"
Räcker det med att slå lika för att höja grundegenskaper? Annars kan man bara få 17."
Hmm.. Tänk efter lite..
Man måste slå över för att höja ett steg.. Om du slår över 17 (med 3T6 i detta fall) så får du 18..
"
Däremot tycker jag att antalet pluppar inte bör bero på hur hög grundegenskapen är, det blir ju redan svårare ju högre den är."
Om jag hade kört efter gamla reglerna, så hade alla färdigheter höjs ett steg om grundegenskapen höjts.. Jag vill bara klargöra det men det verkar som om du , liksom jag, bara kör med att om färdigheterna enbart ändras om baschansen gör det.. Det gör att det tar 4-5 steg för grundegenskapen innan den ändrar baschansvärde.. Med andra ord: Jag håller med om vad du skriver..
Jag slängde in regeln mest för att hindra att folk optimerar allt för mycket.. Om någon har 3-4 färdigheter som tillhör en grundegenskap och har precis på gränsen för att komma upp till ett nytt baschansvärde, så vill jag inte att personen offrar erfarenhetsblupp efter erfarenhetsblupp för att försöka höja grundegenskapen med ett steg..
Jag vet inte, men det
känns rätt.. Antagligen så kan jag skippa regeln om jag känner att grundegenskapshöjningar ändå aldrig används.. Nä, jag skippar nog den begränsningen direkt och kör på vad du säger..
Det ska även gå att höja en
inriktning (längst ner - fast du har ju redan läst inlägget, så jag länkar för andra) i grundegenskapen.. Återigen så tänkte jag ha samma kostnad som baschansen, men att inriktningen ökar med 1T6.. Kan dock kännas som lite mycket.. Jag får se.. Inget tärningsslag borde ju behöva göras, så den kanske bara ska öka med 1... vilket i sin tur känns lågt..
"
Kanske en stegrande kostnad (grupp) och en konstant svårighetsgrad 1 på 1T10. För grupp x10 pluppar så höjer man en grundegenskap ett steg. lagom?"
Jag har redan kastat ut T4, T8 och T10:an ur DoD och jag planerar inte i att ta tillbaka dem.. Det kunde förvisso inte du veta.. Sedan försöker jag ta bort markeringarna.. Jag kommer nämna det i ett annat svar på dig i denna tråd.. De har nämligen en tendens att slita hål på rollformuläret..
Dessutom så tänker jag försöka anpassa reglerna efter dem som inte spelar med fria spenderbara poäng efter varje avklarat äventyr..
"
Hur funkar det att man får en höjningschans efter att ha varit på negativa poäng?"
För det mesta så går det inte att återhämta sig från en grundegenskap som nått 0.. Psykespoängen och kroppspoängen är båda sekundära värden som härstammar från grundegenskaperna men det är den enda som de termerna har gemensamt med grundegenskaperna.. Dessa läker sig själva..
Här är vad jag tänkt mig ur mina regler:
0 Fysik: Död
0 Smidighet: Förlamad
0 Intelligens: Viljelös (djur och lägre odöda har ju låg intelligens)
0 Psyke: Död
0 Karisma: Ingen aning vad detta ger för effekt - förslag önskas
0 Vaksamhet: Ingen kontakt med omvärlden
/
Han som tycker alla de där är rätt svåra att återhämta sig från