Nekromanti Hacker

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Re: Xi

Skulle bara säga att vi i våran grupp ser cyberrymden som den ser ut i filmen "Johnny Mnemonic", med ett par VR-Handskar och glasögon. Med dermatroder eller liknande behöver man dock inga handskar. Och så kan hackern bestämma sitt "skin" när han är ute i cyberrymden, precis som Matrix i Shadowrun.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Aborado

Veteran
Re: Cyberspace

Ska du förstå måste du nog läsa boken är jag rädd. Men det räcker med delar av första boken för att förstå hur det nätet ser ut, för sedan kommer de till ett mycket avancerat system som jag tror skulle vara för avancerad för neotech.

Ashaslättens betvingare

Snow

Swashbuckler

Det där avancerade systemet är typ matrix. Fast fantasivärldar (en schackvärld, en Jack-och-bönstängeln-värld, osv). Det är inte ett "operativsystem", mer en simulering (hur funkar en schackvärld?).

Cyberspace i otherland motsvarar ganska mycket en kombination av webben och ett skal mot operativsystemet idag. Man åker runt i en 3D-miljö på en server. Den kan se ut som en affärsgata. Går in i ett object som ser ut som en butik. Då kommer man in i butikens server. Där kan man prata med bottar, kolla på presentationer osv. Mycket analogier till verkliga världen.

Sin avatar kan man få att se ut hur man vill (frukostbord och välbyggd barbar förekommer till exempel).

Det var ett tag sedan jag läste boken men jag har för mig detta:
Det förekommer en het area (server?) som heter Inner District. Där är det dyrt att vara (och hippt). Inner district är för seriösa användare, för att hålla ute drägg som sabbat (funkar halvbra). Har man köpt lite "mark" i inner district är man inte vem som helst. I början av boken lurar sig huvudpersonen in i inner district, men så är (var) hon en ganska tung hacker på sin tid.

Det finns massor av sätt att koppla upp sig. Man får olika mycket feedback från nätet beroende på gränssnitt. Hanskar och glasögon är billigt och ganska kass. Man kan koppla in sig på hjärnbarken (NMX/CP) eller sänka ner sin kropp i ett bad av gele som simulerar allt man rör vid i den virtuella världen.

Bra bok för övrigt.

Snow
Dead, but still walking around

pellejones

Grisodlare
Re: Xi (Höga krigsfärdigheter)

"jag har varit med om att spelledare hackat ner på vissa av mina spelare för att de TROR att de är dåliga och misslyckade, bara för att de inte har extremhöga värden i krigsfärdigheter!"</I>

Jag brukar, som spelledare, hacka ner på de spelare som har <B>HÖGA</B> stridsvärden. Detta pga att det inte alltid är så kul när 4-5 pers sitter med 50-60 i stidsvana och 740 i pistol, gevär etc. Jag har en kompis som alltid har 17 i <I>Pistol</I> och <I>Specialicering: Tunga Revolvrar
. Det är skoj, fast han skjuter inte allt och alla. Han försöker få folk att förstå att han ser ut som Nicholas Cage gör i slutet på Con Air när han går över gatan för att träffa sin fru. När han är svettig och smutsig med långt hår och en vit t-shirt. Det är förövrigt allt jag har sett av den filmen.

I alla fall. Jag håller med, Hackers behöver inte sitta i en VAN. Dessutom kanske de behövs inne i byggnaden. Det har min spelgrupp erfarit.

:: Pelle ::</B>

------------
"God of the Polfa"

pellejones

Grisodlare
"knackar framför sin 144' skärm"

VA! har han en 144 fots-skärm!! Den var ju liten!! Det är för fan 1728"! WHAA! Även om det är felskrivet så är 144" ganska mycket det också. =)

<B> :: Pelle ::</B>

------------
"God of the Polfa"

smaffy

Hero

varför måste alltihop vara trede och se ut som i the matrix? allt ser juh inte ut så, precis som internet inte bara består av tvådimensionella websidor idag.. det ni har skrivit lutar åt att allt är trede och blabla! massor av delar av nätet borde juh inte vara så avancerat, de måste juh finnas andra saker oxå.. som, exempelvis kanske nått svartgrönt (eller svartvitt) terminalgruncx..

ueaäck! antagligen kan väll inte hackare sitta och peta runt i nån ful tredevärld, jag slår vad om att de använder terminalgruncxet, det ger juh antagligen mycket mer möjligheter? dessutom är det juh mycket tuffare att knappra på ett tangentbord, glo på en 80x50 textskärm..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Maggan

Swordsman
Hmmm...

Ingen dålig lokal han kommer behöva för att sitta på lagom avstånd från den... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Snow

Swashbuckler

läs igen. Det avancerade systemet som finns i Otherland som ser ut som matrix är inte cyberspace. Det är en simulering av tänkta verkligheter som folk skall kunna gå omkring i. Och de ville ha fet verklighet så de la upp en massa pengar.

Kraftigt OT
Dagens citat från min SL när vi är ganska illa åtgångna av en trukh o tre tiraker (vi kan inte slåss): Fan, de gör för lite skada. (ja, jag funderar på att byta SL :)

Snow

smaffy

Hero

tjoo.. jag han inte riktigt skriva klart detdär inlägget heller. vanligtvis brukar jag skriva, läsa, skriva, läsa och sedan posta det, men nu blev det lite knepigt.. nån tekniker skulle använda datorn =oP

men.. jag tycker fortfarande att det ska vara lite mer tangentbord och vanlig ascii =oP en hackare måste juh väll inte ha cyberrymd? det är ju bara krusidulism!

äsh.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Snow

Swashbuckler

Jag håller inte med riktigt. Just nu är tangentbordet och en prompt det snabbaste och flexiblaste sättet att kommunicera datorn. Men när man har handskar (asmycket bättre än en mus) som kan manipulera OS:et, dermatroder, neuralinterface (tankar lär vara snabbare än tangentbord).

Det är en lite annan programkultur nu och sen. Just nu utnyttjar crackers kryphål i befintliga program, sendmail har nåt fel, eller finger eller nåt sånt (det är unixprogram för er som inte vet). I neotech kör folk isbrytare, sabotageprogram, kamouflage och allt möjligt. Det kanske finns folk (i neotech) som bryter sig in som folk gör nu men de är inte så många. Dessa nya program lär inte funka utan den senaste versionen av enlightenment3D eller gnome real reality. Blir hackers scriptkiddies nu då? nej nej, det som krävs är även tajming, kontakter i undre världen, ledningar av koppar och nerver av stål.

(I mitt cyberspace är det så iallafall :)

Snow

G

Guest

Guest

det som gör n2s "hackers" till skriptkiddies är att dom inte kan ett jävla skit om datorer. dom åker runt i cyberrymden och använder program som någon annan har skrivit(undrar vem det är som skriver dom...) och tycker att dom är asstuffa när dom "hackar" sig in i en dator med hjälp av sitt nya isbrytar program. sedan så måste jag bara fråga vad det spelar för någon roll hur snabbt du skriver? om du prgramerar så måste du ändå tänka igenom program kåden ett tiotal ggr innan du är nöjd med den syntaxen. då spelar det igen roll om du använder dermatroder eller tagentbord. tja... det var väl allt... änna...

Mvh h[-å]

kazon

Veteran
Re: scriptkiddie!

Jag vill bara säga att du har fel Smaffie!
Min N2 hacker var från början en programmerare på ett större mjukvaro företag men Företaget kraschade och mon RP tvingades börja göra brott för att överleva!
Han skriver alla program själv!
+ han har inget namn för vad har han för användning av det???

Det var allt!

kazon

Veteran
Re: I MC som sagt... [ot]

Det kan nog bli väldigt interressant!
Men varför inte ta med ett buttertroll!
Sur och vresig hela dagarna!!!