Nekromanti Halv-raser i eon?

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
dock händer inget speciellt när kragg och eyren får barn då detta är det normala därför normen ser ut som den gör. och kragger och frakkthruckar är olika raser och därför inte kan få halvras utan blir ett av båda
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Re: Halv-raser i eon? OT

Naah man bör nog slå en ny rad och använda halva rasmodden från båda föräldrar + som - är det samma, att bara lägga ihopa modern å faderns stats och använda sig av medelvärde vore inte minst helt Fel, för man har vissa liknelser i kropps byggnad från sina föräldrar inte en perfekt mix av båda. spelar dock bara med den mildra graden av att mixtra raser som att en människa får alviska drag annars blir det alv med männskligga drag och skuggfolks blandningar är väll ngt som funkar, men det är upp till SL om ngt sådant är tillåtet.
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
Re: Halv-raser i eon? OT

lite halvt orelaterat men vad fan får skugglands snubbarna för bonus och vart kan man läsa mer om dom(har lyckats slå fram skugglands blod oftare än vad som är troligt...tror spelet vill ha med dom :O)
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Re: Halv-raser i eon? OT

skulle säga att dom inte får ngra speciella plus i kroppsbyggnad eller psyke bara till viss del förändringar i utseendet som missfärgad hy eller udda ansiktsdrag men och andra sidan så har jag inte några andra uppgifter om skuggfolk och om man i sånna fall skulle få ngt +, men det är väll mellan dig och din SL att bestämma, Möjligtvis karaktärsdrag.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Halv-raser i eon? OT

Några stats finns inte att tillgå men väl mer info i Legender & hemligheter.

Mvh / Phelan
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Re: Halv-raser i eon? OT

Det är nog meningen att skuggfolket ska vara höljt i mystikens dunkel för både SL och spelare. Att sedan skugglandet inte följer några fysiska lagar som vi är vana vid gör säkert sitt till.
Som jag ser skugglandet så skulle vatten (eller då en blå vätska) kunna rinna uppför en grottgångsvägg och sedan fortsätta över rollpersonernas huvud tills det plötsligt tappar fästet och strilar ner i regnbågsfärgade kaskader. Skugglandet är en surrealistisk plats!

Om en rollperson vill vara en människo-skugglands-hybrid så får man nog som SL trixa ihop det lite. I Legender & Hemligheter på s.62 och framåt finns en hel del spännande info men inga stats.

Tar man till exempel Stagraner som den ena föräldern så spelar det roll vilket arv som man vill räkna som dominant. Skulle stagranens egenskaper vara dominanta så borde avkomman följaktigt vara mycket stark och smidig. Kanske +2 i STY och +3 i RÖR. Tycker man att karaktären blir för OP så får balancera den genom att lägga till udda karaktärsdrag, eller svårighetsökningar på slag för sociala färdigheter pågrund av annorlunda utseende eller oförstående för "vanliga" människor.

Hoppas det hjälpte^^

/Rokan blev plötsligt mycket fascinerad av skugglandet
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Halvblod och demonhybrider

Både skugglandshalvblod och demonhybrider får man improvisera regler till, även om belialerna i V&N kan ge lite tips om vissa demonhybrider (har i princip bara lagt en av "mallarna" på den demonhybrid jag har haft med).

I min kampanj har jag låtit skugglandshalvbloden fungera såhär (spoilers mina spelare!)

Halvblod ärver drag från båda föräldrarna ganska slumpmässigt, precis som för människor. Undantaget är att om skuggfolksparten är mäktigare än vanligt "småfolk" får barnen mer skugglandsdrag; stagran- och rimurhalvblod blir nästan utan undantag bleka, exceptionella individer, stagraner atletiska och stridbara, rimurer specialister på ett område, medan halvblod från "vanligt folk" ofta bara ser väldigt udda ut - jämför t.ex. med Salba i Utmark-äventyret (om jag minns rätt har han stora, bärnstensfärgade ögon och rött hår som alltid står åt alla håll) - om de inte har oturen att ärva en svans eller klövar. Halvblod har som det står lättare att komma in i Skugglandet och har ganska bra chanser att överleva där om de uppfostras av skuggfolksföräldern. En del ärver föräldrars förmågor att skapa illusioner, "skuggvandra" (gå in bakom en sten och komma ut bakom en annan) och dylikt, men det är ovanligt för barn till "småfolk".

En husregel är att halvblod är extremt svåra att spå, eftersom de inte helt omfattas av Mundanas lagar; en skicklig spåman/-gumma kan avgöra att detta beror på att det är något onaturligt med personen.

Några av mina halvblod under kampanjen (jag gillar Skugglandet ^^):

Jaras - halvstagran. Blek, svart hår, och med en extrem naturlig fallenhet för alla sorters strid, speciellt med svärd; eftersom han är hårt tränad från ung ålder kan han vid ca 25 års ålder troligen besegra varje given människa i strid - eller ett halvdussin åt gången. Har även förmågan att känna närvaron av skuggfolk och halvblod.

Frost - kvartsrimur. Blek, frostblont hår, har två "rimurfläckar". Extremt skicklig tjuv (hon är vid 14 års ålder att räkna som proffs, på skalan för vuxna professionella tjuvar), och kan göra enkla illusioner och kryotropiska effekter "at-will" (värt att notera att hennes farfar är en rimur som står ett halvt steg under medlemmarna i Månskenshovet, och att hon även ärvt hans _förvärvade_ egenskaper...).

Frosts halvbror - kvartsrimur. Liknar henne men är övernaturligt vacker och charmig, med stor förmåga att förföra folk, medvetet röra sig mellan Skugglandet och Mundana, att gå in bakom ett träd och komma ut bakom ett annat, och känna närvaron av skuggfolk och halvblod.

Querrellus - halvfuran. Baserad på ett egenkonstruerat skuggfolk av låg rang. Har hy som alltid tycks vara solbränd, något fårad hy, ostyrigt, rödaktigt hår och en imponerande näsa. Kan efter instruktion och övning medvetet ta sig mellan Skugglandet och Mundana med viss svårighet, samt "skuggvandra".
 
Top