Nekromanti halvraser

mr colt

Veteran
har någon en br ide om hur man ska modifiera grundegenskaper för halv halvlängdsmän och halv orcer i DoD6?

tackar redan för svaren!!

S_o_C

Veteran
Halv halvlängdsman:
STY 3T6-1
FYS 3T6
SMI 3T6+1
STO 2T6+1
INT 3T6
PSY 3T6
SPI 3T6
KAR 3T6

Bara en idde.

Antraxe

Veteran
Om inte orcer finns i Trudvang så är det väl ganska underligt att det finns halv orcher? Hur som helst är det ganska svårt att veta hur en halv orch ska vara om man inte har några stats för hur en vanlig orch.

Weatherman

Hero
Om jag skulle bygga en hybridras (nu är jag inte så haj på OoO6 så jag pladdrar allmänt, OK?) skulle jag inte haka upp mig på GE-värden det första jag gör. Istället skulle jag tänka vilka egenskaper hybriden ärvt från sina föräldrar. Har halvorchen ärvt både styrkan och dumheten från orchföräldern? Har halvalven ärvt ett alviskt utseende? När du har klargjort för dig själv hur halvblodet ska vara kan du sätta ut lämpliga tärningskombinationer med föräldraraserna i bakhuvudet.

weatherman

Wolfmaster

Warrior
Tycker jag låter vettigt, spelar inte 6:ed sjäv men har spelat DoD -91 väldigt länge, sen kan man ju ha som riktlinje typ lite starkare, lite dummare och lite grövre utseende, inte nädvändigt vis fulate men lite kantigar haka lite grövre ögonbryn m.m....

Hasse

Hero
Vill bara tala om att jag instämmer i det Weatherman skrev i sitt inlägg och påpekar det ytterligare än en gång för dig. Tänk först ut hur du t.ex. vill att halvhalvlängdsmän skall se ut, är det fortfarande korta eller är normallänga osv, vilka "rasegenskaper" är det som halvbloden ärver. När det är klart så bestämmer du grundegenskaperna utifrån det i första hand, ha dock grundraserna värde i bakhuvudet så att du t.ex. inte gör att halvhalvlängdsmännen blir längre än människorna, det skulle kännas ologiskt. Det behöver iofs inte vara omöjligt, halvlängdmännen kanske bär på en recessiv gen för längd över två meter som inte kommer till sin rätt för andra än halvbloden.

Det viktiga dock är du tänker ut hur halvblodet skall vara före du bestämmer grundegenskaperna

Nerf

Veteran
Tja orcher borde till och börja med finnas... men kolla i 91:an böcker där är väl halvorch med.....

Hasse

Hero
"Tja orcher borde till och börja med finnas..."

Faktum är att det är det det inte gör. Riotminds valde att ta bort orcherna från DoD6 då de inte passar in i Trudvang. De ersattes istället av Gråtroll, läs: ordet "Orch" bytes ut mot ordet "Gråtroll" i övrigt inga ändringar. Där av Rosens inlägg längre ned i tråden.

Nerf

Veteran
men ändå du kan inte ta bort orcher från ett fantasy rollspel enligt mig... tänk om inte orcher finns med i nya sagan om ringen filmen skulle inte du bli lite besviken....? orcher är den ultimata slämpaddan men dock en nödvädig ingridiens i allt som har med fantasy att göra...

Hasse

Hero
Det går så bra så.

"men ändå du kan inte ta bort orcher från ett fantasy rollspel enligt mig... tänk om inte orcher finns med i nya sagan om ringen filmen skulle inte du bli lite besviken....?

Visst kan man ta bort Orcher ur ett fantasyrollspel, speciellt om det är så att orcher inte passar inte den värld som spelet skall spelas i vilket är fallet med Trudvang. Nu är det dock så att det trots allt "finns" orcher till Trudvang om man vill, dock är de inofficiella. Du hittar länken till var du kan hämta hem dem i Krilles inlägg.

Vad gäller Orcher i sagan om ringen filmen så är det en annan femma då det i Böckerna före kommer orcher och de är en del av Midgård. Att plocka bort dem där vore fel.

"orcher är den ultimata slämpaddan men dock en nödvädig ingridiens i allt som har med fantasy att göra..."

Troll är går inte av för hackor de heller, I Trudvang är det i istället de som är den ultimata slempaddan.