Nekromanti Handen på hjärtat - hur ofta spelar ni rollspel?

Caligo

Swashbuckler
Mutanten;n71413 said:
Jag är bara nyfiken*.

a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?

b) Hur många av speltillfällena i (a) har varit som spelledare resp spelare?

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?

d) Hur många rollspel har ni spelat (och vilka) de senaste 12 månaderna?

*Undersökningen genomförs på uppdrag av FRA.
a.... Jag har inte spelat alls de sista 6 månaderna pga en olycka. Innan dess var det ca 1 gång i veckan. Alltså ca 40 spelpass a 4 tim.
b... Spelledare i kanske 30 av passen.
c... Jag har spelat i tre olika grupper(om man räknar bort konventsspel).
d... Jag har spelat fyra olika spel: QuestCore StormRing, QuestCore Age of Twilight,, Dunder och drakar, DnD 3.5.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det här var mycket knepigare att svara på än uppskattningarna i andra tråden, delvis för att en stor del av mitt spelande är på konvent. Sen spelar jag inte sällan spel som inte tar 4 timmar att spela.

a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?

Typ 10-12 pass på senaste årets Grottröj, 3 pass på GothCon kanske, 3 pass på TullCon, 2 fyratimmars på SävCon tror jag, 3 pass på Knytkonventet i Luleå och kanske ja... 10-talet vardagspass? Kanske är mer, jag minns inte riktigt. Drygt varannan vecka om man slår ut det alltså, men det är ju stor osanning att det skulle vara så.

Hm, kanske en tredjedel som spelledare (och då räknar jag in spel som inte har någon SL-roll men där jag varit ledare för spelet i någon mån).

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?

Svårt att säga. Jag spelar ofta med ungefär samma personer när jag spelar hemma i Umeå, men det är nog ny grupp typ hälften av gångerna.

Old school: Svärd & Svartkonst, Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess, X-plorers, Traveller, Empire of the Petal Throne, Tunnels & Trolls
Annat: Medan världen går under, Mouse Guard, Dungeon World, Apocalypse World: Dark Ages, Ön, Wicked Archipelago, Durance, Dungeons & Dragons 5E, Dragon Age, Golden Sky Stories, Saga, Leviathan, Den Yttersta Domen, Zombie Cinema

Nåt sånt.

Eksem

Champion
Kanske 25 tillfällen
DM kanske 15 av dem
En spelgrupp + konventsgrejjer
LotFP/OD&D/Etc

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
a) 80-90, beroende på hur många tillfällen jag glömt bort. Sessionerna kan variera från 4 timmar upp till 12 timmar

b) Möjligen har det varit så många som 10-15 pass som spelledare, övriga som spelare.

c) 7-8 skulle jag tro, beroende på exakt hur sammansättningen sett ut på repetikon. 3 helt skilda reguljära grupper.

d) Det som borde toppa listan har nog blivit DnD 5th, sen har det också spelats DnD next, Warhammer FRP, Coriolis (1:a versionen), The one ring, Apocalypse World, MÅ0 och Lamentations of the Flame Princess. Kan ha glömt något.

Men det har inte blivit så där väldans mycket spelande de senaste fem månaderna, sen jag flyttade till Ludvika =(

Krille

Super Moderator
Mutanten;n71413 said:
Minst 20, förmodligen närmare 30.

Mutanten;n71413 said:
Ca hälften av varje.

Mutanten;n71413 said:
Ca 7.

Mutanten;n71413 said:
Järn, DoD Trudvang, Fantasy!, Femi-Nazis from Outer Space, Blå Himmel, Eon IV, D&D5, Doctor Who: Adventures in Space and Time, Dogs in the Vineyard, Apocalypse World och Dungeon World. Eventuellt faller även en omgång The One Ring innanför tolvmånadersgränsen, men jag tror att Mouse Guard ramlar utanför.

Mundo

Myrmidon
Purgatid;n71455 said:
- Vi spelar en gång i veckan, i regel fredagar, minst fyra timmar, men ofta 6 eller 8 timmar. Sist var det t.ex 6 timmar. Undantag kan bara göras om någon är allvarligt sjuk,
Vafalls? Du hoppar av bara för lite feber? Partiet utesluter dig, kamrat.

Detta låter badass.

gustaf s

Warrior
a) Fler än 25, runt 30 kanske.

b) Knappt 10 som spelledare. De flesta av spelen nedan är ju samberättargrejer.

c) Ett par stycken, och lite olika konstellationer inom några av dem.

d) Nu senast ett heist-spel jag tyvärr inte minns namnet på. Innan dess Utpost, The Quiet Year, Esoterrorists, Durance, Archipelago, Apocalypse World, Montsegur 1244, Fiasco, Dream Askew, Ljuset och Skräcken, Zombie Cinema, Döden är bara början, Den Yttersta Domen, Edge of the Empire och Fate Core (i några olika applikationer).

pappa

STOCKHOLM KARTELL
a) Typ 40-45 skulle jag tro.
b) 95% av gångerna.
c) Fyra
d) Sju: Symbaroum, Mutant:Å0, LotFP, Dungeon World, en himla massa Pathfinder, Trail of Cthulhu och lite systemlösa källarsnickrade grejer.

Spelar en gång i veckan fast blir oftast inget på somrarna så 45-50 ggr

Cirka en tredjedel 15st ungefär.
Alltid samma gäng som kör.
Dark Heresy, Eon IV, One Ring, Svavel vinter

ondahamstern

Veteran

Oj, min grupp kör ungefär varannan helg och de blir cirka 8 timmar per pass så cirka 48 tillfällen som det har blivit under de senaste 12 månaderna om man ska räkna dem som dubbla pass.

Jag har nog varit SL i på sin höjd 33 eller 35% av tillfällena misstänker jag men det kan vara en betydligt högre siffra då jag för tillfället sitter som permanent SL i ett litet tag.

Det har blivit fyra stycken eventuellt fem då olika

Oj, Coriolois, Eon, Drakar och Demoner, DnD, Pathfinder, WoD, Travller, Mutant år Noll, Dragon Age, Mutants and Masterminds, Shadowrun, Song of Ice and Fire, vi kommer eventuellt att pröva Morwayle inom en snar framtid.

IcarusDream

Anti-populist

Vi spelar varje lördagkväll och söndagskväll i snitt. Ca 4-6 timmar per pass. Eonkampanjen är nog över 40 pass vid det här laget.

Förra året var jag SL 99% av alla spelpass.

Ena gruppen har varit samma hela året, andra två grupperna har varit olika personer.

Eon, Mutant År Noll, Vampire the Masquerade, 13th Age, Förbannad och Tenebris.

Feuflux

omjonasson.se
Heh, jag som bara spelar 2-timmarspass har inte så mycket att komma med i den här undersökningen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Feuflux;n71523 said:
Heh, jag som bara spelar 2-timmarspass har inte så mycket att komma med i den här undersökningen.
Jag är övertygad om att precis som vi som spelar 12 timmar får dela upp passen så får du som spelar 2 timmar slå ihop dem =) Bara att adderas och dividera med två.

Cybot

Mest spelbar
a) Typ 50 (är med i en av God45s spelgrupper på skype), plus ett pass på Sydcon

b) Bara som spelare

c) Vet inte om det är en eller två. En av spelarna har jag spelat med i nästan två år, men två tror jag är lite nyare än så.

d) Pathfinder (We Be Goblins på Sydcon. Spelade mer Pathfinder när vi körde Way of the Wicked) , Warhammer 40k (Savage Worlds hack) och nu ett FATE/WoD hack.

Paal

Imaginär fantast

Vi spelar oftast 4-5 timmar per gång och försöker spela nästan varje vecka med lite uppehåll då och då. Så det har blivit ca 35 spelmöten de senaste 12 månaderna.

Vi är tre som spelar för det mesta och turas om att spelleda, dock har jag varit SL ca hälften av mötena det senaste året, ca 18 st.

2 grupper. Den vanliga och den vanliga med massa fler spelare som vi nyligen dragit igång.

5 st. Mest Symbaroum och Mutant UA, men även DCC, Mutant År Noll och Eclipse Phase.

Mutanten

Hero
Feuflux;n71523 said:
Det är klart att du har. Ett tvåtimmarspass är 0.5 speltillfällen enligt min definition. Dessutom handlar de andra frågorna om andra saker än om antalet speltimmar.

RasmusL

Champion
a) 0 st. Mina ~40 spelpass är alla à 3 h.
b) Spelare: alla utom ett. Spelledare: Alla
c) ~15
d) Fiasco, Polaris, Svart av kval, Durance, Daughters of Verona, CoC, Carolina Deathcrawl, Annalise, Coyotes of Chicago, Shadows of the trees, Pathfinder, D&D 5, Callof Cthulhu, Svavelvinter, Dark Galaxy, Apocalypse World, Kult: Illusionens Fångar, Our Last Best Hope, Let the World Burn, Plexiglas, The Journey, Under My Skin och säkert ett gäng jag glömt bort.