Skador
Hmmm. Trixar lite med skadesystemen. Efter lite diskussioner med Jonix så håller jag med honom om att träfftabeller inte återskapar letandet efter en blotta så bra. Och iden med extra skada på kroppsdelar spelade ju bara någon roll vid träffar i armar och ben.. Så, jag har kommit fram till tre sätt att lösa detta:
1. Helt "fri" skada. Du tar 3 i skada, SL säger: Okej vi säger att det är i benet.. Och då får personen dubbelt så stor svårighetsökning när det gäller att förflytta sig. Problemet är att då kan spelarn säga NÄÄÄH INTE BENET! Eller SL får idétorka och säger "bröstkorgen, bröstkorgen, bröstkorgen.."
2. Träfftabeller. Man får nöja sig. Extra skada vid träffar i huvudet.
3. Slå två skadeslag -En som visar hur mycket svårare skadan gör det att utföra precisionsmanövrar, och en som visar hur mycket svårare det blir att utföra fysiska motions-handlingar. Projektnamn: Smärta och Utmattning.
Hög Utmattning i jämförelse med Smärta: Träffad i benet.
Ungefär lika stor Utmattning som Smärta: Huvud, torso.
Hög Smärta i jämförelse med Utmattning: Träffad i armen.
0 Smärta men Utmattning: Ingen skada, men personen tappar nästan balansen, eller trillar..
0 Utmattning men Smärta: Ingen skada, men personen blir omtöcknad, tappar vapnat..
Fördelen med detta är att om spelaren ylar "Nej, inte benet!" så kan SL kontra med, "Okej då, du tar den i bröstkorgen.. Effekten blir ändå den samma.. *flin*" (Visserligen så är det nog att föredra en skada som gör 5 poäng ont i armen framför en i bröstkorgen.. Organ och sådant.)
Jag lutar mest åt 3, med alternativa regler för 2 om man vill ha ett smidigare system. Kommentarer? Pleeeez?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\