Doktor Laser
Warrior
- Joined
- 9 Feb 2015
- Messages
- 250
Jag har börjat fundera på om jag ska knåpa ihop en egen kampanjmiljö till Fantasy!, kraftigt inspirerad av berättelserna om Solomon Kane, datorspel som Darkest Dungeon och TV-serier som Salem, samt givetvis moduler som Ravenloft... Skräckblandade pulpäventyr i en fanatisk och paranoid miljö, så att säga. Min tanke är att det hela ska utspela sig i en avlägsen och förhållandevis isolerad trakt, kanske en koloni eller ett furstendöme i civilisationens utkant.
Några komponenter har jag redan spikat; För det första ska någon sorts pest ha börjat härja i den här trakten. Måhända en sjukdom som förr eller senare förvandlar de drabbade till vansinniga, muterade, böldfyllda galningar. Den här pestens närvaro innebär i princip att gränsen till trakten är stängd. Har man väl kommit in lär man inte komma ut igen.
En annan följd är att man givetvis börjat leta efter en orsak till epidemin; och eftersom sluga konspiratörer är snabba att slå mynt av bönders vidskeplighet och vana att jaga efter syndabockar, så skyller man givetvis på häxor och trollkarlar - som givetvis kan gömma sig var som helst... Sålunda kryllar det lilla landet av självutnämnda häxjägare som letar efter minsta lilla ursäkt att peka ut folk för bruk av svartkonst.
Ett tredje problem är att pesten försatt regionen i ett politiskt kaos. Den härskande familjen har slagits ut av sjukdomen, och i det plötsliga maktvakuumet så har varenda liten borgmästare med tillstymmelse till penningpung börjat skrapa ihop små privata arméer av legoknektar. Landsbygden översållas med andra ord av "fria kompanier" (läs: lösstrykare och rövarband) som ämnar tjäna sig en hacka på situationen.
Min tanke är att kanske bygga någon sorts hexkräl av det hela, men jag behöver fler idéer! Vilka äventyrsplatser finns i regionen? Vilka övriga fraktioner finns att kämpa mot/liera sig med? Religiösa dödskulter och desperata häxmästare i vildmarken? Vildsinta, mystiska urinvånare? Behövs nya förmågor till rollpersonsskapandet? Och vad fasen borde den här pestens ursprung vara egentligen?!
Några komponenter har jag redan spikat; För det första ska någon sorts pest ha börjat härja i den här trakten. Måhända en sjukdom som förr eller senare förvandlar de drabbade till vansinniga, muterade, böldfyllda galningar. Den här pestens närvaro innebär i princip att gränsen till trakten är stängd. Har man väl kommit in lär man inte komma ut igen.
En annan följd är att man givetvis börjat leta efter en orsak till epidemin; och eftersom sluga konspiratörer är snabba att slå mynt av bönders vidskeplighet och vana att jaga efter syndabockar, så skyller man givetvis på häxor och trollkarlar - som givetvis kan gömma sig var som helst... Sålunda kryllar det lilla landet av självutnämnda häxjägare som letar efter minsta lilla ursäkt att peka ut folk för bruk av svartkonst.
Ett tredje problem är att pesten försatt regionen i ett politiskt kaos. Den härskande familjen har slagits ut av sjukdomen, och i det plötsliga maktvakuumet så har varenda liten borgmästare med tillstymmelse till penningpung börjat skrapa ihop små privata arméer av legoknektar. Landsbygden översållas med andra ord av "fria kompanier" (läs: lösstrykare och rövarband) som ämnar tjäna sig en hacka på situationen.
Min tanke är att kanske bygga någon sorts hexkräl av det hela, men jag behöver fler idéer! Vilka äventyrsplatser finns i regionen? Vilka övriga fraktioner finns att kämpa mot/liera sig med? Religiösa dödskulter och desperata häxmästare i vildmarken? Vildsinta, mystiska urinvånare? Behövs nya förmågor till rollpersonsskapandet? Och vad fasen borde den här pestens ursprung vara egentligen?!