Detta har snabbt blivit den mest lästa tråden på Western-forumet på minst sex år, så jag måste anta frågan tilldrar sig ett visst intresse från communityn.
För överblickbarhet lyfter jag därför över detta min skiss till hagelvapensystem till en separat post:
Jag skulle vilja se Western lösa hagelvapen med
ett andra överläggsark att användas tillsammans med det ordinarie träfföverlägget.
Något liknande detta, t.ex.:
Överlägget har en serie med fem cirklar representerande 20cm, 40cm. 60cm, 80cm, 100cm diameter, centrum markerad med kryss, samt en "kompasspunkt" i varje cirkel. I vardera cirkel finns 15 stora punkter och lika många små punkter slumpvis fördelade (eventuellt bara de första 15 i den minsta cirkeln, för synlighet).
På "amerikanska" lär cirklarna vara 8", 16", 24", 32" och 40".
För att bestämma träff väljs en av cirklarna utifrån
vapen och avstånd - vapendatan berättar hur många meter som räknas mellan varje cirkel innan man går upp till nästa, för given hageltyp.
Sedan används det vanliga träfföverlägget på vanligt sätt, för att utröna var hagelsvärmens mitt går.
Krysset i vald hagelcirkel läggs därefter på punkten där träfföverlägget säger att skottet nominellt går; kompasspunkten vrids mot träfföverläggets siktpunkt "bullseye" (om skottet träffar i siktpunkten slås d20 för att bestämma stråle att rikta kompasspunkten i).
Varje punkt i hagelöverlägget representerar ett fast belopp i skada för ett hagel som träffar - stora punkter ensamma för buck, stora
och små för fågelhagel (de stora räknas dubbelt om den minsta cirkeln inte har alla 30). Beloppet räknas kumulativt mot den skadegrupp som drabbar en given kroppsdel.
(Alternativt: en cirkel per nuvarande avståndskategori. Men då behöver cirklarna representera 5", 10", 25" resp. 40" diam. ... med det blir ändå galet eftersom avståndskategorierna är olika långa, den sista lika lång som de andra tillsammans. Hellre separata ekvidistanta inkrement enligt ovan, i mitt tycke.)
Exempel: säg att man skjuter med ett avsågat hagelgevär med ett "range"-värde på "4/6". Detta innebär 4m [läs yards] inkrement mellan varje cirkel för fågelhagel, 6m för buckshot.
Skjuter man då mot ett mål på 13m avstånd med fågelhagel, används 60cm-cirkeln: mellan 0 och 4m antas hela hagelsvärmen ta i träffpunkten; mellan 4-8m används 20cm diam-överlägget, 8-12m används 40cm, och från 12m används 60cm.
Säg sedan att man efter första skottet laddar om med buckshot. Nu gäller den andra siffran i värdet, och för nästa skott - då målet, fortfarande på 13m avstånd, nu är två fulla inkrement bort istället för tre (0-6, 6-12) - används därför istället 40cm-cirkeln.
Jag skulle kunna tänka mig att ha separata uppsättningar överlägg för olika kalibrar - en 20ga-patron innehåller färre hagel än en 12ga, som innehåller färre än en 10ga ... alternativet vore att reglera med skadan per hagel vapenvis, vilket också är fullt görbart, men "känns" rent subjektivt inte riktigt lika verklighetsnära.
Vapendatan behöver således ha två värden -
avståndsinkrement och
skada per hagel - för respektive buckshot och fågelhagel.
Om man inte, som sagt - ännu hellre, kanske - har olika överlägg per kaliber och bara sätter hagelskadan som konstant för hageltypen, oavsett vilket vapen det avfyrats ur. Då är avståndsinkrementet (med två värden) det enda vapenspecifika värdet.
Träffmodifikationer etc kan sättas i paritet med andra vapen, och avståndsberoendet för detta kan definieras så att:
- 1:a inkrementet är "kort" avståndskategori
- 2:a och 3:e inkrementet är "effektiv" avståndskategori
- 4:e, 5:e och 6:e inkrementet är "lång" avståndskategori
- Hagelvapen kan endast skjuta på "extremt" avstånd med "pumpkin balls" (slug är ännu inte uppfunnet, obs!), då, och endast då, de fungerar som gevär med 0 i träffmod.
Säg att buckshot skulle addera t.ex. 3p skadegrupp per hagel som träffar; fågelhagel 1p ... räkna ihop antalet poäng för att se vilken skadegrupp respektive kroppsdel drabbas av.
Reducera summan med 1 för varje helt avståndsinkrement för fågelhagel; 1 för varje
två hela avståndsinkrement för buckshot. (Alternativt: två per avståndskategori för fågelhagel och ett per kategori för buckshot?)
Exempel: träfföverlägget visar att skottet med fågelhagel passerar strax utanför målets högra överarm, men hagelöverlägget visar att fem hagel ändå träffar överarmen, tre armbågen och ett underarmen. Med 1p skada per träff ger detta skadegrupp 5 för träffen i överarmen, 3 i armbågen, och 1 i underarmen. Eftersom målet är tre hela avståndsinkrement bort reduceras skadegruppen för träffen i överarmen till 2, armbågen och underarmen till 0.
Det efterföljande skottet med buckshot passerar precis utanför målets höft på vänstersidan, med fyra hagel som träffar målet i mellangärdet och tre i grenen - vilket med 3p/hagel gör att målet får en skadegrupp 12-skada i mellangärdet och SG 9 i grenen. Med nu två hela avståndsinkrement till målet reduceras dessa till 11 respektive 8.
Avståndsinkrementet kommer också att ange maximal räckvidd för vapnet, helt enkelt som 6ggr avståndsinkrementet: efter man gått upp till det sista överlägget (100cm) gäller detta i ett fullt inkrement, bortom det anses vapnet i praktiken verkningslöst.
Exempel: i exemplet ovan med range-värdet 4/6 ger fågelhagel (4m inkrement) vapnet en maximal räckvidd på 24 meter; med buckshot (6m) 36 meter. (Ladda med pupmpkin ball, och extrem avståndskategori aktiveras, vilken då sträcker sig till 72 meter).
Vilket för ett så nedkortat vapen för mig framstår som väsentligen trovärdigare än de 80m som nuvarande regler ger det.