da_bohz
Swordsman
Jag håller på att skapa en äventyrsmodul till mitt egna rollspel, Halean, och har åtminstone en fundering i nuläget. Mer kommer säkert.
?Har sett att det dykt upp liknande trådar både här och på andra forum nyligen, men jag hoppas ni inte har tröttnat på ämnet
?Kort beskrivning av spelvärlden:
0. Jag skrev beskrivningen ovan i punktform och "on the fly", så jag kan ha missat något. Fråga eller kommentera gärna
1. Jag vill som sagt ha en rätt överfull stad, men är osäker på hur många som är "hållbart" utan att det blir löjligt. Det är en rätt stor stad även när man inte räknar in Kåkstäderna. Staden är i grund och botten planerad i sin utformning, men det är inte frågan om något rutnät med gator direkt. Det jag funderar på är Hur tätt kan man bo i en medeltidsstad? ?Jag tänker något i stil med hur många personer per m[SUP]2[/SUP]/km[SUP]2[/SUP]. Innanför murarna hyr man ofta en våning av ett hus. Bara de rikaste (överklass och adeln; cirka 5% av befolkningen) har råd att bo i ett eget hus.
?Fler funderingar kommer säkerligen snart.
?Har sett att det dykt upp liknande trådar både här och på andra forum nyligen, men jag hoppas ni inte har tröttnat på ämnet
?Kort beskrivning av spelvärlden:
- Det är en någorlunda klassisk medeltidsfantasy.
- Det finns gott om monster och magianvändare ute i Vildmarken.
- Människorna håller sig mest i städer och har inte lärt sig tämja magiska krafter ännu. Magi ses som något fult och oheligt (alviskt).
- Vissa mer eller mindre övernaturliga effekter går dock att få från Alkemiska produkter och ett och annat magiskt föremål, vilket av olika anledningar är helt okej i vanligt folks ögon.
- Man spelar endast som människor. Det finns andra raser (alver, dvärgar, etc), men av olika anledningar kan man inte spela som dem, och människorna har inte direkt någon kontakt med dem.
- Efter en lång rad extrema missöden, i folkmun refererat till som Den Stora Katastrofen (eller bara Katastrofen) för omkring 200 år sen reducerades världens befolkning kraftigt. Knappt en tiondel av befolkningen överlevde, men man har sedan dess lyckats bygga upp någorlunda fungerande samhällen igen.
- De flesta av dessa samhällen ligger längs kusterna och har nu vuxit till stora städer - ofta rejält överbefolkade. En av de största städerna är Thynaria, vilket också är huvudstaden i den äventyrsmodul jag sitter och skriver på i nuläget.
- Vildmarken ses som extremt farlig och inga normala människor ger sig ut dit utan god anledning. Många tvingas dock ut dit ändå för att kunna tjäna sitt levebröd eller hitta en ny plats att bo. Städerna är som sagt rätt fulla med folk. Runtom Thynaria har kåkstäder och tältläger vuxit fram där de mindre bemedlade (läs: de luspanka och underklassen) tvingas bo.
- Under de senaste åren har situationen blivit allt mer ohållbar, och kåkstäderna sträcker sig kilometervis utanför staden. Till en början dök det upp små byar, men de svaldes fort av kåkstädernas utbredning.
- Innanför Thynarias murar frodas medelklassen, överklassen och adeln, även fast det är rätt trångbott även där. De har bildat Hantverksgillen och handelshus, och genom att utöva sitt politiska inflytande styr de även i viss mån vilka lagar och påbud det Högsta Rådet instiftar.
- Nyligen har Högsta Rådet bestämt att man ska utforska de städer som föll under Den Stora Katastrofen och försöka att åter föra dem under Thynarias styre. Måttliga belöningar bortlovas till de som deltar i expeditioner till dessa städer (tillräckligt tilltagna för att locka folk från de lägre samhällsskikten, men inte tillräckligt bra ersättning för någon ur medelklassen eller uppåt).
0. Jag skrev beskrivningen ovan i punktform och "on the fly", så jag kan ha missat något. Fråga eller kommentera gärna
1. Jag vill som sagt ha en rätt överfull stad, men är osäker på hur många som är "hållbart" utan att det blir löjligt. Det är en rätt stor stad även när man inte räknar in Kåkstäderna. Staden är i grund och botten planerad i sin utformning, men det är inte frågan om något rutnät med gator direkt. Det jag funderar på är Hur tätt kan man bo i en medeltidsstad? ?Jag tänker något i stil med hur många personer per m[SUP]2[/SUP]/km[SUP]2[/SUP]. Innanför murarna hyr man ofta en våning av ett hus. Bara de rikaste (överklass och adeln; cirka 5% av befolkningen) har råd att bo i ett eget hus.
?Fler funderingar kommer säkerligen snart.