runequester
Swordsman
In the Danish version, they were straight up called hobbits. We had one or two but they were not especially popular.
Får man fråga om varför?Ankor, halvlängdsmän, djurfolk ryker fort om jag ska vara SL
(och alver och dvärgar ryker som RP....)
Bara av ren nyfikenhet, varför gillar du dem inte? (jag gillar ju dem inte heller i DoD, är dock nyfiken på orsaken för dig).Gillar dem inte och har aldrig stött på en halvlängdsman när jag spelat drakar och demoner vilket tyder på att ingen annan gillar dem heller.
Drakar och demoner gör sig bättre utan halvlängdsmän precis som det gör sig bättre utan Kalle-ankor.
Inte helt säker, men som nån skrev så känns det som dem tillhör ett helt annat spel eller en väldigt specifik berättelse.Bara av ren nyfikenhet, varför gillar du dem inte? (jag gillar ju dem inte heller i DoD, är dock nyfiken på orsaken för dig).
vad har alver , dvärgar , pysslingar ,karkioner , raggmän , svanmöer, kattmän , ankor osv för kontext som hoberna inte har och som inte kräver en twist.Håller med @Sinisa_ Halflings i Old World (Warhammer) har dock arbetat sig upp och funkar. Jag tror att det beror på en stor dos svart humor och att de byggt sina egna stereotyper sedan 86. Halflings i Old World är inte hober, även om de är rätt lika. Men så är Old World och Midgård helt olika platser.
Halvlingar finns ju även i Svärdets sång men även där har de fått en helt annan identitet.
Det som skaver med just DoD23 är att det ju, av allt att döma, kommer utan värld. Alltså kommer "hoberna" utan kontext, och då är det ju Frodo och Pippin som stövlar rätt in. Och antagligen bor de också i Hobbiton.
Ska man tvunget ha med halvlingar så måste det till en twist.
(Vi slopade dem i KH och ingen har efterfrågat dem)
Raggmän, svanmöer, kattmän, pysslingar och karkioner bör rimligtvis också bort.vad har alver , dvärgar , pysslingar ,karkioner , raggmän , svanmöer, kattmän , ankor osv för kontext som hoberna inte har och som inte kräver en twist.
Är det just för att hober är så förknippade med sagan om ringen som det inte funkar ?
Jag har lite svårt att se varför man kan acceptera alver och dvärgar men inte hober.Raggmän, svanmöer, kattmän, pysslingar och karkioner bör rimligtvis också bort.
Alver och dvärgar känns som grundbultar inom generisk fantasy. Halvlängdsmän kan jag acceptera men det känns för tolkienskt. Lite som att ha med Enter.Jag har lite svårt att se varför man kan acceptera alver och dvärgar men inte hober.
Varför kan det existera undersköna odödliga trädkramande varelser och giriga skäggiga öldrickamde gruvarbetare i en fantasyvärld men korta pre-industrialistiska britter som gillar att svulla mat och röka pipa där drar vi gränsen
Dom alver och dvärgar som existerar i fantasy idag är ju mer eller mindre baserade på Tolkiens take på alver och dvärgar så dom är ganska Tolkieneska per default.Alver och dvärgar känns som grundbultar inom generisk fantasy. Halvlängdsmän kan jag acceptera men det känns för tolkienskt. Lite som att ha med Enter.
De andra folkslagen du räknar upp är uppenbart bara flams och trams.
Sant, därför kan jag acceptera dem även om jag inte tycker dem tillför något och gör det hela för tolkienskt.Dom alver och dvärgar som existerar i fantasy idag är ju mer eller mindre baserade på Tolkiens take på alver och dvärgar så dom är ganska Tolkieneska per default.
Tolkien har mer eller mindre har satt standarden för dom klassiska fantasy raserna alver ,dvärgar, halvlängdsmän .
Nja, alverna och dvärgarna har fått betydligt fler versioner. Bara i DoD hade vi grottalv, silveralv, blodsalv... Inga av dessa har speciellt mycket med Tolkiens alver att göra. När jag läste Tolkien, runt -86 eller så, hade jag inte påträffat alver, dvärgar eller hober innan. Alverna var drömskt magiska och utomjordsliga - långt ifrån de skogsalver jag senare stötte på i DoD (mitt första rollspel var dock Sagan om Ringen). Hoberna har @Sinisa_ redan förtjänstfullt redogjort för. Återstår då dvärgarna. De tycks funka i alla fantasyvärldar. De är begripliga, jordnära och funkar. Samma sak gäller orcherna, som du inte nämnde, men det är nog Tolkiens främsta bidrag till fantasyn. Där har det ju verkligen inte hänt något alls.Tolkien har mer eller mindre har satt standarden för dom klassiska fantasy raserna alver ,dvärgar, halvlängdsmän .
Ja.Är det just för att hober är så förknippade med sagan om ringen som det inte funkar ?
Jupp!Får man fråga om varför?