Nekromanti Hacka Mouse Guard

antorax

Swordsman
Jag tänkte egentligen skriva på Burning Wheel forumet men jag har inte den bästa engelskan, så jag kolla om jag kan få svar här.

Mouse Guards system är mycket generellt och borde inte vara så svårt att användas i den Western-Steampunk-WW1 setting jag pysslar med. Dock så behöver jag lite hjälp stridssystemet. Alltså, Attack, Defend, Feint och Maneuver, och hur man tillämpar dessa i skjutvapenstrider.

Ex: Den traditionella westernduellen i mitten på storgatan i en småstad. Alla har bommat igen fönster och dörrar och kvar på gatan så står två duellanter. Attack är inte så svår föreställa sig hur den artar sig - man beskjuter den andre. Defend borde väl vara något i stil med att man kastar sig bakom ett gäng tunnor, eller kanske gör ett mycket time:at sidosteg. Men feint och maneuver?

Tack på förhand

Mogger

Hipsteranka
Fryksdal said:
Jag tänkte egentligen skriva på Burning Wheel forumet men jag har inte den bästa engelskan, så jag kolla om jag kan få svar här.

Mouse Guards system är mycket generellt och borde inte vara så svårt att användas i den Western-Steampunk-WW1 setting jag pysslar med. Dock så behöver jag lite hjälp stridssystemet. Alltså, Attack, Defend, Feint och Maneuver, och hur man tillämpar dessa i skjutvapenstrider.

Ex: Den traditionella westernduellen i mitten på storgatan i en småstad. Alla har bommat igen fönster och dörrar och kvar på gatan så står två duellanter. Attack är inte så svår föreställa sig hur den artar sig - man beskjuter den andre. Defend borde väl vara något i stil med att man kastar sig bakom ett gäng tunnor, eller kanske gör ett mycket time:at sidosteg. Men feint och maneuver?

Tack på förhand
En duell gör sig nog bäst som versus test, men om du vill göra en duell till en konflikt hade jag börjat innan de drar. Feint - Det rycker i handen, manouver - en snabb blick mot McDougals Diverse, o.s.v. Eller så låter du bara duellen fortsätta efter de inledande skotten.

Jag ser egentligen inget problem här. Dessutom är det inte så jäkla blodigt med att beskriva helt rätt. Bara något händer och att det är fräckt.

Christoffer

It's all pig.
Åh, varför inte skapa en ny konflikttyp! Du har ju värsta läget att verkligen zooma in på duellen. Öppna upp för lite koola grejer där varje handling kanske bara varar någon sekund. Tänk följande:

Attack: "Jag spänner ögonen i honom, min hand nära revolvern nu."
Manöver: "Kom igen! Dra! Eller är du för rädd så vi ska ge upp det här redan nu?"

Osv osv.

Inget skott avlossas förens någon går ner på noll, enda sättet att döda på är att det är målet, varje handling är bara en liten sekund...

Och, i boken finns väl exempel på vad de olika handlingarna innebär?

rjonas

Hero
Tricket med en revolverduell är att den som drar först gör sig skyldig till mordförsök medan den som drar tvåa skjuter i självförsvar.

antorax

Swordsman
Ja dueller kanske passar bäst som ett vanligt Versus Test.

Men om man tar eldstrider i allmänhet. Har du några tips där? På feint och maneuver? Säg att man mitt ute i vildmarken stöter ihop med banditer eller liknande, och en eldstrid bryter ut. En manöver tänker jag mig att man kanske gör en flankning, för att få ett bättre läge, eller för att komma i bättre skydd. Men en feint? Göra en "move" som är övertydlig för att få en reaktion ifrån fienden så att han flyttar på sig ifrån sin Defend, och därefter skjuta?

antorax

Swordsman
Jag gillar inte riktigt Nature-grejen. Så funderar på att ta bort den, och kanske ta bort rätt så mycket. Men jag gillar konfliksystemet. Med Anfall, Försvar, Fint och Manöver. Sedan så kommer mitt system se ut mycket som Mouse Guards gör, men inte exakt så.

Rickard

Urverk speldesign
Var det så på den goda vilda västern tiden?
Enligt mina källor (andra västernrollspel och rollspelshemsidor) var det så.

Fryksdal said:
En manöver tänker jag mig att man kanske gör en flankning, för att få ett bättre läge, eller för att komma i bättre skydd. Men en feint? Göra en "move" som är övertydlig för att få en reaktion ifrån fienden så att han flyttar på sig ifrån sin Defend, och därefter skjuta?
Fint skulle jag säga var en framryckning, kanske skjuta några kulor som täckeld medan man rör sig mot motståndaren.

Manöver skulle jag köra som något tjuvtrick, typ skjuta ner någonting på motståndaren, blända denna eller förflytta sig för att skaffa sig ett överläge, typ dra upp på en balkong eller liknande.

/Han som skulle köra med att belief, instinct och goal blir personens Nature

Illern

koppariller
En Feint kan vara att distrahera motståndaren, till exempel kasta iväg en sten eller något så det rasslar någonstans så motståndaren tror det finns fler på din sida eller att de är mer utspridda än de är. En hel del kan väl handla om att få den/de andre/-a att avslöja sin(a) position(er) och därmed bli lättare mål.

antorax

Swordsman
Hur kommer det sig att du tycker att det är det bästa? Har läst igenom mycket av MG-boken, men blev inte riktigt tänd på den.

Har du bra erfarenheter så får du gärna dela dem

Simon

Swashbuckler
rjonas said:
Tricket med en revolverduell är att den som drar först gör sig skyldig till mordförsök medan den som drar tvåa skjuter i självförsvar.
Tack för det! Jag har aldrig hajat det tidigare, men det var värdefullt!

android_iv

Warrior
Simon said:
rjonas said:
Tack för det! Jag har aldrig hajat det tidigare, men det var värdefullt!
Har aldrig heller aldrig hört det tidigare. Däremot hört att den som "drar två" oftast drar snabbare.
Detta för att "tvån" drar på reflex (medan "ettan" drar på tanke), vilket är en mycket snabbare reaktion. Jag tycker det låter både troligt och otroligt, så jag vet inte.

Mordförsök / självförsvar låter ju annars rimmligt.

Fryksdal said:
En manöver tänker jag mig att man kanske gör en flankning, för att få ett bättre läge, eller för att komma i bättre skydd. Men en feint? Göra en "move" som är övertydlig för att få en reaktion ifrån fienden så att han flyttar på sig ifrån sin Defend, och därefter skjuta?
Range-reglerna (alltså ranged combat) tar upp precis detta i BW-boken. De är alltså byggda för två personer med avståndsvapen som försöker ha ihjäl varandra.

Reglerna hanterar att hamna i bättre läge än den andra, avstånd, etc.

Christoffer

It's all pig.
Fryksdal said:
Hur kommer det sig att du tycker att det är det bästa? Har läst igenom mycket av MG-boken, men blev inte riktigt tänd på den.

Har du bra erfarenheter så får du gärna dela dem
Det skapar ett centralt tema i spelet. Möss är inte till för att slåss mot ormar, de skall samla käk, gömma sig och fly, men vad händer då när de tvingas göra det? När vi ger dem ett svärd, en sköld och säger "kom igen, försvara territoriet" och skickar ut dem i natten när ugglorna flaxar, hur påverkar det en liten ynka mus? Det är något Nature svarar på. Mouse Guard som system handlar om att utmana sin karaktär, att han eller hon gör saker som andra i samhället tycker är fel, dumt, farligt och väldigt annorlunda mot vad som förväntas. Detta gör att karaktären förändras, formas av vad han eller hon gör och det är precis det som är grunden för en kool historia.

Det går enkelt att dra det här vidare till annat. Den grundläggande inställningen skall vara att Nature är vad den tillrättalagda gör, den som inte sticker ut från resten av guppen utan gör precis vad som förväntas av honom. Säg att vi låter Nature symbolisera hur man håller samman på östkusten, hur man inte färdas till den vilda västern, inte umgås med indianer, lever laglydigt och sköter sitt. En person som går mot det här, utmanar sin natur och kommer på så vis förändras. Vi kan få den utstötte pälsjägaren som bryter skarpt med vad som förväntas av honom, vars Nature sjunker till en sådan nivå att han inte längre känner sig hemma i civilisationen (spelarna röstar fram "vildmarken är mitt hem" till honom när Nature blir taxat för lågt").

Utan Nature blir spelet mer statiskt, trist och rätt ointressant. I min mening är Nature Mouse Guards hjärta.

Ram

Skev
Poppe said:
Utan Nature blir spelet mer statiskt, trist och rätt ointressant. I min mening är Nature Mouse Guards hjärta.
Meningslös post, men jag håller med till 100%.

android_iv

Warrior
Efter att ha läst igenom tråden igen blev jag heltänd på idén av etn western-dystopi-"fallout 3" setting. Mouse Guard skulle säkert fungera skitbra som grundsystem (säger jag utan att ha läst igenom hela Mouse Guard boken).
Revolverdueller: Eehhh, jag vet inte. Har inte läst den delen i boken än. Men i tråden finns redan flera bra förslag, så jag låter det bero så länge!
Uppdrag:Mänskligheten finns kvar i små samhällen, utan el, olja eller kommunikation. De små byar/shelters som överlevt behöver en vakt, en mänsklig "Mouse Guard"!
NatureI ett radiokativt och sönderbombat ökenlandskap är det väl självklart att slå för Nature? Snöstormar och -20, stekande sol, sandstormar, regnoväder á la Noaks Ark etc. Världen har blivit ett monstrum!

Skriver här mina egna tankar kring en sådan setting, men eftersom det är ganska off topic gömmer jag det lite...
Jag personligen tycker det vore intressant med någon form av western i ett post-nukleärt landskap. Frågan är vilken bakgrund en sådan setting skulle ha.

Alternativ 1 Antingen anser man att hela världen bombades sönder och samman kring år 2005 och all ny teknologi försvann med civilisationen (dvs. man skulel fortfarande kunna hitta ruiner, bildelar, trasig plattskärm etc.) Det blir ganska mycket fallout, men det gör itne mig så mycket. Kanske är det en bonus att dessa ruiner finns kvar som lämningar att genomsöka och plundra. Samtidigt föredrar jag att teknologin känns ganska föråldrad. ingen el eller rinnande vatten. Ingen avancerad forskning och hög kunskap.

Alternativ 2 Någon form av naturkatastrof, en gigantiskt asteroidnedslag t.ex. inträffar kring år 1800. Omvärlden muteras samtidigt som kolonisationen av västern fortsätter. Är är teknologinivån = "realistisk western", men frågan är om det är bra eller ej. Asteroidnedslag känns inte riktigt ok. Och kanske saknar man ruinerna av dagens söndebombade samhälle. Å andra sidan känns muterade Apache-indianer och Bufflar lite mer självklart.

Alternativ 3 Att helt enkelt hitta på en egen värld. Eller inte bry sig så mycket om "verkligheten" utan lägga till vad man saknar och vad man vill ha. Sen får man efterkonstruera vad som behövs. Det ger en ökad frihet, men det känns lite.. fel. På något vis känns det lättare att leva sig in i om det relaterar till vår "verklighet"
Ja ja, det om det. När jag klurat lite och så kanske jag startar en egen tråd. Vi får se hur det går. // Android