Hej vänner. Jag får ibland idéer till knasiga, roliga, kanske användbara monster ibland och tänkte höra om ni har några tips på hur man borde få ner dessa monster på papper? Vad är innehållsförteckningen för ett bra monster? Vilka titlar eller stycken ska man ha med? Hur ska man förhålla sig till monsterattacker, som för gammal Drakar & Demoner Expert-spelare känns lite nytt och lite konstigt? Låt oss göra en manual för monster-skapande.
Bra frågor! Jag har också funderat på detta, särskilt därför att jag ofta tycker att monster i olika bestiarier kunde ha gjorts bättre. Det jag vill ändra på är i regel detta:
1. Det räcker inte att monstret har höga stats och är svårt att döda. Jag tycker att det behöver vara originellt också (ibland utan extrema stats). Olikt alla andra monster alltså. På vilket sätt? Det behöver framgå av beskrivningen. Om monstret är en variant på ett annat mer känt monster, så behöver skillnaden vara väsentlig och gärna oväntad. Ett istroll behöver alltså vara något mer än bara köldtålig och lite större eller mindre än vanliga troll.
2. Ge monstret minst en rejäl svaghet. Något det inte tål, inte gillar eller inte kan. Är det en magisk varelse, så kan det vara något väldigt märkligt. Svagheten kan vara uppenbar eller totalt oväntad (typ att den har ett skelett av glas eller att den inte tål solljus eller månsken). Kanske kan en enskild individ från en art sakna en förmåga som andra av samma art har? Typ en drake som har vingar men ändå inte kan flyga? Den typen av möjliga svagheter kan det finnas förslag på i en tabell.
3. Ibland är monstrets boplats lika intressant som själva monstret. Den kan innehålla något oväntat eller dyrbart eller farligt - ungar, skatter, skelettrester, en desperat fånge eller en hel grupp av fångar. Boplatsen kan genereras fram med tabell. Dessutom är det inte givet var monstret lever - det måste ju inte vara i en grotta (jag ser hellre mer udda lösningar). Monsterbeskrivningen får gärna innehålla en karta, vilket förstås också innebär att man får en hel äventyrsplats om man lägger till några möjliga händelser.
4. Det behöver vara begripligt vad monstret vill. Det existerar i en värld och det är inte alls säkert att det bara vill döda äventyrare. Att skydda ungar eller vakta något kan vara dess mål. Är monstret intelligent (inte nödvändigtvis på samma sätt som en människa) så kan det ha en mer komplicerad agenda. Beskrivningen kan innehålla förslag (kanske en tabell) på möjliga mål eller agendor.
5. Monster kan också vara unga, medelålders och gamla. Det kan betyda något mer än att de bara växer för att till sist bli gamla och skröpliga. Kanske går de igenom ett antal livsfaser där de förändras mer påtagligt? De kanske får vingar, horn, ömsar skinn, byter kroppsform, blir könsmogna och/eller lägger mängder av ägg? Eller ser deras livscykel ut på ett helt annat vis? Krymper de istället för att växa? Kanske är de parasiter beroende av något värddjur?
6. Monster kan vara sociala varelser. Antingen i sällskap (flockar) tillsammans med andra av samma art eller, förmodligen ovanligare men just därför intressant, tillsammans med andra typer av varelser. Hur ser samspelet med andra ut? Finns det hierarkier och/eller särskilda roller och hur ser de i så fall ut? Det behöver finnas med i beskrivningen. Interaktionen med andra kan vara både en svaghet och en styrka. Eller både och på en gång.
Kommentar: jag är förstås medveten om att det finns bestiarier som gör en hel del av det jag beskriver ovan, men hittills har jag inte hittat något som innehåller precis det jag villl ha.