Nekromanti hallucigena självmord!! =)

smaffy

Hero
vad exakt man man göra med ett ceribralinterface? hur starkt kan man ge användaren känslor?
som jag ser ett ceribralinterface så är det en liten plastig grej som är inoppererad i skallen och som har möjligheten att spela in och spela upp känslor. när man spelar upp känslor, kan man då göra så att omvärlden inte märks (altså: att man gör att endast de uppspelade känslorna upplevs och man helt plöttsligt finns i en helt annan värld?).. .

med ceribralinterface borde det inte behövas HUD eftersom CI kan koppla förbi synnerven och "hallucinera" ihop en trovärdig bild för användaren.. man skulle kunna göra en hel väldans massa grejer med ett ceribralinterface, och om man kan det så borde juh CI vara väldigt mycket poppis!

..jag satt och läste en bok (otherland) där de höll på ganska mycket i cyberrymden. vissa "elakingar" höll exempelvis på med soft-porr, udda saddo-lekar samt tog virtuellt självmord lite då och då..
tänk bara vilka underbara möjligheter som öppnas. man kan juh göra massa grejer som man inte får/kan göra i verkliga livet om man har ett ceribralinterface som kan simulera en alternativ verklighet. det skulle bli som om man fick möjligheten att sejva i verkliga livet, ta ihjäl massa människor man inte gillade (skolklassen..) och sedan ladda när man var klar..

betänk hur underbart kul det hade varit att göra en helt äkta flygkrash med dödlig utgång i förstaperson.. eller att bli avrättad.. torteras ihjäl.. purr, purr.. eller varför inte ha samlag med en mycket fin människa.. eller.. lura sin polare att han ska dö genom att köra igång en simulering av att stormtroopers hoppar in i lägenheten och väcker honom/henne, tar ut han/hon på gatan och dödar honom/henne!!

underbart... hmm.. hur ser ni på det? borde inte sånnt förekomma rätt mycket oftare/mer? borde det inte finnas folk som gör sånnt hela tiden?

Snow

Swashbuckler
Kolla lite på filmen "Strange days" (tror jag den heter).
Där håller man på med sånt.

För övrigt låter det ganska likt vanliga datorspel eller liknande halvt interaktiva upplevelser... fast med bättre grafik...eller?

ZerXes

Veteran
Re: Otherland och I.A.

jag har oxå läst den(dom) böckerna, vet du om Otherland VI kommit ennu? Har jag inte helt fel så var väll han där Orlando killen tänd på att uppleva 'i väntan på döden' upplevelser, han satt och väntade i nått fängelse och så och tyckte det var heltufft...sjuk människa va?

Grejen dom la före nervsystemet hette neurokanyl och oppererades in i nacken och höll sen kontakten med datorn via nån form av fiber optik eller så, snabbt som fan allstå. dom styrde alla kommando med händerna, viftade i luften för att ge kommandon. neurokanylen blockareda visserligen inte alltid helt. man kan styra hur mycket av nervsystemet som skall blockas, eller också köra båda. alltså du kan simulera musik i huvudet samtidigt som du hör allt som kommer från örat oxå.
Detta ger ganska stora möjligheter, orlando spelade online RPG spel och det plir GANSKA så realistiskt. vad det gäller dator tekniken så satsar man inte på förbättrad grafik osv. utan snarare bästa möjliga styrning, det senaste är dessa neurokanyler. tidigare tekniker är nåt slags badkar med en vätska som kallas gel i. denna kan ta vilken form som hälst. det funkar genom att du sänks ner i karet och små elektråniska impulser går igenom gel:et för att få det att ta en form. över ansiktet har du en mask som du kan andas i. du har även utrustining för näringstillförtsel och så för att kunna stanna online i flera veckor(!). en annan teknik var att man hängde i luften i trådar med en vr-hjälm på. men det värkar ganska klumpigt... allt dätta är ju viserligen år 2100 typ men det känns som om en del grejer finns i Neotech ändå.
det finns säkert massor med helsjuka personer som hela tiden simulerar virtuella självmod och våldtagningar.
angående grafiken beror det faktiskt på vad datorn klarar men dessa datorer är ganska vassa dock...

smagu

Veteran
Lite tankar. ..

Eftersom ett CI kan ta över alla tina sinnen så kommer hjärnan ha ganska stora problem att skillja på verkliga- och virtuella upplevelser. Detta ger naturligtvis problem med psykoser och kanske ännu värre problem. Om hjärnan tror att den är död kanske personen ifråga dör av en hjärtattack.

Tips kan man få ifrån "strange days" med då är det Sim-stim dvs film med alla sinnen från en av "skådespelarna" detta förekommer i N2 -världen vad jag har läst.

CI kan mera användas för tex online spel där du kan spela roller med helt andra fysiska och kanske magiska förmågor. Detta leder till ganska intressanta spelidéer. CI skulle också kunna användas av millitären för stids- och uppdrags-simuleringar.

Hoppas detta hjälper dig

/Smagu

smaffy

Hero
..slutsatsen är att det borde finnas mycket mer än det som finns i boken.
jag tror att jag ska börja införa det i mina äventyr =)

virtuellt självmord.. tanken lockar.