Nekromanti Handelskaravan

Max Raven

T12-kultist
Handelskaravan handlar om att spela en grupp i en handelskaravan (kanske de enda i sin karavan). Du köper billigt, säljer dyrt. No problem, eller hur?

Fel.

Systemet är relativt enkelt (eftersom jag är för lat för att komma på något originellt):

Egenskaper: Hantverk(x), Säkerhet, Strid, Handel. Dessa börjar är 0 om inget spenderats i dem. Man har 5 poäng att börja med.

Förberedelser: Ta två kortlekar (gärna fler, en kortlek går, men det blir lite klumpigt). Separera ut de klädda korten i en av lekarna och lägg i en separat hög (inklusive jokrar).

Så här fungerar det:

Du ska bygga en så bra 5-kortssvit (enligt poker-värden) som möjligt. Högst svit vinner - och konflikter är i regel "dueller" (mellan sidor, om inte annat). Man FÅR skyffla kort inom spelargruppen - oavsett om man är fiender.

Spelkort man drar får man behålla tills man spenderar dem. De är ens handelsvaror.

Det finns tillfälliga kort. Dessa dras från den blandade högen. Dessa är INTE permanenta, inte ens de klädda - om de inte är loot. Köpare, monster, banditer etc drar alltid från denna hög.

Man får inte se varandras kort förrän båda sidor är klara.

För handel - dina kort är dina handelsvaror - vilkas värde varierar från plats till plats och situation till situation. Dina kunder (SL) drar 5 kort och börjar med insats på 5 (i potten). Mer om deras regler strax.

De här faktorerna, bl a, påverkar antal kort du får dra:

- Bra läge (+1 välbefolkat, +2 stort behov)
- Avstånd (-1 per vecka färdad, +1 per hundratals mil)

- Insats (Motsvarande Rabatter. Dra 1 kort per 1 i insats, klädda kort kostar 3).

- Man kan också köpa kort för 1 mot 1 - dessa dras från en blandad lek och får inte säljas vid inköpsplats.

Dina prospektiva kunder (SL, andra spelare) drar 5 kort (och betalar 5 i insats) och får spendera för fler kort, som du. Hur mycket mer de får spendera bestäms av en dragning av det första kortet.

Vinnaren blir av med sin hand (till förloraren) men får potten. OBS: Man får alltså behålla korten som handelsman om köpet inte blir av. (Ibland köper handelsmannen för mer av äventyraren än vice versa). Kort som inte var med i ens svit räknas inte (du får alltså inte kundens bortkastade kort).

Stöld: Kan inträffa. SL drar kort från den blandade högen. Spelare drar från sin Handelshög (deras kort) och jämför. Är SLs kort högre så tar hen handelskaravanens kort (handelsvaror). Någon med säkerhet kan dra tillfälliga kort för att stoppa. Värdet ger antal kort man får dra.

Strid: Kan komma från överfall. Värde i Strid ger hur många kort man har en strid. Dessa kort är tillfälliga och behålls aldrig. Banditer/Monster drar 5 kort från blandad hög.

Dungeons: Har fällor. Säkerhet ger dig extra tillfälliga kort som du kan använda i strid. Fällor tvingar dig offra kort. Strid i dungeons använder upp kort. Monster har bara ett kort (högst vinner, äss trumfar kung, dött monster droppar kort som loot), förutom bossar, som har en svit som kunder (och droppar kort och insats om hen besegras. Om man förlorar mot en boss dör ens rollperson - korten ligger kvar i spel som loot. Vinner man mot en boss blir man av med sin hand (de fem kort man hade på hand då).

Klädda kort är dyrbara. De kan användas till artefakter. Artefakter kan göra allt möjligt, såsom teleportera en långa avstånd, ge oändligt med vatten eller bara vara svärd som är väldigt väldigt bra på att döda. Klädda kort kan säljas, stjälas eller offras i Bosstrider (om de inte är tillfälliga). För att göra artefakter så bestämmer man ett typvärde (knekt: användbart men inte imponerande, drottning: Känt/Dyrbart och väldigt användbart, kung: Legendariskt, joker: världsomvälvande).

Typiska roller i handelskaravan:
Alkemist/Smed (Hög Hantverk)
Krigare/Legosoldat (Hög Strid/Säkerhet)
Handlare (Hög handel)

Capitalism ho.

Max Raven

T12-kultist
Alltså, vad gäller handelskampanj som upplägg är jag knappast originell. Jag var nog mer inne på Recettear, Atellier (tror jag det kallas) och Spice and Wolf för känsla, även om jag inte prickade helt. Det finns lite sälja-grejer-känsla i den du länkar till, fast det där kändes mer som någon Wuxia-plus-försäljare-grej (Samurai Deeper Kyo kanske?). Så känslan är lite annorlunda.

Det jag skrev var om att handla varor, acquire riches i generisk fantasymiljö, liksom. Svängde ihop systemet medan jag diskade och skrev, så det tog drygt en timme. Eventuella missar och rörighet vad gäller presentation ber jag om ursäkt för. :gremwink:

Revideringar, så här i efterhand:
- Tycker det blev aningen mycket fokus på strid - skulle kanske nämnt något om massiva bonusar att sälja på ställen som precis innan en boss, dock.
- Kanske skulle ha något annorlunda/utökade crafting-regler. Typ: För att skapa en artefakt som är användbar för karavanen så tar man ett (ägt) klätt kort som ska bli artefakten. Man får nu välja att offra ett antal kort för att bygga en Poker-sekvens som matchar dess prospektiva värde (ju högre värde desto högre på skalan, man kan alltid välja att göra sämre artefakter). Man får också dra lika många tillfälliga kort som en hantverk (som måste matcha det man gör - bokbindare för spellbook, juvelerare för ringar, vävare för flygande matta, et al) Som tidigare sagt måste det kort man "artefaktar" matcha tänkta nivå - man kan inte bygga underverk utan rätt material.