Nekromanti Högt eller lågt

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
A, sant. 500 kilo häst räcker inte till heller... det rör sig om ca 600 + utrustning/ryttar + rörelseenergi. Jag vill inte stå i vägen. Maken tänkte då snarare (om jag misstänker rätt) på en häst som inte har rörelsemomentet till sin fördel. Iofs är de ju aldrig stillastående, men i en fet strid där hästen begränsas av kringstående så har man ju en chans. Dessutom skulle jag nog aldrig ge mig på en häst och ryttare utan att ha sköld! Något måste jag avvärja ryttarens manöver med.

Häst i strid är en annan fråga jag funderade på att ta upp. Vi har ju olika beskrivningar av riddare genom åren. Tornerspel med rännerban är en sak. Tungt rustade hästar i slagfält en annan. En bred front med rytteri som anfaller efter att fotsoldater beskjutits av bågar kan nog vara fruktansvärt skräckinjagande, för att inte tala om livsfarligt. Då har vi enkom ett försvar och det är att ha långa vassa saker som tar hästen innan den når fram till de stående. Pik, elakt och grymt... för att citera herr Gulliou (som jag ibland undrar var han grävt fram sina källor... men det var den textila biten iofs) - det krävs en hel massa mod att stå kvar när rytteriet kommer dundrande...

Hästar är knepiga djur dessutom. De tycker som många varelser inte om ostadig mark. Ibland undrar jag om de och dvärgar har något gemensamt. Deras huvudinstinkt är att fly. Hur tusan man får 5-800 kilo hästkött att undertrycka saker som det förstår jag inte. Istället får man hästen att ställa sig på bakbenen och sparka framåt. Sparka bakut på kommando. Kliva och krossa människor som står ivägen. Samt galloppera rakt in i upprörda vrålande massor!

Jag är mildt sagt imponerad. Ännu mer imponerad blir jag när jag har fått berättat för mig att detta gjordes i sadlar där du hade snart sagt ingen skänkelstyrning. För att förklara så innebär skänkelstyrning att du styr hästen inte enbart med tyglar, utan med benen (och din sits i sadel). Det ger fördelen att du faktiskt kan vara mer eller mindre utan tyglar. Du har händerna fria att använda lans/svärd och sköld. Jag är mäkta imponerad...

Långt ifrån ämnet... jo, det kan jag hålla med om. Förlåt.

Cybot

Mest spelbar
Hästar är knepiga djur dessutom. De tycker som många varelser inte om ostadig mark. Ibland undrar jag om de och dvärgar har något gemensamt. Deras huvudinstinkt är att fly. Hur tusan man får 5-800 kilo hästkött att undertrycka saker som det förstår jag inte. Istället får man hästen att ställa sig på bakbenen och sparka framåt. Sparka bakut på kommando. Kliva och krossa människor som står ivägen. Samt galloppera rakt in i upprörda vrålande massor!
Tja, du kunde ju träna den upprörda vrålande massan att stå kvar när den bepansrade och precis lika taggiga ANDRA massan anfaller? Att träna hästar att undertrycka sina instinkter skulle jag tro är lika svårt som att få människor att undertrycka sina instinkter.

Det enda som är den ytterligare svårigheten i träningen är att få hästen att förstå vad du vill.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, det är ju det som är kruxet. Människan kan förstå varför hon bör stå kvar i det där ledet. Hon kan också förstå hur hon ska slåss. Dessutom tränar hon med andra mål än hästen.

Hästen är trots allt ett sk. själlöst djur, det följer sin instinkt. Att övervinna den i träning är svårt. Hästkraken måste lita på sin ryttare och tro att denne inte vill ont, respektive måste ryttaren "Vara den som bestämmer".

Jag har sett exempel på hästar som litat blint på sin ryttare. Kastat sig över hinder som mycket väl kan skada dem (jaktritter mm) sedan har jag sett exempel på hästar som litat blint på sina ryttare i alla fall utom ett - vid ilastning i trailer.

Jag vill igen påpeka att 500 kilo dumt djur kan göra en väldigt illa, oavsett om det är avsiktligt eller inte. Oavsett om djuret lever eller är dött. Jag håller med om att det är tufft att lära sig att stå till när stort elakt rytteri går till anfall. Jag skulle inte vilja vara med om det. Men hästarna måste lita på sina ryttare totalt för att göra detta.

Jag kom dock på en sak, det finns en drift till som hästen är oerhört pigg på. Den vill vara med sin FLOCK. I det fallet så räcker det med att en i flocken som är "boss" galopperar in i anfall för att övriga hästana skall göra det också. En hake är dock att många riddarhästar var hingstar, hur får man dem att undertrycka viljan att mörda konkurenten... Men nu är jag väldigt långt från ämnet. :gremsmile:

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Kavallerianfall på Gärdet

Inte för att det har så mycket med det ursprungliga ämet att göra men rysligt intressant ändå.

När man talar om anfall till häst så har jag personligen erfarenhet av det. Jag har tillsammans med runt 25 andra hästar genomfört ett gammalt hederligt kavallerianfall till häst. Detta skedde under min värnplikt på K1 där jag även fick chansen att göra den beridna högvakten på slottet i sthml ett par gg. (ni vet säkert vad jag talar om). Mäktigt, men en helt annan historia.

"Anfallet" jag tänkte berätta om skedde ute på Gärdet i sthml. När du med ca 25 hästar går upp på en linje, så tätt att dina knän ligger mot knäna på ryttarna på var sida om dig, sakta ökar takten från skritt, till trav..upp i kort gallop. och på gemensamt komando ställer sig hela ryttarlinjen upp i sadeln och fäller fram sabeln rakt fram och ökar takten till full galopp....den är oförglömlig. Du vrålar rätt ut i en enorm översvallande mäktig känsla av odödlighe som nästan inte att beskriva.. Adrenalinet sprutar ur öronen, både på dig och på hästen. Hela linjen blir som en enda energifull våg av muskler energi och ljudet av hovar som smäller ner i marken ekar över hela Gärdet. Ståendes i sadeln med hästen fullkomligt stormande under dig och högerarmen framsträkt som om du skulle spettsa horisonten, sneglar du åt sidan och ser en enda horsontell linje av blixtrande svärd i en enda lång stållinje..Stridsvrålet från alla ryttare, frustandet från hästarna......
Hundägare och hundar på andra sidan gärdet fick mycket brott hem och jag tvivlar på att varken hund eller hundägare hann få användning av sina svarta bajspåsar, även om det säkerligen behövdes, även på en och annan ägare.

Personligen var jag så full av testoseron och adrenalin att jag ensam hade kunnat storma vilken stridslinje som helst.
Lägg då til att jag endast bar vanliga ridkläder och hade en ryttarsabel i handen. Jag och min häst vägde bara 680+75kg.

Riktigt långt från ämnet men det jag egenltigen ville var att förklara att det inte är några som helst problem att få hästen att lyda sig under ett kavalerianfall. Även om det är hingstar man rider på. Du rider så tätt att hästen inte ens har en möjlighet att kunna tänka på att svänga, hästen blir "uppjagad" av alla andra hästar och av ryttaren samt att den enda möjliheten att bromsa din häst är att hela linjen löses upp i en enda stor solfjäder. Först då kan du och hästen sakta ner. Efter detta anfall var iaf min häst så full av energi att hela hästen skakade och alla vi ryttare med respektive hästar var så upprymda av den mäktiga känslan att hemfärden tillbaka till K1 va en enormt underlig ridtur.

Skulle vi haft stridshingstar på 700kg och plåtrustning samt lans... Räkna då med att jag med lätthet hade kunnat anfalla Sauruman eller hela Hanibals arme om så behövds.

/Magnus.

Cybot

Mest spelbar
Re: Kavallerianfall på Gärdet

Fast nu så använder ni ju kavalleritaktik som inte utvecklades förrän under 30 åriga kriget.

Tidigare så red kavalleriet inte alls så nära varandra(dock fortfarande väldigt nära), även om effekten nog är den samma på ryttare och häst.