Nekromanti H P Lovecraft samlade verk

Chryckan

Swordsman
Behöver hjälp med en att hitta en julklapp.
Jag försöker hitta en bok med H P Lovecraft samlade verk men då jag inte är insatt i ämnet så har jag lite svårt att sålla bland den enorma mängd smalingsverk och antologier som finns utgivna.
Den enda bok jag hittat som jag faktiskt är ganska så säker på att den är ett samlingsverk innehållande alla Lovecraft skönliterära text heter The Complete Fiction (ibland är namn väldigt hjälpsamma). Problemet med den är att den är en rätt så dyr läderinbunden lyxutgåva samt att tidiga upplagor innehåller en mängd fel.

Så jag undrar och hoppas att någon forumit och Lovecraft fan kan hjälpa mig hitta rätt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
De här tre böckerna innehåller så vitt jag vet alla de skräck- och drömvärldsberättelser som Lovecraft skrev på egen hand. Jag tror att det tidigare fanns en fjärde del som innehöll de berättelser han skrev tillsammans med andra författare, men den äger jag inte, och har inte heller läst, så där är jag lite osäker.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=lovecraft+omnibus

/tobias

Ningauble

Veteran
Chryckan;n57097 said:
Behöver hjälp med en att hitta en julklapp.
Jag försöker hitta en bok med H P Lovecraft samlade verk men då jag inte är insatt i ämnet så har jag lite svårt att sålla bland den enorma mängd smalingsverk och antologier som finns utgivna.
Den enda bok jag hittat som jag faktiskt är ganska så säker på att den är ett samlingsverk innehållande alla Lovecraft skönliterära text heter The Complete Fiction (ibland är namn väldigt hjälpsamma). Problemet med den är att den är en rätt så dyr läderinbunden lyxutgåva samt att tidiga upplagor innehåller en mängd fel.

Så jag undrar och hoppas att någon forumit och Lovecraft fan kan hjälpa mig hitta rätt.
Dyr? Du kan få den för 209:- på CDON, och vid det här laget går den felspäckade utgåvan inte att få tag på längre annat än begagnat. Den innehåller alla Lovecrafts solonoveller. De noveller han bearbetade åt andra finns i två volymer från Arcane Wisdom, men det finns vissa textuella problem i dem, så det är bättre att vänta på den samling som Hippocampus Press släpper till sommaren.

Omnibus-volymerna som Gurgeh rekommenderade är smockfulla med fel (bla. inleds två kapitel i "The Case of Charles Dexter Ward" med samma rad), och inte är de kompletta heller. De kan verkligen inte rekommenderas -- inte heller de böcker som ges ut av Del Rey (med ett par undantag), som använder samma texter.

De två böckerna som anth rekommenderar är inte heller kompletta, och de har vissa tveksamma fel (som när "an ant" blir "air out" och "Cthulhu" blir "Gthulhu" på minst ett ställe), men är aaaaaningen bättre än Omnibusvolymerna.

kloptok

Pensionerad astrolog
Ningauble;n57244 said:
Dyr? Du kan få den för 209:- på CDON, och vid det här laget går den felspäckade utgåvan inte att få tag på längre annat än begagnat. Den innehåller alla Lovecrafts solonoveller. De noveller han bearbetade åt andra finns i två volymer från Arcane Wisdom, men det finns vissa textuella problem i dem, så det är bättre att vänta på den samling som Hippocampus Press släpper till sommaren.

Omnibus-volymerna som Gurgeh rekommenderade är smockfulla med fel (bla. inleds två kapitel i "The Case of Charles Dexter Ward" med samma rad), och inte är de kompletta heller. De kan verkligen inte rekommenderas -- inte heller de böcker som ges ut av Del Rey (med ett par undantag), som använder samma texter.

De två böckerna som anth rekommenderar är inte heller kompletta, och de har vissa tveksamma fel (som när "an ant" blir "air out" och "Cthulhu" blir "Gthulhu" på minst ett ställe), men är aaaaaningen bättre än Omnibusvolymerna.
Du verkar kunna dina saker, så får man fråga vad din åsikt är om Penguins tre samlingar (den här och de två tillhörande böckerna)? Är de också smockfulla med fel? :eek: Annars är det en samling jag tycker om.

Till trådstartaren: är det viktigt att det är alla Lovecrafts samlade noveller? Jag tror det kommer vara lättare att hitta samlingar som inte innehåller allting, och definitivt om du vill ha det i en enda bok. Hur är det med språk - ska det prompt vara på engelska? Det här är en väldigt fin utgåva med svenska översättningar, men den är möjligen lite dyr gissar jag.

Ningauble

Veteran
kloptok;n57249 said:
Du verkar kunna dina saker, så får man fråga vad din åsikt är om Penguins tre samlingar (den här och de två tillhörande böckerna)? Är de också smockfulla med fel? :eek: Annars är det en samling jag tycker om.
De är mycket bra, med några få undantag (som "know in their heads" istället för "know in their hearts" i "The Festival").

Till trådstartaren: är det viktigt att det är alla Lovecrafts samlade noveller? Jag tror det kommer vara lättare att hitta samlingar som inte innehåller allting, och definitivt om du vill ha det i en enda bok. Hur är det med språk - ska det prompt vara på engelska? Det här är en väldigt fin utgåva med svenska översättningar, men den är möjligen lite dyr gissar jag.
Jag redigerade den. :)

anth

Vetefan
Chryckan;n57097 said:
Jag läste inte din post tillräckligt noga.
Lovecraft var en extremt produktiv författare.
Vill du verkligen ha tag på ALLT Lovecraft skrivit är du uppe på 3000+ sidor och en bok/böcker med det sidantalet är helt enkelt inte billiga.
Den bok du länkade till är läderinbunden på 1100 sidor, de jag länkade till är tillsammans på 1400 sidor, de Grugeh länkade till är på 1600 sidor. Ingen av dessa är kompletta.
Jag tycker att boken som du hittade är ett jättefynd för 250 kr som den går att få tag på i Sverige.

Chryckan

Swordsman
Wow, inte trodde jag så många olika böcker har så många fel. Trodde den jag hittade var ett undantag. Men uppenbarligen så kryllar det av fel i de flesta upplagor. Undrar varför? Skrev Lovecraft alla sina manuskript för hand och hade en hemsk handstil eller?
Läs till exempel recensionen av M.K.R. till den här utgåvan.

Kanske ska klargöra att det behöver inte vara en enda bok med allt utan vad jag vill ha är en samlingsvolym som har allt men som i sig kan bestå av flera böcker så länge de kommer i ett set.

Ningauble

Veteran
anth;n57254 said:
Jag läste inte din post tillräckligt noga.
Lovecraft var en extremt produktiv författare.
100-talet noveller på mindre än 20 år? Nej då.

Vill du verkligen ha tag på ALLT Lovecraft skrivit är du uppe på 3000+ sidor och en bok/böcker med det sidantalet är helt enkelt inte billiga.
Stämmer inte. Alla Lovecrafts solonoveller ryms i B&N-boken; Arcane Wisdom-setet av de spökskrivna novellerna är runt 900 sidor och då är det VÄLDIGT stort typsnitt och en massa noter dessutom.
Om du å andra sidan verkligen menar ALLT Lovecraft skrev räcker det inte med 3000 sidor -- inte på långa vägar. Förutom novellerna talar vi om hans dikter (1 volym), essäer (5 volymer) och brev (20-25 volymer; under utgivning).

Den bok du länkade till är läderinbunden på 1100 sidor, de jag länkade till är tillsammans på 1400 sidor, de Grugeh länkade till är på 1600 sidor. Ingen av dessa är kompletta.
Det där är faktiskt inte sant.
Barnes & Nobles The Complete Fiction ÄR komplett, åtminstone vad gäller Lovecrafts solonoveller. Dessutom innehåller den artikeln "Supernatural Horror in Literature", "Under the Pyramids" (spökskriven åt Harry Houdini) och "Through the Gates of the Silver Key" (bearbetad åt E. Hoffmann Price".

Ningauble

Veteran
Chryckan;n57256 said:
Wow, inte trodde jag så många olika böcker har så många fel. Trodde den jag hittade var ett undantag. Men uppenbarligen så kryllar det av fel i de flesta upplagor. Undrar varför? Skrev Lovecraft alla sina manuskript för hand och hade en hemsk handstil eller?
Förklaringen är ganska lång och invecklad, men den korta versionen är att Lovecraft hatade att skriva maskin och var beredd att jobba gratis åt sina vänner i utbyte mot att de renskrev hans manuskript åt honom. Och han hade en ganska besvärlig handstil. Sedan gjorde pulpmagasinen lite som de ville med styckeindelning och liknande, och när de senare nytryckte novellerna tog de sina egna gamla versioner och använde dem. Varje gång smög det sig in nya fel, som sedan flyttades över till böckerna när de kom ut (1939 och framåt). Några av Lovecrafts verk, som "At the Mountains of Madness" har en extremt komplicerad texthistoria, och det är idag omöjligt att definitivt fastställa den slutgiltiga texten som Lovecraft ville ha den -- vi kan komma ganska nära, men inte 100%.

M. K. R. låter som en forumbekant till mig från ett annat forum. Han vet vad han talar om.

Kanske ska klargöra att det behöver inte vara en enda bok med allt utan vad jag vill ha är en samlingsvolym som har allt men som i sig kan bestå av flera böcker så länge de kommer i ett set.
Ja, det går inte i nuläget -- just nu måste man faktiskt plocka lite. I så fall måste du ha B&N-boken plus följande:
https://www.adlibris.com/se/bok/medusas-coil-and-others-9781935006169
https://www.adlibris.com/se/bok/the-crawling-chaos-and-others-9781935006152

Nackdelen med dessa är att trots min frenetiska korrläsning lyckades redaktören ändå använda en felaktig version av "The Night Ocean" (skriven av R. H. Barlow men lätt bearbetad av Lovecraft).

Den ultimata utgåvan -- i ett sammanhängande set bestående av 3+1 volymer -- baserad på Lovecrafts originalmanuskript och med olika textversioner sida vid sida är den här
http://www.hippocampuspress.com/h.p...ecraft?zenid=4906a7a730f4d67344167a1251a47ee3
men den är som synes inte billig.

Chryckan

Swordsman
Ningauble;n57333 said:
Förklaringen är ganska lång och invecklad, men den korta versionen är att Lovecraft hatade att skriva maskin och var beredd att jobba gratis åt sina vänner i utbyte mot att de renskrev hans manuskript åt honom. Och han hade en ganska besvärlig handstil. Sedan gjorde pulpmagasinen lite som de ville med styckeindelning och liknande, och när de senare nytryckte novellerna tog de sina egna gamla versioner och använde dem. Varje gång smög det sig in nya fel, som sedan flyttades över till böckerna när de kom ut (1939 och framåt). Några av Lovecrafts verk, som "At the Mountains of Madness" har en extremt komplicerad texthistoria, och det är idag omöjligt att definitivt fastställa den slutgiltiga texten som Lovecraft ville ha den -- vi kan komma ganska nära, men inte 100%.
Fan vad häftigt. Jag skämtade ju bara när jag sa det där om taskig handstil. Ju mer jag lär mig om de amerikanska pulp författarna ju mer framstår deras riktiga liv som lika fantastiska som deras historier. Jag menar Robert E. Howard smög omkring med en pistol i tron att folk var ute efter honom och nu Lovecraft. Känns nästan som at biografier över dem skulle slå deras böcker.

Ningauble

Veteran
Chryckan;n57435 said:
Fan vad häftigt. Jag skämtade ju bara när jag sa det där om taskig handstil. Ju mer jag lär mig om de amerikanska pulp författarna ju mer framstår deras riktiga liv som lika fantastiska som deras historier. Jag menar Robert E. Howard smög omkring med en pistol i tron att folk var ute efter honom och nu Lovecraft. Känns nästan som at biografier över dem skulle slå deras böcker.
Tja, det där med Howard har blivit uppförstorat -- han var inte paranoid, men det var en bra idé att vara beväpnad i Texas på den tiden. Och så levde han sig väldigt lätt in i det han skrev.
För Howard finns Blood & Thunder av Mark Finn (jag tror att den fortfarande finns i tryck från www.rehfoundation.org och kanske t. o. m. www.lulu.com) och för Lovecraft finns I Am Providence: The Life and Times of H. P. Lovecraft av S. T. Joshi (både som pb och e-bok från www.hippocampuspress.com).

Lovecrafts handstil är väldigt mycket en vanesak -- den flyter rätt bra efter tag (det ploppar upp brev på eBay då och då som amn kan titta på). Men någon av hans brevvänner lär ändå ha misstagit "hermit" för "haircut", och Arkham Houses sekreterare som transkriberade en hel del av hnas brev för Selected Letters-serien misstog "Neutaconkanut Hill" för "Nentaconhaunt Hill". Clark Ashton Smiths handstil, däremot, kunde vara fruktansvärd på riktigt.

roboman

Veteran
Jag har inte vågat fråga på flashback eftersom jag antar att det är förbjudet där, men jag antar att Ningauble här är densamma som den kunnige Ning som gå in och rätta folk vid diskussioner om Lovecraft på flashback. :wink:

Men nu frågar jag: Är du någon välkänd figur i Lovecraft-kretsar? Du verkar ju ha koll på det mesta. Eller är det hemligt vem du är?
Googlar man lite kommer det snart fram att den mest framträdande svenska "lovecraftkännaren" är Martin Andersson, men även Mattias Fyhr och festivalarrangören Anders Lundgren nämns här och var. Andersson har för övrigt skrivit förordet till Medusas hår och andra skräckberättelser, som jag började läsa idag.

Du får förstås vara helt anonym om du skulle föredra det!

kloptok

Pensionerad astrolog
roboman;n57511 said:
Jag har inte vågat fråga på flashback eftersom jag antar att det är förbjudet där, men jag antar att Ningauble här är densamma som den kunnige Ning som gå in och rätta folk vid diskussioner om Lovecraft på flashback. :wink:

Men nu frågar jag: Är du någon välkänd figur i Lovecraft-kretsar? Du verkar ju ha koll på det mesta. Eller är det hemligt vem du är?
Googlar man lite kommer det snart fram att den mest framträdande svenska "lovecraftkännaren" är Martin Andersson, men även Mattias Fyhr och festivalarrangören Anders Lundgren nämns här och var. Andersson har för övrigt skrivit förordet till Medusas hår och andra skräckberättelser, som jag började läsa idag.

Du får förstås vara helt anonym om du skulle föredra det!
Ningauble sa lite högre upp i tråden att han redigerat Vertigo förlags Lovecraftsamling "Skräcknoveller", och kikar man på den verkar det som att nämnda Martin Andersson är denna person. Vi väntar väl på svaret från Ningauble men du verkar definitivt vara på rätt spår. :wink:

roboman

Veteran
kloptok;n57514 said:
Ningauble sa lite högre upp i tråden att han redigerat Vertigo förlags Lovecraftsamling "Skräcknoveller", och kikar man på den verkar det som att nämnda Martin Andersson är denna person. Vi väntar väl på svaret från Ningauble men du verkar definitivt vara på rätt spår. :wink:
Ah! I så fall passar jag på att trycka in att jag tyckte väldigt mycket om den samlingen! Toppen på alla sätt. Och så är den fin till råga på allt. Den skulle jag lätt ta emot i julklapp om jag fick välja, men TS vän lär väl ha läst dessa om det prompt söks efter en KOMPLETT utgåva.

Ningauble

Veteran
roboman;n57511 said:
Jo, det stämmer. Jag håller mig till den enda tråden där. Det är så mycket konstigt folk där.

Men nu frågar jag: Är du någon välkänd figur i Lovecraft-kretsar?
I Sverige kanske. En handfull människor utomlands vet vem jag är.

Andersson har för övrigt skrivit förordet till Medusas hår och andra skräckberättelser, som jag började läsa idag.
Mycket nöje! Jo, som kloptok påpekade är jag Andersson.

Ningauble

Veteran
roboman;n57516 said:
Ah! I så fall passar jag på att trycka in att jag tyckte väldigt mycket om den samlingen! Toppen på alla sätt. Och så är den fin till råga på allt.
Tack! Jag är rätt nöjd med den. Största Lovecraftsamlingen hittills på svenska.

Kärlekscraft

Swordsman
Då får man fråga sig: Finns det någonstans där det går att köpa bra översättningar på svenska? Tycker mig mest att Lovecraft bara kan köpas på engelska och det gäller akademiska bokhandeln inkluderat.