Krille
Super Moderator
Svårigheter är en lurig sak med BRP. Vanliga plus och minus tenderar att göra att man ramlar utanför skalan 1-100 vid höga och låga värden, och utanför den skalan så går BRP sönder lite grand. Därför valde jag att inte ha med svårigheter, utan bara några modifikationer som triggas under vissa omständigheter.
Men idag kom jag på en potentiell lösning. Man använder entalssiffran för ett extra villkor för att lyckas om något är lättare än vanligt, eller för att misslyckas om något är svårare än vanligt.
Exempel: Vedun gör något som är Supersimpelt. Hen slår för färdigheten Göra något (hen har 45%) och slår 72. Slaget lyckas även om det är över färdigheten, eftersom handlingen är Supersimpel och entalssiffran är 1, 2 eller 3.
Exempel: Vedun gör något som är Mycket svårt. Hen slår för färdigheten Göra något (hen har 45%) och slår 22. Slaget misslyckas eftersom handlingen är Mycket svårt och entalssiffran är 1 eller 2. Eftersom ental och tiotal dessutom är lika och slaget är misslyckat så blir slaget exceptionellt misslyckat. Nyah!
Jag tror att den här lösningen kan funka. Den går inte sönder vid höga eller låga värden, och den funkar utan matte dessutom.
Vad tror ni?
Men idag kom jag på en potentiell lösning. Man använder entalssiffran för ett extra villkor för att lyckas om något är lättare än vanligt, eller för att misslyckas om något är svårare än vanligt.
Svårighet | Hur man lyckas eller misslyckas | |
Supersimpelt | Lyckas om lika med eller under värde eller om entalssiffran är… | 1, 2 eller 3 |
Mycket lätt | 1 eller 2 | |
Lätt | 1 | |
Utmanande | Som vanligt | |
Svårt | Misslyckas om över värde eller om entalssiffran är… | 1 |
Mycket svårt | 1 eller 2 | |
Löjligt svårt | 1, 2 eller 3 |
Exempel: Vedun gör något som är Supersimpelt. Hen slår för färdigheten Göra något (hen har 45%) och slår 72. Slaget lyckas även om det är över färdigheten, eftersom handlingen är Supersimpel och entalssiffran är 1, 2 eller 3.
Exempel: Vedun gör något som är Mycket svårt. Hen slår för färdigheten Göra något (hen har 45%) och slår 22. Slaget misslyckas eftersom handlingen är Mycket svårt och entalssiffran är 1 eller 2. Eftersom ental och tiotal dessutom är lika och slaget är misslyckat så blir slaget exceptionellt misslyckat. Nyah!
Jag tror att den här lösningen kan funka. Den går inte sönder vid höga eller låga värden, och den funkar utan matte dessutom.
Vad tror ni?