Halvsides figurspel

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Det går ett konvent av stapeln här uppe i helveteshålan och vi skall vara med på ett hörn, tanken är att ha ett snabbt spel för introduktion till figurspel med en 3-4 karaktärer per spelare och jag har dängt ihop en warhammer-klon.
Spelet kommer spelas med färdiga gubbar.

Regler:
2 spelare
Spelarna turas om.
Under sin tur får en spelare göra två Handlingar med var och en av sina Gubbar, sedan blir det motståndarens tur.

Handlingar:
Flytta
Skjuta
Slåss

Handlingarna får utföras i vilken ordning som helst.
Undantag 1:
En gubbe i närstrid kan bara välja att Slåss.

Undantag 2:
En gubbe som genom en förflyttning kommer i baskontakt med en fiende får även Slåss, även om gubben redan utfört två handlingar.


Flytta:
Gubben flyttar upp till sin Springa antal tum i en rak linje.

Skjuta:
Mät om fienden är innanför 16 tum.
Slå en tärning per Skott för att Träffa, slå för att Skada, motspelaren slår för sin gubbes Pansar. Varje träff som ej absorberas av Pansar tar bort 1 från Hälsa.

När Hälsa når 0 är gubben Utslagen för resten av spelet.

Skydd: Om en gubbe står i baskontakt med en bit terräng, med terrängen mellan sig och den som skjuter på honom, så är gubben i Skydd och får slå om sitt Pansar-slag om det skulle misslyckas.

Slåss:
Samma som för Skjuta men; Slå en tärning per Slag för att Träffa.
Så fort en Gubbe i en närstrid Slåss så får alla andra Gubbar (även motståndarens) i striden också Slåss. Detta kan innebära att båda spelarnas Gubbarna kan ta Skada och blir Utslagna samtidigt.


Spelet är slut när en av sidorna inte har några gubbar kvar.


Fråga: Vad är otydligt?

Figurformulär:

byafejden.jpg
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Slå en tärning per Skott för att Träffa, slå för att Skada, motspelaren slår för sin gubbes Pansar. Varje träff som ej absorberas av Pansar tar bort 1 från Hälsa.
Vad för tärning och vad är kravet för en lyckad tärning?

Slå en tärning per Skott för att Träffa, slå för att Skada, motspelaren slår för sin gubbes Pansar.
Varför är träffa en terminologi? Den finns inte på rollformuläret.

Vad används Skjuta till om man slår för Skott?

Samma som för Skjuta men; Slå en tärning per Slag för att Träffa.
Vad används Slåss till om man slår för Slag?

Så fort en Gubbe i en närstrid Slåss så får alla andra Gubbar (även motståndarens) i striden också Slåss.
Så alla slår sina Slag-slag samtidigt och sedan sina Pansar-slag?

---

Du borde döpa om Slag till Smocka, Hugg eller Nita istället, eftersom "slag" kan betyda så många olika saker, både slagfält men framförallt tärningsslag.
 
Last edited:

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
214
Location
Stockholm
Var försiktig med att låta figurer skjuta två ggr; du får lätt väldigt hög s.k. "defence primacy". Jag antar att du tittat på andra superenkla figurspel, så som OPR?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Var försiktig med att låta figurer skjuta två ggr; du får lätt väldigt hög s.k. "defence primacy". Jag antar att du tittat på andra superenkla figurspel, så som OPR?
Oj, kan du utveckla?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
"Regler:
2 spelare
Spelarna turas om.
Under sin tur får en spelare göra två Handlingar med var och en av sina Gubbar, sedan blir det motståndarens tur. "

Blir det för komplext/obalanserat om man slumpar aktiv Gubbe t ex med hjälp av matchande initiativkort från en blandad draghög varje runda?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
"Regler:
2 spelare
Spelarna turas om.
Under sin tur får en spelare göra två Handlingar med var och en av sina Gubbar, sedan blir det motståndarens tur. "

Blir det för komplext/obalanserat om man slumpar aktiv Gubbe t ex med hjälp av matchande initiativkort från en blandad draghög varje runda?
Njä, det har jag svårt att tro. Tror du det blir mer spännande?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Njä, det har jag svårt att tro. Tror du det blir mer spännande?
Ja, och kortare väntetid för den vars tid det inte är för stunden + möjlighet att "reagera"/interaktivt.

Ett alternativ är ju annars att aktivera en gubbe i taget för varje sida, men slumpat initiativ funkar bättre tycker jag och känns mer "skirmish". Det går ju att ha enkla initiativkort också blå/röda (utan specifik gubbe, så får spelaren själv välja vilken som agerar, med ngt markeringssystem för vilka som redan agerat i rundan).
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
214
Location
Stockholm
Oj, kan du utveckla?
Dvs det blir lättare att försvara än att anfalla.

OPR är definitivt något du ska titta på (F28 är snäppet mer komplicerat, även om vi ofta spelar det ned till tio års ålder); det är trots allt inte första gången någon försöker göra just detta.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Dvs det blir lättare att försvara än att anfalla.

OPR är definitivt något du ska titta på (F28 är snäppet mer komplicerat, även om vi ofta spelar det ned till tio års ålder); det är trots allt inte första gången någon försöker göra just detta.
XD, jag noterar ett mått av självironi till gränsen på självhat när jag läser om Scandinavian Commonwealth.
"Genetically challenged", ja jisses.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
En fråga.
Hur mycket brukar det spela in på en figurs poängvärde hur långt den får flytta eller på vilket avstånd den kan skjuta?
Förstår att det beror på beväpning, färdigheter osv. Men mellan tummen å pekfingret?
Om Gubbe X kan flytta dubbelt så långt som Gubbe Y?
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
214
Location
Stockholm
Oj oj, en fruktansvärt svår fråga, som egentligen bara går att besvara med testning. I F28 har en figur ett grundvärde på 4p, och +50% move (6"-9") kostar ungefär 1p.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Oj oj, en fruktansvärt svår fråga, som egentligen bara går att besvara med testning. I F28 har en figur ett grundvärde på 4p, och +50% move (6"-9") kostar ungefär 1p.
Det är ju en jäkla kluring när man tänker på det. Överlägsen räckvidd och snabbhet verkar vid första anblicken väldigt starkt eftersom man kan hålla sig utanför fiendens område för effektiv verkanseld, men eftersom spelet begränsas av ett bord kan man ju inte använda den taktiken fullt ut.
(Tau har ju i sitt fluff att dom inte håller terräng utan alltid drar sig tillbaka, men lycka till med det på ett 6x4 bord..)
 
Top