Nekromanti Hallå där! Vanliga människa!

Ram

Skev
Wilper said:
Det sorgliga är att jag har försökt hitta spelare på det lokala universitetets minikonvent. :)
Ouch... Ett helt rum fullt av nördar och inget hugg. Trist. Då är det nog kört desvärre... :gremwink:

Hur marknadsförde du dig månne?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Speltest

Spel: Kadettspelet
Spelsystem:
Genre:
Spelledare: Wilhelm Person
Antal spelare: 3-5

Scenariobeskrivning

Varning utfärdas. Kadettspelet handlar om ungdomar som är elaka mot varandra. Rollpersonerna kommer antagligen att hålla på med mobbing och värre hemskheter, mot varandra. Spelarna emellan hoppas jag att vi kommer att ha jättetrevligt med massor med skoj och skratt. Men mellan rollpersonerna kommer det att bli rätt hårt. Är du ok med sådant spel så anmäl dig!

Kadettspelet är mitt sidoprojekt som jag pysslat med det senaste året vid sidan av Höstdimma. Det handlar om ungdomar på internatskola och deras svåra balansgång på vägen mot vuxenlivet. Allt under det växande hotet av ett annalkande krig.

Spelet är något av en hybrid mellan rollspel och brädspel. Dessutom är det spelledarlöst, så alla spelare har stort inflytande på berättelsen (men det finns stöd i spelet, man måste inte plötsligt börja spelleda en scen oförberett, om man nu inte vill göra det).

Jag tror att det kan ta 5-6 timmar att spela, och jag tänkte ta några fikapauser, men inga långa matpauser. Så käka gärna innan passet.
Antagna

Inga just nu.

Ok, kanske inte så listigt med en varning som inledning. Men den är befogad, för folk kan vara rätt stygga när de spelar, och jag känner ju inte folks gränser på samma sätt som jag gör när jag spelar med samma gäng som jag spelat några år med.

Spelet har ingen fast spelvärld, utan är gjort för att spela en viss sorts berättelser. Så inte genrelöst, men spelvärldslöst. :) Så att gå lös med en massa om hur awesome spelvärlden är är ju inte aktuellt.

Flurtis

Hero
Lite feedback:

Släng ut en liten stämningstext, det höjer inspirationen.

Jag känner att själva settingen och vision verkar utsprid över hela foldern. I första stycket talar du om att det är kadetter men inte föränn i andra stycket berättar du att tyngdpungten ligger på vägen in i vuxenlivet och det annalkande kriget. Försök att slå ihop så att man direkt får inblick i vad man ska spela.

Sätt varningen lägnst ner på foldern, den gör sig bättre där.

//Flurtis

Basenanji

Postd20modernist
Lägg ägg! Varför vill inte folk lira det där? Lät ju asgrymt. Jag har länge velat spela något sorts spel där det varit legitimt att få spela konflikter inom spelargruppen, istället för massa drama åt höger och vänster baserat på fejklojalitet.
(En idé till Genesis musikutmaning handlade i mitt fall om att man som spelare hade en hemlighet som man var tvungen att hålla de andra spelarna ifrån samtidigt som uppgiften för alla spelarna var att komma på de andra spelarnas hemligheter. När man hade klurat ut deras, kunde man vinna - förstås med det sorgliga tillägget att vänskapen mellan rollpersonerna sedermera var över...)

Hade jag haft tid, bott strax söder om Svalbard, inte skaffat mig ett halvt dagis ungar, så hade jag gärna varit med.

DITT spel verkar helt ok för min del. Nu till frågan:

Varför vill ingen lira annat än typ de mest kända liren?
Jag vet inte. Men lilla jag känner ofta så här:

Jag vill inte skapa en värld eller en berättelse. Jag vill LÖSA problem. Det behöver inte automatiskt innebära powergejming utan tvärtom får det gärna vara fritt och härligt. Men jag skruvar lite på mig när SL liksom vill se spelarna skapa grejsimojs av sig själva och så ska det bli bra, bara sådär.

Jag fattar inte riktigt sånt lir. Jag är nog lite autist i såna sammanhang- jag blir så där jobbigt anal och ska hela tiden tvinga fram en uppgift ur antingen SL eller de andra spelarna.

Jag blir nyfiken på vad det är som är så kul med att hitta på en poetisk värld tex. So? Why? For who?
Skriv en bok eller en dikt eller vad som helst, men spel är ju spel. Någon ska vinna, nekromantikern ska jagas ut ur tornet, köttet ska ätas, vampyrklanen ska besegras eller vad det nu kan handla om.

Ok, nu tror ni att jag är en sån där dryg jävel som vill trolla bort tråden- icke!
Jag vill (med överhängande risk för att gå OT) att någon förklarar så att jag mitt arma pucko, förstår grejjen med att "animera spelvärlden".

(Nu när jag sitter och funderar på det där så tror jag egentligen inte att jag ogillar att "animera spelvärlden". Egentligen inte. Det är ju kul att sitta och fantisera planlöst. Det är bara det att det är så lätt. Om jag fick chansen att animera världen, så skulle den implodera av alla idéer och upplägg, nya trådar, allt möjligt flum mm mm. En sån värld skulle få Greatful Deads mest knarkiga låt att framstå som en strikt tolkad Bachkoral. Hajjar ni? Mitt problem är inte att jag är för mycket traditionalist, utan egentligen att jag är för experimentell... Levels, AC, skatter, XP - sånt håller mig på banan.)

---

Dessutom; den senaste tiden har jag försökt få Andy (-s polare) att spela lite mer ovanliga grejjer. Vi provade lite Parallel Worlds och Mekanurgs Knivblänk i Prag. Det var skitkul- men min åsikt om det experimentet är att det krävs hungriga spelare som (på ett uppriktigt sätt) vill spela annorlunda. Om man inte kan släppa powergejmarstajlen, tja då kan det vara svårt att se det fina i andra sätt att spela rollspel på.
Tror jag. Och att mina polare inte vill testa fullt ut har att göra med att de ser rollspel som en på förhand definierad hobby. Att testa nya spel är för de lika svårt som att övertyga en femtonåring om det fina i en svart-vit experimentfilm från Polen, istället för Saw V.

Men du- till sist vill jag bara säga att du ska stå på dig. Håll fast vid experimentlustan och leta upp andra kontaktytor. Dina idéer låter alldeles för coola för att det där torra minikonventets drygisar ska få tappa dig på energi.

"Keep it comin´" som Miles sa efter Coltranes 459:e solochorus på "So what" (Newportfestivalen 1957)

/Basse, forumets försummade jazzskribent

Simon

Swashbuckler
Måns said:
Enkom av den här anledningen funderar jag på att fläska ut Revolver en aning så att det ser ut som ett light tradspel, men är ett indiespel. Hoax of the century. Ge en rollspelare är färdighetslista och sedan kan du lura i honom vad som helst.
Den här approachen tycker jag är grym. Att förklä något som är nytt, experimentellt, ifrågasättande, provokativt kittlande eller vad det nu kan vara i en välbekant klädedräkt som gör det lättillgängligt. Förfrämligande i presentationsskedet tycker jag ofta är ganska kontraproduktivt, eller i alla fall, om det höjer tröskeln så mycket att publiken inte giter kliva över den så har man ju inte lyckats nå nån. Och det är ju synd om man har nåt att komma med, juh.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gick och ändrade spelbeskrivningen lite, vi får se om det blir bättre så.

Speltest

Spelsystem:
Genre:

Scenariobeskrivning
För det första: Vi kommer inte att spela i cell 1. Jag har bett Kjell om lov så vi får sitta i en vrå i allrummet istället. Dvs mitt pass kommer att ha sköna soffor istället för hårda stolar.

Året är 1873, i furstendömet Elbonien i norra Europa ligger Erste Schule des Krieges, den första krigsskolan. Hit skickas unga pojkar för att en dag bli officerare i Elboniens arme, redo att leda soldater i det krig som helt säkert kommer.

Livet på första skolan är hårt, förutom de nödvändiga studierna i språk, matematik och filosofi så skall pojkarna också lära sig krigets svåra konst. Dessutom är de redan soldater i ett krig långt mycket hårdare än något som väntar dem utanför skolans murar, de eviga striderna mellan skolans olika avdelningar...

Kadettspelet är mitt sidoprojekt som jag pysslat med det senaste året vid sidan av Höstdimma. Det handlar om ungdomar på internatskola och deras svåra balansgång på vägen mot vuxenlivet. Allt under det växande hotet av ett annalkande krig.

Spelet är något av en hybrid mellan rollspel och brädspel. Dessutom är det löst strukturerat. Spelarna får själva bidra med utmaningar och händelser som de vill utsätta sina kadetter för.

Jag tror att det kan ta 5-6 timmar att spela, och jag tänkte ta några fikapauser, men inga långa matpauser. Så käka gärna innan passet.

Spelet är konfliktfokuserat, och det kommer att bli konflikter mellan rollpersonerna.
Antagna

Inga just nu.

Ram

Skev
Gillar v2 av beskrivningen mycket bättre! Jag går tom så långt som att säga att 2:an vill jag spela medan 1:an inte.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För att det är skit?

Det märkliga är snarare varför töntiga spelskapare över huvud taget kan föreställa sig att vi ska bry oss om att spela deras illa författade runkobjekt. Ärligt talat, spelskapande är hobbyns vidrigaste bakgård, där de mest självupptagna kuksugarna tror att deras skit på något sätt är inspirerande för andra, och har mage att anklaga sina "kunder" för att spelet inte går bra.

Är det svårt att sälja in spelet till andra är det kanske så ATT DU HADE EN JÄVLIGT DÅLIG OCH TÖNTIG IDÉ FRÅN BÖRJAN.

Ett postapokalyptiskt agentrollspel i 1700-talsmiljö
Nej tack.

Ram

Skev
Dimfrost said:
Lite OT, men jag blir överraskad hela tiden i indiespel :)gremgrin: ). Där är det ingen, inte ens spelledaren om sådan finns, som vet hur det kommer att gå. Vad som kan hända är i mitt tycke mer osäkert än i tradspel, och däri ligger mycket av tjusningen för mig. (Exempel på spel jag talar om här: Polaris, In a Wicked Age.)
Jag repeterar mitt mantra rörande detta: I samberättande/narrativistiska spel så är man mer beroende av bra spelare (de flesta eller alla bör vara bra) än i tradspel där det normalt sett räcker om en är bra (SL). Däremot är man mycket beroende av att SL är bra i tradspel.

Olika recept på pannkaka alltså.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skärpning!

Det här tillför verkligen ingenting till diskussionen. Låt oss slippa se sådan inlägg i fortsättningen, tack!

/tobias

Simon

Swashbuckler
Wilper said:
Speltest

Spelsystem:
Genre:

Scenariobeskrivning
För det första: Vi kommer inte att spela i cell 1. Jag har bett Kjell om lov så vi får sitta i en vrå i allrummet istället. Dvs mitt pass kommer att ha sköna soffor istället för hårda stolar.

Året är 1873, i furstendömet Elbonien i norra Europa ligger Erste Schule des Krieges, den första krigsskolan. Hit skickas unga pojkar för att en dag bli officerare i Elboniens arme, redo att leda soldater i det krig som helt säkert kommer.

Livet på första skolan är hårt, förutom de nödvändiga studierna i språk, matematik och filosofi så skall pojkarna också lära sig krigets svåra konst. Dessutom är de redan soldater i ett krig långt mycket hårdare än något som väntar dem utanför skolans murar, de eviga striderna mellan skolans olika avdelningar...

Spelet är något av en hybrid mellan rollspel och brädspel. Dessutom är det löst strukturerat. Spelarna får själva bidra med utmaningar och händelser som de vill utsätta sina kadetter för.

Spelet är konfliktfokuserat, och det kommer att bli konflikter mellan rollpersonerna.
Antagna

Inga just nu.
Sådärja, nu tycker jag med att det ser mycket mer intressant ut. En väldigt mycket mer positiv vinkel i hela presentationen, ett fokus på välbekant coolness, officerare/kadetter som försöker klättra, istället för obekant obehaglighet, spelare som ska mobba varandra.

Ser skoj ut.

Christoffer

It's all pig.
V2 var mycket bättre! Första ursäktade sig nästan lite. Andra versionen kändes mer som ett spel som är vad det är. Och det hade absolut varit något jag hade anmält mig till om det hade funnits möjlighet att testa!

Mogger

Hipsteranka
Re: För att det är skit?

Vitulv said:
Det märkliga är snarare varför töntiga spelskapare över huvud taget kan föreställa sig att vi ska bry oss om att spela deras illa författade runkobjekt. Ärligt talat, spelskapande är hobbyns vidrigaste bakgård, där de mest självupptagna kuksugarna tror att deras skit på något sätt är inspirerande för andra, och har mage att anklaga sina "kunder" för att spelet inte går bra.

Är det svårt att sälja in spelet till andra är det kanske så ATT DU HADE EN JÄVLIGT DÅLIG OCH TÖNTIG IDÉ FRÅN BÖRJAN.

Ett postapokalyptiskt agentrollspel i 1700-talsmiljö
Nej tack.
Mmhhmmm...Du tycket inte att du börjar bli pinsamt övertydlig nu?

Den enda riktigt dåliga idé jag sett i den här tråden hittills är ditt beslut att det där med bögporr inte räckte och du beslöt dig för att skriva den här skiten. Det var en riktigt, riktigt dålig idé. Och dåligt genomförd med.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: För att det är skit?

"Buhuhuhu, jag är en töntig indiespelare som känner mig kränkt"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vitulv avstängd en vecka

Vitulv har blivit avstängd en vecka eftersom hans inlägg bryter mot regel nummer 2: "gå inte till personangrepp", och eftersom han upprepar regelbrottet trots två modererande inlägg.

/tobias