Nekromanti Hallå medicinska framsteg!

magoo

Hero
En vecka med magsjuka barn har knäckt mig totalt. Försök att ge en sked jätteäcklig vätskeersättning var 5:e minut till ett motsträvigt barn. Den smakar spya och jag förstår varför sonen spottar den tvärs över rummet.

Varför kan man inte ta fram vätskeersättning i form av en tablett som man kan svälja tillsammans med en lagom mängd vatten och så blandas det i magen?

Eller ännu hellre - varför kan det inte finnas ett piller som man tar som dödar magsjukeviruset med ett kaboom - sen kan man ta ett till piller med de bacillusker som ska vara i magen.

Kom igen läkemedelsbolag - cure for cancer får faktiskt vänta!

MrG

Swashbuckler
Kan man inte ge Resorb till barn, eller är det den du tycker smakar äkligt?

PAX

Jordisk Äventyrare
Blanda ut den där skeden äcklig medicin med Yogurt eller saft som fortfarande smakar saft.

magoo

Hero
Bra idé men det får man inte för då sabbar man socker - saltbalasen. Max 0,5 tsk saft per halvliter, det ger eländet en svagt rosa färg men inget annat.

Johan K

Gammal & dryg
Japp, kan inte annat än att hålla med dig.
Det där smakar faaaaan !! Har fortfarande traumatiska upplevels iifrån när man var barn & vart tvungen att ta det där...
Om inte anant så borde man ha litekul smaker på medecien, så den slapp smaka spya..

/ Johan K, som förstår magoos unge..

Hellzon

Långsamma Vargen
Farmaceuten filosoferar...

Öööh, hmmm, jag borde ju alltså kunna ge lite fyndiga svar här, men det är stopp. Fass var ju inte behjälpligt heller. *sparkar lite vekt på www.fass.se*

Iallafall, utan att veta vad det är i härket (antar att det är en lösning med salt och socker och liknande som ska ersätta det knodden har diarreat ut iofs) kan jag inte säga så mycket. Vågar dock gissa på att det är så mycket i lösningen att "tabletten" skulle bli stor som burken i ett Kinderägg. Som jämförelse finns det dumma människor som försöker äta sina stolpiller (stora som öronproppar, ungefär) och klagar på att de är för svåra att svälja.

/Hellzon - framtida tjänare åt de onda läkemedelsföretagen...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Näringslösning?

Finns det inte välsmakande saftartade näringslösningar i festisförpackning att köpa på Apoteket och hälsokostbutiker? De innehåller en massa jox som socker, diverse salter, essentiella aminosyror, vitaminer, lite protein och annat som jag inte har en aning om vad det är. (Jag har aldrig druckit dem själv, bara trugat i motsträviga pensionärer dem.)

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Re: Farmaceuten filosoferar...

Som jämförelse finns det dumma människor som försöker äta sina stolpiller (stora som öronproppar, ungefär) och klagar på att de är för svåra att svälja.
Ojdå! Så du menar att den gamla vitsen "Doktorn! Stolpillerna ni skrev ut är ju helt verkningslösa. Det händer inte ett dugg när jag tar dem, man kan lika gärna stoppa upp dem i arslet!" faktiskt har verklighetsanknytning? :gremblush:

/Anders (förundrad över människors korkadhet)