Högläsningsbok, fantastik, till en 9-åring

zonk

muterad
Jag hittade någon sorts nytryck på biblioteket. Med nytryck menar jag "yngre än min egen barndom". Men om det var 2010, 2020 eller någon annan gång har jag tyvärr inte koll på...
Jo, den e slut sen åratal tyvärr..

zonk

muterad
Vet inte om de finns i tryck numera, men jag uppskattade "Glaspärleresan" av Maud Mangold med efterföljande böcker i den åldern.
Låter inte fel alls! Bra tips, tack! och minsann om den inte finns i tryck oxå

Vi har blandat mellan lättare och lite tyngre läsning för våran numera 10-åring, men några som jag kommer på nu:
- Harry Potter. Har tagit oss igenom 5 delar. Det tråkiga är att kapitlen är lite långa så det är lite svårt att hinna med ett kapitel per kväll.
- Karma och Jonar är lätt läsning. De var favoriterna för ca 1 år sedan. Jag gillade illustrationerna.
- Spiderwick. Håller vi på med just nu. Helt ok, men får inte toppbetyg av varken dottern eller mig
- Böckerna om Ester Tagg läste vi för två eller tre år sedan, de blev uppskattade. Jag tyckte själv de var helt ok.

Pax gick inte hem alls. Försökte för ett par veckor sen, men det blev tvärnej på dom. De var visst för tråkiga. Får göra ett nytt försök om ett år eller så eftersom jag vill läsa dom själv :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett tvärnytt och några lite nyare tips sett till snittet i tråden:

Cecilia Lidbeck, En odödlig vänskap – om vänskapen mellan Jojo (en android) och Cordelia
Lowe Aspviken, Akamella: Andarnas rike – Tornedalen, folktro, magi
Dan Höjer, Zombieberg – lite skräckig, men också lite knasig, en bok som man liksom inte kan gissa sig till var den är på väg
Oskar Källner, Bortförda (Imperiets arvingar, del ett av sju) – äventyr som börjar på jorden och fortsätter ut i rymden
Elisabeth Östnäs, Kungens grav (Asynja, del ett av fem) – rätt hård vikingafantasy med lite skönt magiflum. Typ The Northman för mellanåldern?
Johan Rundberg, Nattkorpen (finns uppföljare, men står fint på egna ben) – historiskt i Stockholm, kärvt och spännande
Ingela Korsell & Daniel Thollin, Experimentet (Mutanterna, del ett av tre) – mutantbarn, spänning, lite svartkonst, berättas delvis i serieform

Mipmop

Veteran
Ska köpa en högläsningsbok i julklapp till brorsonen, 9 år, han o hans far brukar läsa ihop. Så jag tänkte kolla vad ni har för tips på sådana böcker, helst fantastik! Förra året blev det en Muminbok, jag borde kolla om den uppskattades. Vet att de har läst Bilbo.
Vi Far
Vi Flyger
Vi Flyr

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Några hits när mina barn var i den åldern:

Alf Henrikson: Vägen genom A; Asken Yggdrasil.
Cordelia Funkes trilogi Bläckhjärta, Bläckmagi och Bläckdöd.
Eric Linklater: Det blåser på månen; Djuphavspirater

hedmeister

Kollegiemagistrat
Jag har läst flera Muminböcker för min son sen han var kanske 6. Då började jag med de första (Småtrollen och den stora översvämningen, Kometen kommer) som är mest lika fantasiäventyr. När han blev äldre har vi läst de senare, som stadigt blir mer psykologiska. Detta funkar om nioåringen i fråga inte har nåt emot teman som "jordens nära förestående undergång" och "livets melankoli" :)

"Solvaktaren" och "Snösystern" av Maja Lunde är lite annorlunda och riktigt bra. De har lite djupare tema. Snösystern är kanske speciellt lämplig under julen även om den handlar om döden.

Brödbane

Kristallkrönikör
1. Bilbo, igen. Det är kanske världens bästa bok
2. Narniaböckerna, speciellt de böckerna som är en bit in i serien, såsom Prins Caspian och Skeppet Gryningen och Silvertronen (obs Narnia är ju tydligt kristen i sitt budskap och det finns en del rejält tveksamma detaljer kring hus man porträtterar settingens motsvarighet till muslimer. De figurerar inte i de två böckerna ovan dock. Könsrollerna är också färgade av brittiskt 1950-tal).
3. Terry Pratchetts böcker om Tiffany Achings i Skivvärlden-serien med start i Små Blå Män. Även boken Nation av Pratchett (är ej från Skivvärlden).
4. Bröderna Lejonhjärta, då det aldrig är för tidigt att lära sig bekämpa fascism.