----------------------------------------------------------------------------
Öka/träna attributer (hemmabygge) 2.0 - The reimagining
----------------------------------------------------------------------------
--- I grunden så använde jag Eon IV's regler för hur det funkar att höja färdighetet. Så samma svårighets värdestabell som för färdigheter, tärnings slag, etc.
--- Det går bara träna upp Grundattributer (GA) på detta sättet.
--- Härledda attributer (HA), och andra liknande attributer, går inte träna upp på det sättet, utan för att "träna upp" dessa så måste man träna sina GA'er.
Därav att det är bra att använda, och behålla, Helmgastarnas "Hjälpformulär", för framtida bruk. För det kan ha betydelse i vissa fall varifrån man fick en del av sitt värde i en HA, när man ska räkna om ens Härledda för att en GA ändrades.
--- För att få slå ett höja slag på en GA så måste karaktären ha samlat ihop X antal Erfarenhetspoäng (EP) på den GA som man vill försöka höja.
Så man samlar inte EP på GA som grupp (som man gör med färdigheter), utan varje enskild GA räknas som en egen "grupp".
--- Samma EP som används till färdigheterna, är de EP som man lägger på GA'er.
--- Erfarenhetskostnaden för att försöka höja en GA är: Det nuvarande antalet hela tärningar i GA'n +1.
Så om man har 3T6+2 i Rörlighet, så kommer det kosta 4 EP för att få slå ett slag. Jag har vissa tankar om att det kanske ska vara dyrare än så, pga hur pass mycket som en GA ökning kan potentialt effekterar... men exakt vad den kostnaden i så fall skulle vara vet jag inte. Är själv ok med mitt förslag på kostnaden dock... jag vet bara inte om det är balanserat eller ej.
--- För att få lägga EP på en GA så måste rollpersonen ha spenderat en del tid med att ha tränat den specifika GA'n under spelmötet.
Eventuelt om SL anser att de aktiviter som rollpersonen har gjort under spelmötet har varit väldigt krävande för rollpersonerna, så kan SL ge tillåtelse till spelaren att få lägga EP på den GA som SL ansåg var mest relevant för vad rollpersonen gjorde... eller, låta spelaren argumentera för vilken GA de själva anser vara den mest relevanta för vad deras rollperson gjorde.
--- Man får max lägga 1 EP på GA'er per tillfälle där rollpersonen har tjänat in EP (så generelt max 1 EP per spelmöte om SL går efter reglerna för hur/när man ger ut EP).
Så man måste använda en utav 1'orna som man får vid slutet av ett spelmöte. Dvs om man får EP för ett "Långt spelmöte", dvs 3-2-2-1, så måste 1'an användas till GA'n. Om man fick t.ex 2-1-1 för ett kort spelmöte, så går det ju bara använda en utav 1'orna på GA'er, inte båda.
--- Om spelaren bestämmer sig för att inte lägga en EP på den GA som deras rollperson tränade på under spelmötet (eller som SL sa de kunde lägga på pga händelserna under spelets gång), innan man börjar faktiskt rollspela under nästa spelmöte (beror på när varje grupp hanterar användningen utav EP och sådant, före eller efter ett spelmöte, mm), så går rollpersonens ansträngingar för den GA'n under det spelmötet förlorade. Det vill säga att rollpersonen måste träna igen i nästa spelmöte för att få lägga en EP på GA'n efter det spelmötet.
--- Det finns en övre gräns för hur långt man kan träna upp en GA, och den gränsen är: Folkslagets attributsgrundvärde + 3T6 +/- eventuella "bonusar/nackdelar" som rollpersonen fick på GA'n genom karaktärsskapandet (och kanske efteråt också).
Detta betyder visserligen också att en karaktär som har lagt 3T6 på en GA under karaktärsskapandet, inte kommer kunna träna den GA'n alls, för de är redan vid den karaktärens potentiala maxvärde i den GA'n. Men då har de ju minst lika många andra attributer som de har lågt på som kan tänkas behövas tränas upp lite.
"Folkslagets attributsgrundvärde +3T6" representerar ju folkslagets generella potential (+3T6 kommer ifrån att man kan max lägga 3 tärningar på en GA under karaktärsskapandet). För de folkslag som får delar av sin grundvärde från andra håll, som Jargiers hemområde, eller Kamorianers Totemandar, så använder man den totala summan efter man lagt till specialar grejen från Folkslaget.
När det gäller "bonusar/nackdelar", så representerar det ju varje individs egna potential utöver folkslaget som de kommer ifrån. "Bonusar/nackdelar" är allt som kommer ifrån backgrundstabeller, händelsetabeller, hantverk som ger + på en GA, mm, och där det då kan handla om både ett plus och ett minus värde ju.
Så en Standard Fedaks max värde på t.ex Rörlighet skulle då vara 5T6 (2T6 + 3T6). Men om den Fedaken fick en bonus/nackdel på kanske 1T6 på Rörlighet, från t.ex en händelser, så kommer den specifika Fedakens max värde istället vara 6T6... eller 4T6... beroende på om det var ett plus eller ett minus (så klart).
--- Om rollpersonen har en GA som är lägre än "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" så räknas GA'n som "Lättlärd".
--- Om rollpersonen har en GA som är lika med eller högre än "Folkslagets attributsgrundvärde + 2T6 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" så räknas GA'n som "Svårlärd".
Anledningen till att jag valde 1T6 för Lättlärd, och 2T6 för Svårlärd, kommer helt ifrån att man kan lägga 0-3 T6 på en GA under karaktärsskapan det. Så varje stadie, Lättlärd, "Normallärd", och Svårlärd, kräver att man lyckas med 4 slag för att ta sig till nästa stadfie/max värdet.
Från början tänkte jag använda 1T6+1 som steget för Lättlärd... for "10T6 / 8 Grundattributer = 1T6+1". Men då blir stegen inte symetriska... XD Dock, om man vill använda 1T6+1 ändå, så funkar det nog bättre om man helt tar bort Lättlärd (för LL här skulle ju då representera folkslagets grundvärde som man automatiskt får), och säger att allt under "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6+1 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" har normalsvårighet på att höjas. Medan alla värden som är lika med eller över "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6+1 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" räknas som Svårlärd.
--- Om man lyckas höja en GA så får man inte slå fler GA höjningsslag i det spelmötet, även om det handlar om en helt annan GA. Man måste vänta till nästa spelmöte för det.