Nekromanti häxor

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Chauvinistisk surrealism av medeltida kvinnokläder

näe. en häxa ska ju ha knotiga fingrar och röra runt i en gryta, eller så kan dom vara helt vanliga människor. dendär lite halvsexiga häxan med på tok för lite kläder med tanke på vädret gillar jag inte alls. dom är overkliga!

Nu är vi tillbaka på den gamla diskussionen hur overkliga kvinnor i så gott som alla Fantasyvärldar är. Finns det något fantasyspel där det inte finns någon bisarrt lättklädd kvinna med? Själv avskyr jag det. Inte kvinnorna i sig förstås, men att man avbildar att alla medeltida kvinnor såg ut som nymfer allesammans. Hur många kvinnor hade i verkligheten sådana kläder? Nå?

Jag har ofta spelat kvinnliga karaktärer, och jag har aldrig sådana kläder.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Krille

Super Moderator
Re: Chauvinistisk surrealism av medeltida kvinnokläder

"Finns det något fantasyspel där det inte finns någon bisarrt lättklädd kvinna med?"

Tittat på Västmark?

"Själv avskyr jag det. Inte kvinnorna i sig förstås, men att man avbildar att alla medeltida kvinnor såg ut som nymfer allesammans."

Standardundanflykt 1A: fantasy är fantasy, inte medeltid.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon

<I>Hur många kvinnor hade i verkligheten sådana kläder? Nå?</I>

Hur många magiker kastade i verkligheten blixtar och eldklot omkring sig? Hur många orcher/tiraker/gråtroll satt i verkligheten och vaktade skatter nere i stora grottsystem?

--
Åke

Don Kennetho

Warrior

"Finns det något fantasyspel där det inte finns någon bisarrt lättklädd kvinna med?"

Tittat på Västmark?

Rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig ha sett fröken Tuva lättklädd ett par gånger. /images/icons/wink.gif

Don Kennetho

Krille

Super Moderator

"Rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig ha sett fröken Tuva lättklädd ett par gånger. "

Jo, men inte i standardfantasyns förföriska häxors slöjförsedda bikinis.

- Krille

G

Guest

Guest

brukar inte fröken Tuva vara avklädd och inte lättklädd? nå vad jag menar att hon inte direkt går om kring i standard fantasy minikläder utan att hon tar av sig sina vanliga kläder realativt ofta... typ...
[color:blue]:</font color=blue>C[color:red])</font color=red>

Mvh h[-å]

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hur många sådana dåliga exempel finns det? Hur många var de 3 musketörerna? När går tåget över stora bält? Vad kallar man med ett annat ord en kastrerad egyptier som bakar paj? Hur tjock är en vattenpolomålvakt? Vem uppfann Hep Stars? Varför bor ingen lättklädd kvinna hos mig? Varför håller jag på så här? Hur mycket är klockan? Var var jag? /images/icons/wink.gif

Martin Ackerfors - Ohlsson
0===|:::::::::::::::::>

Ackerfors

Alas, your rapids!

Finns det något fantasyspel där det inte finns någon bisarrt lättklädd kvinna med?

Playelf, någon?

Martin Ackerfors - Ohlsson
0===|:::::::::::::::::>

Tokugawa Ieyasu

Swordsman

Be brukar väl skriva något i stil med "Kom med in i äventyrens värld, fylld med ondskefulla orcher, fromma munkar, ädelmodiga riddare, stolta drakar och mäktiga magiker..." när de ska beskriva spelet på baksidan av boken. Var nämner de lättklädda kvinnor någonstans?

/Taira Kiyomori

Tokugawa Ieyasu

Swordsman

Ok... Västmark är väl ett undantag till regeln då.

Standardundanflykt 1A: fantasy är fantasy, inte medeltid.

Aha. Men om männen har standard-medeltidskläder, så borde väl kvinnorna också ha det?

/Taira Kiyomori

Krille

Super Moderator

"Aha. Men om männen har standard-medeltidskläder, så borde väl kvinnorna också ha det?"

1) Varför det?

2) Det är faktiskt väldigt sällan man ser män i standard-medeltidskläder i fantasy.

- Krille

Tokugawa Ieyasu

Swordsman

2) Det är faktiskt väldigt sällan man ser män i standard-medeltidskläder i fantasy.

Kanske det, men oftare än kvinnor iallafall.

Död åt Fantasy, liv åt Medeltid!!!!

/Taira Kiyomori

Zaiber

Veteran

Tycker precis samma sak. Ett lysande exempel är Robin Hood som tidigare gick på 4an. Kan någon förklara varför Marion hade så lite kläder på sig?

Skulle nog tro att TV och spel ligger bakom den idén. Plus små pojkar som vill ha en flickvän :)

Zaiber - Religion är coolt.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Äntligen någon som håller med mig.

Bra jobbat, Zaiber!
Du har något innanför skallbenet.
De som uppskattar sådan chauvinism har nog all massa innanför kallingarna, och inte skallbenet...

/Taira Kiyomori

Zaiber

Veteran
Re: Äntligen någon som håller med mig.

Inte säkerligen. Jag vet då att jag följde den mallen rätt så nära när jag tidigare spelade kvinnor i rollspel. Dock inte i små bikinis etc. Utan snare lite extra urringning, lite större bröst etc. Men vad ska man göra när man kommer in i puberteten?

Hormonnivåerna går upp cirka 50 gånger i förhållande till vad man var van vid. Så det tog ett tag innan man vande sig.

I stort så tror jag dock att de flesta personer, hoppas jag, slutar med sådant när de passerar åldern 13-14 år.

Krille

Super Moderator
Äpplen och päron

"Ett lysande exempel är Robin Hood som tidigare gick på 4an. Kan någon förklara varför Marion hade så lite kläder på sig?"

Där kan jag iofs förstå aggressionen och till och med hålla med, eftersom Robin Hood vanligen utger sig för att utspela sig i England ca anno domini 1194, och i den tidsperioden och den platsen är Marions utstyrsel totalt knas.

Problemet är till exempel Shannara eller Wheel of Time - eller för den delen Eon. De utspelar sig nämligen inte i England anno domini 1194 eller i Europa över huvud taget, och definitivt inte i den luddiga tidsperiod som sammanfattas som "medeltid". Så modebegrepp i dessa kan över huvud taget inte anses vara inkorrekta, och man kan definitivt inte utgå från medeltid som mall över vad som är inkorrekt eller inte.

Däremot kan man ogilla det av en hel kasse andra skäl, men att hävda att barmagat kvinnomode i fantasy inte är medeltid är helt korrekt och helt meningslöst - det är nämligen inte medeltid, men det spelar ingen roll eftersom världen heller inte är medeltid. Det är ungefär som att säga att pizza på Ahmeds Kebab och Pizza inte är korrekt MacDonalds-mat eftersom det inte serveras på MacDonalds. Det är helt korrekt - MacDonalds serverar inte Ahmeds kebab och pizza - och totalt meningslöst eftersom Ahmeds inte är MacDonalds.

- Krille

Nightowl

Champion

Sant. Larry Elmores manliga hjeltar är inte särskilt mer "historiskt korrekta" än hans kvinnliga hjeltinnor.

Och dessutom, upprepa Som Ett Mantra:
Jefligt lite i standardfantasy är medeltida i any way shape or form. Därför, all kritik om att X inte är "medeltida" är irrelevant.

Jefligt lite i standardfantasy är medeltida i any way shape or form. Därför, all kritik om att X inte är "medeltida" är irrelevant.

Jefligt lite i standardfantasy är medeltida i any way shape or form. Därför, all kritik om att X inte är "medeltida"...

Man kan ha mycket ANNAT emot t.ex. babes i slöjor och brynjebikini, men att det skulle vara "ahistoriskt" är ganska meningslöst...

Nightowl, som föredrar Edgars (Rice Burroughs) fantasy - på Barsoom går bägge könen näck.

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."

Tokugawa Ieyasu

Swordsman

Det gör dom inte. Titta t.ex på alla PC-spel på marknaden. Hur många av programmerarna är under 13-14 år?

/Taira Kiyomori

Zaiber

Veteran

Spelar ingen roll vem som gör dem. Det som spelar roll är vilken publik man säljer till.

Zaiber

Veteran
Re: Äpplen och päron

Jag stör mig inte på att man bryter mot några medeltida regeler, eftersom man inte bryter mot dem. Vad jag stör mig på är att eftersom det är fantasy så ska tydligen kvinnor ha lite kläder på sig. Boris gör bland annat sådana bilder.

Ofta när man ögnar i böcker så ser man dem. Kvinnor med små ringbrynje-BHs. Någon som orkar förklara varför? Vilken krigare skulle ta på sig så lite skydd. Inte då jag, antagligen inte kvinnor heller även om de är i fantasy.

Så genom att sprida ut en sådan bild av fantasy så översexualiserar man inte bara bilden av kvinnor, man gör henne väldigt korkad också. Eftersom hon tydligen inte hade vett nog att dra på sig mer skydd.