Nekromanti Halloj, mmmm vinterskog....

Count

Warrior
Tjaba, jag har nu läst igenom Vinterskogens hemlighet och visst värkar det lovand, men nu är et ett litet problem... mina spelare... jag tror inte att dom riktigt kommer att fatta att dom är med i en saga liksom, visst jag kan ha fel men detta är inte så troligt, ska jag då säja till dom att detta är en saga och inte gammal hederlig fantasy eller ska jag bara köra igenom äventyret utan att säja något om saken?
Och en sak till min spelare rollspelar inte så bra, ska jag då säja att om dom rollspelar bra den här gången så kommer dom få mer äventyrpoöäng eller är det en dålig metod?

Jag har bara en sak till på mittt hjärta och detta är, hur sak jag fånga stämningen när väl spelandet är igång, jag hade tänkt gå och köpa lite ljus och köpa en av Mortis Cs skivor, sen med lite rökelser och anant gott ska det nog fungera, eller vad tror ni?

MvH Martin

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Stämmning...

När vi spelar så är det givetvis mörkt ute och alla skall vara lediga dagen efter så man slipper bryta upp i ett äventyr bara för att någon skall gå hem kl 21:00.

En annan sak är att det blir ingen stämning utan bakgrundesmusik och lite levande ljus i det mörka rummet.
Inga j-vla TV apparater eller telefoner skall vara igång, och viktigast av allt, STÄNG AV mobiltelefonerna. Det sänker stämmningen när man slåss mot en fruktansvärd demon i det mörka templet och sen ringer någons mobil helt plötsligt...

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.

Dart

Warrior
Re: Stämmning...

Sen ska man sitta ute bland granarna i jakstugan med veden sprakandes i kaminen, fotogen lampan på bordet och emd vargarnas ylande i bakgrunden:) Det är stämmning det. Har aldrig förstått det här med bakgrundsmusik dock fick aldrig till det nå bra när jag försökte.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Rickard

Urverk speldesign
Rollspela och ÄP

Berätta för dem men taktfullt, lite förbiseende. T.ex. när du berättar vad ÄP är för något: "Äventyrspoäng får man för hur man klarat ett äventyr och för gott rollspelande."
eller precis innan ni sätter igång: "Kom ihåg att ni får äventyrpoäng för hur ni spelar era karaktärer också. Inte bara för avklarat äventyr."
Titta på deras rollformulär också. Har de inte skrivit nå'n personlighet så är det inte så lätt att spela efter en. Har de inte gjort det så fråga innan ni sätter igång hur de tänkt sig deras RP:er personligheter.

Berätta om det är sagamiljö eller inte? Har ni bytt från äldre DoD-versioner så borde du sagt det när du berättade om DoD6. Annars får de väl märka det. Det verkar som om du lagt ner lite tid åt stämningen.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar skriva saker som "talar som Yoda", "minspel som Jim Carrey", "snål" eller "skrattar som en häst gnäggar" på sina RP:ers personligheter

Hygglo

Veteran
Sjävlklart!

Självklart ska du säga att om de rollspelar bättre får de mer äp... Som en av mina idioter till spelare sa till Gelle i upplösningen "Kan jag få låååna din fru i 2 minuter?" också log han brett...(hård som jag är så blev det minus 10 ÄP där...)

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif

Sodivra

Champion
LOL-lypop!

Japp, det är sant! Anekdoter är som opium! SÅÅ underbara! (Speciellt sjuka.. Kurt-Lisa.. Jösses.. /images/icons/laugh.gif)

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!