Men jag har väldigt svårt för Halfling Paladins. Tanken på en liten nallebjörn som en gudabenådad förkämpe får mig mest att fnissa som en liten flicka....
Har du hört talas om Frodo Baggins? Eller Willow Ufgood?
Här slänger jag ur mig citat lite på Måfå, men det handlar om paladiner och om huruvida de passar som 1/2-ingar eller tvärt om.
Den stenhårda gamla 1st edition (AD&D) tolkningen som Caligula gör säger att 1/2-ingar inte passar till paladiner och inte får vara paladiner.
Till saken hör väl att inga förutom människor fick vara paladiner i 1st edition AD&D.
Så allt förutom människopaladiner måste ursäktas och förklaras väldigt hårt om man utgår från den skolan.
D&D har sedan länge övergett den linjen och har nu inga synpunkter på villka som ska vara paladiner eller inte.
Så från offciellt håll får man hålla tillgodo med argument från 1st edition tiden för att hindra 1/2-ingarna att bli paladiner.
Kvar blir alltså vad man tycker passar, en väldigt viktig fråga.
Och där är 1/2-ingarna inte helt entydiga på samma sätt som man kan säga att dvärgarna är, en 1/2-ing ger inte omedelbart upphov till samma associationer om man frågar olika personer, detta är naturligtvis ett problem om man vill komma fram till koncensus hur man ska göra med 1/2-ing paladinerna.
Tolkien som referens är naturligt men lite problematiskt när det gäller religiösa företeelser, han har en väldigt ambivalent hållning till att inkludera religiösa företeelser och gudar.
Han gör det och inte gör det, det finns till exempel inga präster eller kyrkor/tempel (här kommer säkert nån lärd person påpeka att det visst fanns ett sauron/morgoth (?)tempel på numenor precis innan det sjönk).
*Tolkien ambivalent till hur han ska hantera religion i sina verk*
och därför blir paladiner där svårtolkat inte bara för 1/2-ingar utan för alla andra också.
Om man använder D&D som referens finns det exempel på 1/2-ing paladiner, FR har använts som referens, det finns förutom yondallar även en gud som är fasligt lik en paladingud hos 1/2-ingarna Aarvoren the defender, har allt man kan begära av en 1/2-ing paladinkult.
Argumentet mot 1/2-ing paladiner är väl egentligen bara att man tycker att det inte passar (möjligen att det inte var tillåtet i 1st edtition AD&D), vackert så.
För mig är 1/2-ing paladiner ett mysigt koncept, även om man inte ser Tolkiens 1/2-ingar som paladiner så kan de användas som inspiration till hur en 1/2-ing paladin skulle kunna bete sig, både Merry och Pippin, men även till viss del Frodo även om han egentligen inte är en krigare så kan man stjäla lite av hans värdighet till en 1/2-ing paladin.
Lycka till med era 1/2-ing paladiner (och avsaknaden av dem om ni så önskar).
Bombu