Nekromanti Handelsrepubliker i Mundana?

Mundo

Myrmidon
Så jag såg färdigt säsong 2 av Supergirl, och har nu börjat glo på Medici - Masters of Florence.Den är helt okey. Men som alltid när jag börjar glo på något i någorlunda medeltida setting så blir jag nyfiken - vad kan jag göra med detta i Eon?

Västmark comes to mind, men det är också ett enda stort träsk med halvusel ekonomi och lågt befolkningsantal. Sen är jag ju också svag för Daak-kyrkan i allmänhet och Jargien/Damarien i synnerhet.

Så då kommer två frågor: 1, finns det några andra intressanta handelsrepubliker? Jag kommer att tänka på mini-nationen som ligger inklämd vid Thalamur/Consaber, de är väl en rådsrepublik av något slag?

Mer intressanta frågan, nummer två, är: om ni skulle ge någon stad i Jargien 'fullständiga statsrättigheter', vilken skulle ni göra det med? Jag antar att titeln Duce skulle vara en rimlig att bruka, Just stadsbeskrivningar, som det fanns i gamla Geografica Mundana finns ju inte i Eon IV:s grundbok, tyvärr. Rent instinktivt tänker jag Morus, Lagath, Szal Dorian eller Jukon.

Än mer vilda alternativ vore kanske fängelsestaden Pelm, ruinstaden Pelu-ka Omo eller piratstaden Gnar-Muur. Vad säger forat?

Zorbeltuss

Hero
Minns jag rätt så var staden Wrnu på Takalorr beskriven mer eller mindre som en handelsrepublik, dock med vissa reservationer om att jag nog inte läst textstycket i fråga på mer än fem år.

Kaigon

Helmgast
Du har ju även Kemithor Riskoz i Soldarn som jag vill minnas har relativt högt självstyre.

Ymir

Liten kantbaron
Är inte cirefalierna en enda stor handelsrepublik? De är ju basically dina go-to-guys för all things italian, ungrenässans och stadsstater, även om de lånat romarnas kläder och spanjorernas Black Legend.

Asharien är också en tung kandidat, givet att de är Hansan som fått ett kärleksbarn med vilda västern. Hela deras politiska system är nästan en textbook handelsrepublik, fan ta mig, om än med federalistiska inslag.

Fraktionen i Stora arkipelagen är också en federal handelsrepublik, som fått ett kärleksbarn med tyskromerska rikets bisarra politiska struktur och i smyg avlat några extra oäkta ungar med Iga och Koga. Vi har även i Arkipelagen frihamnarna Mjini, Nor-Hema och Tumar, som beskrivs i varierande utsträckning i Codex Mundana, men de är nog mer av piratvälden än handelsrepubliker, åtminstone de två förstnämnda.

Ziu i Mûhad är ju lite av en gåta i hittils publicerat material, i det att det fortfarande är oklart varför det har egna gränser på kartan, utöver att det handlar om nån typ av handelsrelaterade grejer. Men hur bra de än är på att kränga siden, kryddor och slavar är konceptet "republik" verkligen, verkligen inte mûhadinernas grej.

Mundo

Myrmidon
Just Cirefalierna är väl styrda av någon slags kung-figur, som jag förstod det, och Asharien av Jarlar (snarare än de fluffiga råden som jag tycker verkar så spännande, med intigrerande och politik). Får sätta mig och läsa mina gamla landsmoduler låter det som.

Hade helt glömt bort Kryddöarna dock, det har du självklart rätt i.

Tack för att du sitter uppe mitt i natten och svarar på Eonfrågor!

Staffan

Myrmidon
Mundo;n248587 said:
Just Cirefalierna är väl styrda av någon slags kung-figur, som jag förstod det,
I Cirefaliska samväldet utser husfurstarna (familjeöverhuvuden) ett råd av handelsfurstar, som i sin tur utser en ärkefurst som sitter på livstid eller tills han blir avsatt eller avgår. Så det är i princip ett parlamentariskt system med sällsynta val och begränsad rösträtt. Ärkefursten delegerar sedan ner makt till kurfurstar som har hand om större områden, som i sin tur delegerar till markfurstar som hanterar enskilda byar och liknande.

Mundo

Myrmidon
Ah, då missförstod jag titeln furste i det här sammanhanget! Tackar!