Rising
Vila i frid
Alltså, jag började fundera på ett nytt rollspel i morse. Det ska vara någon form av läskigt skräckspel i nutid, där ondskans makter på ett eller annat sätt väljer ut spelarna och försöker göra dem till marionetter i deras ondskefulla spel, medans spelarna själva försöker lista ut vad som hänt med dem och febrilt söker en utväg.
Nå, det låter ju lagom orginellt, vad som VERKLIGEN fick mig att klura till lite, det var när jag började klura på processen över hur man skapar sin rollperson. I alla år har vi haft en regelbok som sätter gränserna för vad som är möjligt och en spelare som har önskemål om vad han vill spela, ibland tas några tärningar till för att skapa ett slumpmoment.
Nå, i det HÄR spelet, skulle varje rollperson ha TVÅ olika rollformulär; det ena gäller för spelaren, medans det andra skulle vara idel hemligheter som ondskan planerar för rollpersonen i fråga. Det ena rollformuläret sitter spelaren med, medan det andra stannar hos spelledaren. Ibland kan en del information finnas med på båda rollformulär (som en kontakt till spelaren), men där själva spelaren tror att han har kontakt med "inflytelserika personer i Stockholmspolisen; Eva, Jimmy och Martin" så vet spelledaren att Eva i själva verket är en bedragare som förser honom med misinformation. Texempel.
Jag tänkte mig att man skapade sina rollpersoner tillsammans med spelledaren, där varje val spelaren gör omedelbart ger upphov till fula trix från spelledarens sida. Så att när spelaren väljer att låta hans rollperson anstränga sig ordentligt i skolan när han börjar högstadiet kan SL finna tillfälle att kontra med mobbning och utfrysning. När så spelaren finner sin rollperson omringad av allt fler rötägg och ser den mentala hälsan sjunka drastiskt, tar han kanske och hoppar av skolan innan gymnasiet.
Sedan kanske han försöker sig på en brottslig karriär, varpå SL kontrar med omedelbara "skuldkänslor" och ställer ultimatumet "antingen tar du ett missbruk, eller så sänker jag din mentala balans ytterligare!" Hela tiden skall spelaren och SL lira ett katt-och-råtta-spel, där spelaren kan köpa vissa egenskaper och färdigheter utan att SL får veta vad han gör, medan förstås SL har en massa hemliga planer och trix som han klottrar på sitt rollformulär som inte spelaren får se. Det tror jag skulle bli en ganska häftig inledning på en rollspelssession, så fort man skapat sin rollperson har man redan "gjort" en massa saker i rollpersonens liv!
Tänkte mig att man skulle spela ut kort (vanliga spelkort, alltså)mot varandra för att köpa alla händelser och förmågor. På så vis skulle det öka "hemlis-känslan", när spelaren inte riktigt är på det klara med vad för möjligheter spelledaren har att sätta käppar i hjulet på hans rollpersons karriärer.
Vi har pratat om tanken på att "rollspela" en spelares bakgrund tidigare. Jag tycker idén om att "brädspela" den är rättvisare. Och i det här exemplet skulle det också fungera kongenialt med spelvärlden. Åsikter?
/Racing
Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."
"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."
"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"
"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"
"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."
"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."
"Sl: Det kan säkert ta ett tag."
"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"
Nå, det låter ju lagom orginellt, vad som VERKLIGEN fick mig att klura till lite, det var när jag började klura på processen över hur man skapar sin rollperson. I alla år har vi haft en regelbok som sätter gränserna för vad som är möjligt och en spelare som har önskemål om vad han vill spela, ibland tas några tärningar till för att skapa ett slumpmoment.
Nå, i det HÄR spelet, skulle varje rollperson ha TVÅ olika rollformulär; det ena gäller för spelaren, medans det andra skulle vara idel hemligheter som ondskan planerar för rollpersonen i fråga. Det ena rollformuläret sitter spelaren med, medan det andra stannar hos spelledaren. Ibland kan en del information finnas med på båda rollformulär (som en kontakt till spelaren), men där själva spelaren tror att han har kontakt med "inflytelserika personer i Stockholmspolisen; Eva, Jimmy och Martin" så vet spelledaren att Eva i själva verket är en bedragare som förser honom med misinformation. Texempel.
Jag tänkte mig att man skapade sina rollpersoner tillsammans med spelledaren, där varje val spelaren gör omedelbart ger upphov till fula trix från spelledarens sida. Så att när spelaren väljer att låta hans rollperson anstränga sig ordentligt i skolan när han börjar högstadiet kan SL finna tillfälle att kontra med mobbning och utfrysning. När så spelaren finner sin rollperson omringad av allt fler rötägg och ser den mentala hälsan sjunka drastiskt, tar han kanske och hoppar av skolan innan gymnasiet.
Sedan kanske han försöker sig på en brottslig karriär, varpå SL kontrar med omedelbara "skuldkänslor" och ställer ultimatumet "antingen tar du ett missbruk, eller så sänker jag din mentala balans ytterligare!" Hela tiden skall spelaren och SL lira ett katt-och-råtta-spel, där spelaren kan köpa vissa egenskaper och färdigheter utan att SL får veta vad han gör, medan förstås SL har en massa hemliga planer och trix som han klottrar på sitt rollformulär som inte spelaren får se. Det tror jag skulle bli en ganska häftig inledning på en rollspelssession, så fort man skapat sin rollperson har man redan "gjort" en massa saker i rollpersonens liv!
Tänkte mig att man skulle spela ut kort (vanliga spelkort, alltså)mot varandra för att köpa alla händelser och förmågor. På så vis skulle det öka "hemlis-känslan", när spelaren inte riktigt är på det klara med vad för möjligheter spelledaren har att sätta käppar i hjulet på hans rollpersons karriärer.
Vi har pratat om tanken på att "rollspela" en spelares bakgrund tidigare. Jag tycker idén om att "brädspela" den är rättvisare. Och i det här exemplet skulle det också fungera kongenialt med spelvärlden. Åsikter?
/Racing
Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."
"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."
"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"
"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"
"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."
"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."
"Sl: Det kan säkert ta ett tag."
"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"