Ouch... Ett helt rum fullt av nördar och inget hugg. Trist. Då är det nog kört desvärre...Wilper said:Det sorgliga är att jag har försökt hitta spelare på det lokala universitetets minikonvent.
Hur marknadsförde du dig månne?
Ouch... Ett helt rum fullt av nördar och inget hugg. Trist. Då är det nog kört desvärre...Wilper said:Det sorgliga är att jag har försökt hitta spelare på det lokala universitetets minikonvent.
Den här approachen tycker jag är grym. Att förklä något som är nytt, experimentellt, ifrågasättande, provokativt kittlande eller vad det nu kan vara i en välbekant klädedräkt som gör det lättillgängligt. Förfrämligande i presentationsskedet tycker jag ofta är ganska kontraproduktivt, eller i alla fall, om det höjer tröskeln så mycket att publiken inte giter kliva över den så har man ju inte lyckats nå nån. Och det är ju synd om man har nåt att komma med, juh.Måns said:Enkom av den här anledningen funderar jag på att fläska ut Revolver en aning så att det ser ut som ett light tradspel, men är ett indiespel. Hoax of the century. Ge en rollspelare är färdighetslista och sedan kan du lura i honom vad som helst.
Nej tack.Ett postapokalyptiskt agentrollspel i 1700-talsmiljö
Jag repeterar mitt mantra rörande detta: I samberättande/narrativistiska spel så är man mer beroende av bra spelare (de flesta eller alla bör vara bra) än i tradspel där det normalt sett räcker om en är bra (SL). Däremot är man mycket beroende av att SL är bra i tradspel.Dimfrost said:Lite OT, men jag blir överraskad hela tiden i indiespel gremgrin: ). Där är det ingen, inte ens spelledaren om sådan finns, som vet hur det kommer att gå. Vad som kan hända är i mitt tycke mer osäkert än i tradspel, och däri ligger mycket av tjusningen för mig. (Exempel på spel jag talar om här: Polaris, In a Wicked Age.)
Sådärja, nu tycker jag med att det ser mycket mer intressant ut. En väldigt mycket mer positiv vinkel i hela presentationen, ett fokus på välbekant coolness, officerare/kadetter som försöker klättra, istället för obekant obehaglighet, spelare som ska mobba varandra.Wilper said:Speltest
Spel: Kadettspelet
Spelsystem:
Genre:
Spelledare: Wilhelm Person
Antal spelare: 3-5
Scenariobeskrivning
För det första: Vi kommer inte att spela i cell 1. Jag har bett Kjell om lov så vi får sitta i en vrå i allrummet istället. Dvs mitt pass kommer att ha sköna soffor istället för hårda stolar.
Året är 1873, i furstendömet Elbonien i norra Europa ligger Erste Schule des Krieges, den första krigsskolan. Hit skickas unga pojkar för att en dag bli officerare i Elboniens arme, redo att leda soldater i det krig som helt säkert kommer.
Livet på första skolan är hårt, förutom de nödvändiga studierna i språk, matematik och filosofi så skall pojkarna också lära sig krigets svåra konst. Dessutom är de redan soldater i ett krig långt mycket hårdare än något som väntar dem utanför skolans murar, de eviga striderna mellan skolans olika avdelningar...
Kadettspelet är mitt sidoprojekt som jag pysslat med det senaste året vid sidan av Höstdimma. Det handlar om ungdomar på internatskola och deras svåra balansgång på vägen mot vuxenlivet. Allt under det växande hotet av ett annalkande krig.
Spelet är något av en hybrid mellan rollspel och brädspel. Dessutom är det löst strukturerat. Spelarna får själva bidra med utmaningar och händelser som de vill utsätta sina kadetter för.
Jag tror att det kan ta 5-6 timmar att spela, och jag tänkte ta några fikapauser, men inga långa matpauser. Så käka gärna innan passet.
Spelet är konfliktfokuserat, och det kommer att bli konflikter mellan rollpersonerna.
Antagna
Inga just nu.
Mmhhmmm...Du tycket inte att du börjar bli pinsamt övertydlig nu?Vitulv said:Det märkliga är snarare varför töntiga spelskapare över huvud taget kan föreställa sig att vi ska bry oss om att spela deras illa författade runkobjekt. Ärligt talat, spelskapande är hobbyns vidrigaste bakgård, där de mest självupptagna kuksugarna tror att deras skit på något sätt är inspirerande för andra, och har mage att anklaga sina "kunder" för att spelet inte går bra.
Är det svårt att sälja in spelet till andra är det kanske så ATT DU HADE EN JÄVLIGT DÅLIG OCH TÖNTIG IDÉ FRÅN BÖRJAN.
Nej tack.Ett postapokalyptiskt agentrollspel i 1700-talsmiljö
Simon said:Var snäll och fortsätt inte den här deltråden. Det gäller alla.