Orch-Troll var det som fanns med i Sinkadus nummer 3, och Svavelvinter. (Jag antar att jag har rätt vad gäller numret, tills någon annan rättar mig.)
...vilket jag vill minnas kommenterades i en Sinkadus med "Orchtroll hör till kategorin ungdomssynder som vi helst vill glömma."Vi hade åtminstone rese-orcher i Sinkadus och Svavelvinter
OmOch om detta samkväm kan resultera i avkomma så kommer avkomman att bli en halv någonting.
Jag minns att jag läste någonstans att bara 1/3 av dvärgarna är kvinnor. Om man köper det, så verkar det rent biologiskt jättetroligt att skillnaden på människor och dvärgar är väsentlig, genetiskt och biologiskt. Och att dvärgar inte kan få avkomma med icke-dvärgar.det är ju helt valfritt om famtasyfolkslag är interfertila. Och i vissa fall (ankor, ödlefolk) direkt otroligt
Jag håller med dig att att det är helt valfritt huruvida man låter olika fantasy folkslag få barn med andra fantasyfolkslag eller bara kan få barn med sitt eget folkslag eller är helt infertila i den setting man spelar i.Om
EDIT: Eller för att vara lite mindre lakoniskt cool och lite mer tydlig - det är ju helt valfritt om famtasyfolkslag är interfertila. Och i vissa fall (ankor, ödlefolk) direkt otroligt
Fast det varierar ju från värld till värld, ex. Skivvärlden så är det ca. 50/50, det är bara så att båda har skägg och dvärgar har där en kultur om att inte uppmärksamma vilket kön man tillhör utan alla uppträder o ser ut på ett sätt som för oss är maskulint kodatJag minns att jag läste någonstans att bara 1/3 av dvärgarna är kvinnor. Om man köper det, så verkar det rent biologiskt jättetroligt att skillnaden på människor och dvärgar är väsentlig, genetiskt och biologiskt. Och att dvärgar inte kan få avkomma med icke-dvärgar.
Precis, så resonemanget att en Dvärg kan ha sex med en Människa säger inte så mycket. En människa kan ha sex med en get också, utan att det blir någon avkomma.Fast det varierar ju från värld till värld,
Jo, jag ansåg (och anser) att halvfolk nästan alltid är en utspädd blandning av två folkslags egenskaper. När jag utvecklade Monsterboken 2 fick jag väldigt många läsekretsbidrag av sådant slag.Undrar hur mycket det format svenska spelares (i rätt generation) syn på saken att Äventyrsspel på 80-talet - vilket jag antar är liktydigt med Anders Blixt/ @Mekanurg - var uttalat anti-halvfolk?
Edit: Det lät kanske lite överdramatiskt. Men man dissade allt sådant - fram till Monsterboxen, som ju var efter Anders' tid - med hänvisning till att korsningar var tråkiga och inte tillförde något nytt. Om jag minns rätt.
Just så....vilket jag vill minnas kommenterades i en Sinkadus med "Orchtroll hör till kategorin ungdomssynder som vi helst vill glömma."
Jepp.In a series of questions I had asked Blixt by email (If I remember right) he had opined against half critters in DoD.
I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.Precis, så resonemanget att en Dvärg kan ha sex med en Människa säger inte så mycket. En människa kan ha sex med en get också, utan att det blir någon avkomma.
Men man väl säga att om högländerna är fulla både av sheep-shaggers och minotaurer (fast det kanske kräver en ko, inte en get) i DIN fantasyvärld, så kanske du inte kategorisk ska utesluta halv-dvärgarI en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.
Fast det är nog inget jag kan rekommendera.
Tror jag har lät någon stans att tron att detta kan ske ligger bakom vissa kulturers tidelagslagarI en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.
Highland cattlefast det kanske kräver en ko,
Vågar vi då ens gissa vad som kan ha förekommit under chimarians tillkomst...?I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.
Fast det är nog inget jag kan rekommendera.