i bildprogram istället för excel liknande skulle det nog ta ännu längre.

Men den riktiga problematiken är att det lätt blir oöverskådligt, exempelkartan innehåller bara information om hur man tar sig till närliggande områden, det har ingen information om vad som finns i områdena, den har ingen information om vilka vägar som är bra att ta och den har dålig information om vägarna för den delen.

/Zorbeltuss som gärna skulle göra en vägvalskarta, men hen vet inte hur det skulle kunna göras så att man endå kan gå i cirklar utan att alla vägval blir fnurpade

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle bli superglad om du kunde få hit en bild på en av kartorna du ritat på papper :gremsmile: fota med mobil kanske? Det finns ju folk här som är riktiga hajar på dungeonkartor. De måste ju kunna dela med sig av snabba tekniker.