Nekromanti Hallå där! Vanliga människa!

Mogger

Hipsteranka
Yes, setting gör så jäkla mycket. Nu är det spännande och som läsare dras man in i spelets kicker, utan att behöva göra något annat än att läsa infon.

Utöver det så tycker jag att det ser väldigt intressant ut. Om jag inte får spela spelet tänker jag göra en film av det. :gremsmile:

Arfert

Facit
..påminner om rullen "Führens elit" om nån sett den. Jag är lite skeptiskt till om det håller som rollspel.. men andra kanske gillar det.

bra idé till film.. men lite "redan gjort" kanske. Fast å andra sidan har det ju mesta i alla genrer gjorts tusen gånger, så why not.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det specifika spelet Kadettspelet.

Mmm det är inte helt olikt Führerns elit, även om jag såg filmen först efter att jag skrivit spelet.

Men spelet började som ett Harry Potter-rollspel. Vi har spelat det som sci-fi om flickor och pojkar som rymdkadetter med ångdrivna mecha, och som jag beskrev det i texten ovan, som kadetter på en militärskola under 1800-talet.

Spelet är genrelöst i det att det går att spela i vilken tidsepok som helst. Vad spelet styr är istället vilken sorts äventyr som spelas, det handlar om ungdomar som går på internat med ett yttre hot hängande över sig.

Hej Wilper.

Nu vet jag ju inte vad Höstdimma handlar om, eller hur det fungerar. Generellt kan jag säga att det som stoppar mig från att testa ett nytt rollspel är regelförklaringar på mer än 30 minuter.
Efter 10 minuter börjar jag skruva på mig, och efter 30 ger jag upp och går hem. De flesta av de jag spelar med har liknande preferenser (det är kanske därför vi fortfarande leker tillsammans).

Så, kan du introducera det på under 30 minuter, så hade jag tyckt det var värt att prova. Notera att man inte måste ha lärt sig ALLT efter en halvtimme, men man skall åtminstonde ha kommit igång.

/ Fredrik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ja det är ju också en faktor i frågan, inlärningstid. Jag köper helt och hållet resonemanget att det bär emot att testa nya spel om man måste lära sig nya regler.

Vad gäller Höstdimma (som tråden inte alls skulle handla om, men Vitulv förde in i debatten) så kan jag lugna dig med att efter en halvtimme så har ni redan gjort gubbar och är på god väg in i tredje eller fjärde scenen. Höstdimma är snabbt. :)

Big Marco

Läskig
Måns said:
Enkom av den här anledningen funderar jag på att fläska ut Revolver en aning så att det ser ut som ett light tradspel, men är ett indiespel. Hoax of the century. Ge en rollspelare är färdighetslista och sedan kan du lura i honom vad som helst.
Min erfarenhet är att det fungerar rätt bra. ,-)

Big Marco

Läskig
Re: För att det är skit?

Vitulv said:
Är det svårt att sälja in spelet till andra är det kanske så ATT DU HADE EN JÄVLIGT DÅLIG OCH TÖNTIG IDÉ FRÅN BÖRJAN.
Bra poäng och mycket möjligt. Det görs ganska många spel som är rätt kassa i det stora hela.

Men utan att testa så vet man inte vad som är en dålig och töntig idé jämfört med en fantastisk och brilljant idé.

Att däremot attackera sina (presumtiva) kunder ser jag alltid som underligt och inte speciellt genomtänkt.