Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,617
Vad är problemet jag försöker lösa? Jo, när jag har spelat ut resor, typiska resor i kvasi-medeltidsmiljö där det traskas fram i skog och mark, så har jag sett två olika sätt:
Snabbspolning
"Ni traskar fram ett par dagar,skogen är grön omkring er. Nu är ni framme".
Detta är bra för att det snabbt för spelarna dit de ska. Det är dåligt eftersom spelarna inte får någon större känsla av världen under resan, avsånd blir väldigt abstrakta då det går lika snabbt (irl) att resa två dagar som två månader.
Simulatoriskt
"Ni ger er av på morgonen, slå ett slag för Stigfinna så får vi se hur långt ni hinner innan lunch. Ni kan också stryka en ration från era utrustningslistor.".
Här slås det massor av slag för ta sig framåt. Resurser räknas och slumptabeller slås för oanade möten. Detta är bra för att spelarna verkligen får en känsla för avstånd i världen samt råkar ut för en massa spännande grejer som inte direkt har med huvudberättelsen att göra. Det är dåligt för att det kan ta 10 spelpass att komma fram till nästa bit av huvudhandling, och för att spelarna kanske i princip har glömt vad det var som var så viktigt med huvudhandlingen när dom väl kommer fram.
Så vad finns det för gyllene medelväg? Här är vad jag skissar på just nu:
Slå en färdtärning, T4 för farliga områden, T6 för normal vildmark och T10 för civlizerade områden. Resultatet är hur många mil (eller hexagoner) ni reser innan något händer.
När något händer slås en T6:
1: Det uppstår osämja i gruppen, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
2: Gruppen har en trevlig upplevelse, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
3-6: SL slår en slumptabell med möten (kan innehålla allt från monster till ruiner eller handelsresande)
"Resmetapoäng" har behov av ett bättre namn och jag vet inte ännu hur de ska användas.
Vad säger ni? Kan det funka? Vad ska jag göra med mina Resmetapoäng?
Snabbspolning
"Ni traskar fram ett par dagar,skogen är grön omkring er. Nu är ni framme".
Detta är bra för att det snabbt för spelarna dit de ska. Det är dåligt eftersom spelarna inte får någon större känsla av världen under resan, avsånd blir väldigt abstrakta då det går lika snabbt (irl) att resa två dagar som två månader.
Simulatoriskt
"Ni ger er av på morgonen, slå ett slag för Stigfinna så får vi se hur långt ni hinner innan lunch. Ni kan också stryka en ration från era utrustningslistor.".
Här slås det massor av slag för ta sig framåt. Resurser räknas och slumptabeller slås för oanade möten. Detta är bra för att spelarna verkligen får en känsla för avstånd i världen samt råkar ut för en massa spännande grejer som inte direkt har med huvudberättelsen att göra. Det är dåligt för att det kan ta 10 spelpass att komma fram till nästa bit av huvudhandling, och för att spelarna kanske i princip har glömt vad det var som var så viktigt med huvudhandlingen när dom väl kommer fram.
Så vad finns det för gyllene medelväg? Här är vad jag skissar på just nu:
Slå en färdtärning, T4 för farliga områden, T6 för normal vildmark och T10 för civlizerade områden. Resultatet är hur många mil (eller hexagoner) ni reser innan något händer.
När något händer slås en T6:
1: Det uppstår osämja i gruppen, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
2: Gruppen har en trevlig upplevelse, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
3-6: SL slår en slumptabell med möten (kan innehålla allt från monster till ruiner eller handelsresande)
"Resmetapoäng" har behov av ett bättre namn och jag vet inte ännu hur de ska användas.
Vad säger ni? Kan det funka? Vad ska jag göra med mina Resmetapoäng?
Last edited: