Nekromanti Hade det varit möjligt...

walium

Ganska töntig, faktiskt
...att man gjorde här som på många andra forum att ett inlägg i en gammal tråd ledde till att denna dök upp på första sidan igen? Ibland hade det kanske varit kul att kunna presentera nya argument i en gammal diskussion utan att behöva starta en ny tråd.

Gardener

Champion
Det är möjligt, men värdelöst. Enligt min mening alltså, och större delen av redaktionen också, så det kommer nog inte hända även fast forumet går att ställa in så.

Vill man hitta gamla trådar som det skrivits i så kan man själv välja att visa aktiva trådar senaste X dagarna genom droplistan på inläggslistorna. Man kan även i sin visningsprofil ställa in så att det alltid listas på detta sätt.

Problemet med att gamla trådar kommer upp på förstasidan så fort någon svarar på dem är att de blir väldigt långa till slut och dränker nya inlägg vilket gör att diskussionen stagnerar. Även om ett inlägg är väldigt bra så kommer väldigt få att läsa det om det ligger ensamt på förstasidan och snabbt blir undanträngt av gamla trådar som många svarar på. Det blir dessutom mycket svårare att hitta en specifik tråd eftersom man inte har den blekaste om vart den kan ligga, sorteringsordningen blir ju helt stokastisk.

Sodivra

Champion
Eh.. ojdå..

Jag tänkte just fråga varför inte "Visa senaste 2 dagarna" var standard, men jag antog jag fick svar på frågan.. [tokig]

Ifall FAQ:en ska dyka upp rätt i ansiktet på nya användare i framtiden, så kan det nog vara en bra idé att skriva en rad om "Senaste 2 dagarna" där..

Gardener

Champion
Re: Eh.. ojdå..

Alla tycker ju olika och nu när det är ett gäng nya medlemmar i redaktionen så kan ju inställningen bli annorlunda, fast jag är dock tveksam till det.

En av anledningarna till att jag tycker detta forumsystem är så bra är just möjligheten för användaren att själv välja hur han eller hon vill att forumet ska fungera. Tycker man bättre om att läsa alla inlägg i en tråd på samma sida (som i UBB eller vBulletin, två andra populära forumsystem) så kan man göra det. Men tycker man att det är bättre att låsa trådar och se inläggen i en hierarki så att man ser vem som svarar på vem så kan man göra det. Det är väl den viktigaste inställningen man kan göra, men det finns ju massvis med andra, som tillexempel sorteringsordning, utseende, förinställda värden osv.

Sodivra

Champion

Ser vem som svarar vem..? Det visningssystem jag använder är inte så drastiskt annorlunda från "standard", om en gammal tråd får nya inlägg så kommer den med på första sidan, men längst ner, så helt kaotiskt med runtflyttade inlägg och sånt blir det inte..

Gardener

Champion

Tja, det blir ju stokastiskt hur som helst. Men inställningen som gör att sorteringen inte sker efter när tråden skapades utan efter när senaste inlägg i tråden gjordes gör att det blir väldigt annorlunda. Dessutom gör det att de som inte vill ha sån sortering inte kan välja bort det, vilket är ännu värre. Varför ta bort valmöjlighet för folk?

Om man nu vill att trådar med nya inlägg ska visas så kan man ju ställa in det i sin visningsprofil, det tycker jag räcker. Är man tillräckligt van forumsbesökare att man vill ha koll på alla gamla trådar på det sättet så tycker jag inte det är alltför stort jobb att en gång ändra sina visningsinställningar.

Däremot tror jag det är mer förvirrande för nya besökare att trådar listas i en sådan oordning, då är det bättre att de har en normal sortering för dem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Håll fast vid din linje! Jag tror att den bidrar till att forumet håller den höga kvalitet som det faktiskt gör, genom att ge utrymme för många olika tankar istället för att spamma upp det med värdelösa flamewars.