Nekromanti Högskoleprovet

Foggmock

Myrmidon
Direkt efter rättningen kom upp satt jag och kollade mig...

Svenska läsförståelsen: 19/20
Engelska läsförståelsen: 19/20
Svensk ordkunskap: 33/40 (besvikelse!)
Problemlösning: 16/22
Diagram, tabeller, kartor: 14/20

tot. 103 av 122. :gremlaugh: :gremgrin: :tekopp:

Förra året hade det renderat en 1.8...

Enda känslan jag hade innan var "det har iaf inte gått helt åt helvete" så jag är positivt överraskad... var lite nervös i ca 20 sekunder när jag räknade ut min total och kom på 101, läste av gamla tabellen och såg att 101 var exakt 1.8, 100 rätt var 1.7 så jag tänkte "med min otur sänker de skiten så jag får 1.7" sen såg jag att jag skrivit 14/20 på problemlösningen först, men det var ju 22 frågor jag hade 6 fel... Jag hade velat spika läsförståelserna och egentligen ordkunskapen också, men den var rätt svårt i år och jag är ändå skillad. Då hade jag kommit upp i 112 och det var 2.0 förra året..... :gremsmirk:

Okej, vem blir först att bräcka mig?! :gremooo:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Själv befann jag mig i en liknande situation sist jag gjorde högskoleprovet, typ år 2000. Jag hade 1,8 med tre poängs marginal om man utgick ifrån föregående års gränser. Trodde att jag hade det i en liten ask, men där bet jag mig själv i tummen (eller valfri annan kroppsdel). Naturligtvis fick ändå 1,7 med en futtig poängs marginal. Men i mitt hjärta kommer jag alltid att ha 1,8.

Är det första gången som du gör det eller? Nu är ju 1,7-1,8 väldigt bra, men jag höjde mina poäng med 0,3 sista gången som jag skrev jämfört med den första så man kan nog tjäna på att skriva flera gånger om man siktar på toppoäng.

Hellzon

Långsamma Vargen
Tja, det var ett par år sen jag gjorde det, men då hade jag 1,9, med en poäng från 2,0. (Fast "2,0, med en poängs marginal" hade varit ganska fjösigt. :gremgrin: )

Och som walium säger så kan man höja sig om man gör om det. Har hört något om att man höjer sig ungefär 0,2 poäng, så det är ju lugnt om du behöver göra om det. :gremwink:

/Hellzon - överintelektuell likt Insignia

EDIT: Kan nån förklara varför "walium" blir "grånisse"? Världens klockrenaste aprilskämt?

Foggmock

Myrmidon
Jaow, det var första gången jag gjorde det. Tyvärr så kan man ju råka ut för slamkryparfrågor (som jag på LÄS och ELF( http://www.umu.se/edmeas/hprov/hprov/06a/elf.html - första frågan på andra texten - jag hävdar att svaret ska vara D, beroende på vad man lägger för värdeladdning i "artificial" förvisso men ändå för mig självklart - provet å andra sidan hävdar att svaret är A, men är verkligen kidnappningen av en svart pojke i en koloni att betrakta som ett förvånande innehåll i en text med titeln "Colonial kidnap"?), till exempel, är lite besviken - morsan lovade att kolla på det när hon kom hem, och hon håller med så ska jag kanske driva det vidare) och ibland blir man roevknullad av ORD, jag hade 40/40 på de prov jag testat innan men när man sen sitter där och det är över 6-7 ord man blir tveksam på så.... Hade jag, som jag sa, haft flyt och fått lite bättre på ORD, ELF och LÄS och kanske INTE gjort ett slarvfel i DTK hade jag ju antagligen klättrat lite alternativt varit mer säker på 1.8. 1.7 är givetvis inte fy skam det heller, jag ligger ju liksom i toppskiktet (6%) och det duger för mig. Men om om inte hade varit hade grisar flygit, som mamma brukar säga. Mattedelarna och ordkunskapen var bara mitt fel, jag slarvade på ett par av grejerna märkte jag i efterhand men vissa saker kunde jag bara inte.

Personligen tror jag väl iofs att det har mer och göra med att folk i allmänhet är korkade (baserat på mellansnacket på rasterna man hörde överallt) och inte att provet är särskilt svårt. För det var det ju bevisligen inte. :gremshocked: :gremgrin:

Och Insignia kan #¤/$&% min #/¤(% och "#&/£%¤. Sådeså. :gremwink: (Dessutom menade jag ifall någon bräckte mig på ÅRETS prov. Ni andra har inget att hämta!) :zeppelinare:

magoo

Hero
Jag hade 1,7 då jag tog det för hundra år sedan. Jag slår nog knappast det idag då jag inte arbetar med hjärnan på det sättet längre (då naturvetenskaplig linje nu marknadsavdelning i detaljhandeln).

Alla kompisarna på gymnasiet fick höga poäng, utom en som hamnade på 0,8. Han skämdes som en hund för detta och får säkert magsår fortfarande när någon nämner högskoleprov. Dock är han (minst) lika framgångsrik som oss övriga både i studier och yrkesliv så i slutänden betydde det ingenting.

Högskoleprov, IQ-test - jag gör dem gärna men mest för nöjes skull. Jag har fallenhet för tester i allmänbildning men jag känner mig inte direkt som någon Einstein för det.

Marcus J

Hero
Faktum ör ett texten med titlen Colonial kidnap är en recension på boken the fox boy, vilken frågan handlar om. Så att boken som recensieras handlar om en kidnapning när titlen på den ger känslan av ett djungelboken tema är det överaskande innehållet.

Foggmock

Myrmidon
Fuck. Det hade jag missat totalt, till och med när jag kikade på det i efterhand. :gremblush:

Dock kvarstår det faktum att det pressas på att det är en ny variation på ett gammalt tema, frågan får vara kvar i slamkryparläge ett tag till...

Feuflux

omjonasson.se
Jag hade 1.4 som bäst när jag en gång i tiden skrev högskoleprovet och är därmed sämst i den här tråden där alla verkar ha absolut minst 1,7. Jag råkar nämligen toksuga på ordförståelsen. Mönstringstestet där man nästan helt slapp sunkiga språkfrågor hade jag maxresultat på. :gremsmile:

För övrigt var det nån som sa att det var vanligt att man skrev bäst andra gången man skrev högskoleprovet vilket stämde på mig iaf.

Jag trivs mycket bättre med siffror än med bokstäver jag vilket gör att sudoku är fan så mycket mer genomlidbart än ett korsord.

Marcus J

Hero
Jag hade 98 poäng, enligt den gamla tabellen precis 1,7. Hoppas bara de inte höjer gränsen.

Jag hade lite problem med NOG-delen eftersom jag missuppfattade lite, det med att man behövde få ett svar, skrev några D (var och en för sig) trots att det ena påståendet gav flera svar, lite surt, kanske 3 päng som rök där.

Men jag är glad för att den delen aom vi gjorde som utprövning inte gälldes, det var precis att jag hann klart med den och jag hann inte kolla igenom svaren, det var en DTK om någon undrar.

/Marcus

Korpen

Hero
Tips är att se till att titta på tabellen från föregående år, och inte föregående termin, av någon skum anledning så det generellt några poäng lägre på hösten än på våren.

Och de sista två gångerna jag skrev provet lyckades jag få exaktsamma poäng, tror det var 110. Fast det är drygt sex år sedan sist.

Hellzon

Långsamma Vargen
av någon skum anledning så det generellt några poäng lägre på hösten än på våren.
Vågar man vara så elak att man föreslår att de som gör högskoleprovet på våren (efter att de tagit studenten) är lite utanför den vanliga pluggtakten? De betygsgränser som uppstår för att komma in på universitetet sjunker ju också på våren. (Iallafall på apotekarutbildningen.)

/Hellzon - elitist

Big Marco

Läskig
Jag gjorde mitt 1992 och fick då 1,6 (då var det andra kategorier än i dag (mer logik, mindre språk (men det missgynnade kvinnor enligt utsago)), och fler frågor, har för mig att max var 156 på det testet). Det räckte till både Nationalekonomi och Systemvetenskap.