Nekromanti Handen på hjärtat - hur ofta spelar ni rollspel?

Mutanten

Hero
RasmusL;n71545 said:
a) 0 st. Mina ~40 spelpass är alla à 3 h.
b) Spelare: alla. Spelledare: Alla
c) ~15
d) Fiasco, Polaris, Svart av kval, Durance, Daughters of Verona, CoC, Carolina Deathcrawl, Annalise, Coyotes of Chicago, Shadows of the trees, Pathfinder, D&D 5, Callof Cthulhu, Svavelvinter, Dark Galaxy, Apocalypse World, Kult: Illusionens Fångar, Our Last Best Hope, Let the World Burn, Plexiglas, The Journey, Under My Skin och säkert ett gäng jag glömt bort.
Hur bär du dig åt för att vara både spelledare och spelare smatidigt i tex CoC?

Konrad Konvalj

Myrmidon
a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?

Vi spelar oftast 4-5 timmar per gång och enligt gammal hävd skall det spelas varje torsdag så utslaget på de senaste 12 månaderna får vi nog ihop 42 #rpgbögmys

b) Hur många av speltillfällena i (a) har varit som spelledare resp spelare?

100%

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?

En pöbel rakt igenom.

d) Hur många rollspel har ni spelat (och vilka) de senaste 12 månaderna?

* Numenera (kan kanske vara så att det är på håret inom de där 12 månaderna)
* IIIMM (K.K hopkok)
* Torchbearer
* Burning Wheel
* Lorder och Lodisar --> https://www.rollspel.nu/threads/0 * Maggie_62 (K.K hopkok)

RasmusL

Champion
Mutanten;n71550 said:
Hur bär du dig åt för att vara både spelledare och spelare smatidigt i tex CoC?

Spelledarlöst for the win :) Nu när du säger det så hade jag faktiskt en session då jag var ren spelledare med spelare, jag får revidera siffrorna!

GnomviD

Heresiark
a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?

50-60, kanske?

~65% spelledare, i de fall spelet har spelledare.

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?

Oräknat konvent: ~2-3. Inräknat konvent: ~20-25

Kampanjer: Den yttersta domen, Svavelvinter, Apocalypse World.

Enkvällare: Sagas of the Icelanders, Durance, Wicked Archipelago, The Shadow of the Trees, Zombie Cinema, Night Witches, Dream Askew, Svart av kval vit av lust, diverse BRP och friforms-grejer på konvent, Fiasco, Berörd, A Taste for Murder + eventuellt några fler.

Organ

Out of time, out of mind
Mutanten;n71413 said:
Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?
Jag spelar ett pass varannan vecka. Så det rör sig om 20-25 stycken.

Mutanten;n71413 said:
Hur många av speltillfällena i (a) har varit som spelledare resp spelare?
En som SL, resten som spelare.

Mutanten;n71413 said:
Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?
Tre stycken.

Mutanten;n71413 said:
Hur många rollspel har ni spelat (och vilka) de senaste 12 månaderna?
Jag har spelat två one-shots med Traveller och Äventyr och resten Pathfinder.

Conan

انتفاضة
I år har vi spelat mer än föregående år. Ca 2 ggr i månaden. De senaste 14 åren har vi spelat Eon. Just nu spelar vi diamantäpplet för första gången (Fan va bra den är!). Nån gång i framtiden skulle jag vill spela några kampanjer med viking också.

terje

xenomorf mystiker
Mutanten;n71413 said:
Jag är bara nyfiken*.

Jättesvårt att säga exakt men lätt 30, förmodligen mer.

Mutanten;n71413 said:
Hm. Jag har nog varit SL på mellan en tredjedel och hälften av de spelpass jag varit med på.

Mutanten;n71413 said:
Grovt räknat är jag med i tre spelgrupper. Då har jag inte räknat tillfällen då man kört one-shots med diverse löst folk.

Mutanten;n71413 said:
Svärd & Svartkonst, Call of Cthulhu (Bookhounds of London, Tatters of the King, Ripples from Carcosa), Mutant År Noll, AD&D, Traveller, Star Wars Age of Rebellion, Pathfinder (Kingmaker), mm.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
a) Vi har spelmöte varannan Söndag 13:00 - 21-00 (typ). Det försvinner ett spelmöte hit och ett dit tack vare 'life' men annars är vi rätt så duktiga.

b) Jag är alltid spelledare. Dock så spelar vi brädspel på vissa spelmöten.

c) 0 (tråkigt nog).

d) Hm, vi har spelat HârnMaster III, Mutant: År Noll, Neotech 2 och Chock (svenska Chock med tillägg från engelska Chock II) det senaste året.

Björn Wärmedal

Björning Wheel

Min ordinariegrupp spelar nästan en gång i veckan (säg 45 pass på ett år). Våra pass är 3-4 h. Förutom det körde jag tre pass på SävCon och totalt 8 pass på fyra Grottröj. Och ett pass med OBP, kloptok, Eksem, chrull, Stövelkatten och anth i Stockholm, icke att förglömma!

I veckogruppen har jag varit spelledare cirka en fjärdedel av tiden sista året.

På konvent har det varit nya grupper hela tiden, och just senaste året har konstellationen i den ordinarie spelgruppen ändrats en del. Vet inte om den ändrats tillräckligt för att det ska räknas som ny grupp, däremot.

I ordinarie gruppen har det varit spel i Eons Mundana med olika regelsystem, bla Ars Magica 5th Ed. Nuvarande kampanjen är dock Mega Traveller. På Grottröj har det mest varit Labyrinth Lord, AD&D och Svärd och Svartkonst. I Stockholm var det Lamentations of the Flame Princess. På SävCon var det ett par typiska konvent-friformsscenarion samt Den Yttersta Domen (tack för den, GnomVid!) Även ett pass M:UA.

Lupus Maximus

Tekniker
Det senaste halvåret har tillvaron varit rätt ... intressant ... så det har inte blivit något spelande alls. Men halvåret innan dess, 4-6 gånger.

Spelledade 1-3 gånger, beroende på om två av gångerna var under det halvåret, eller var något längre sedan.

2,5 (eller... två olika grupper, plus rollspelande med enbart en spelare och en spelledare)

Drakar och Demoner, Star Wars D6 (samt ev. Pathfinder om det inföll under perioden).

a) Senaste 12 månaderna; ca 14 x 4 speltimmar (i praktiken ca 7 spelmöten á 8 timmar).
b) 4 möten som spelledare, 3 som spelare.
c) 1 ny spelgrupp.
d) 2 spel; Eberron och ett BRP-liknande fantasy-hemmabygge.

Feuflux

omjonasson.se
Mutanten;n71413 said:
Jag är bara nyfiken*.

*Undersökningen genomförs på uppdrag av FRA.
a) Eftersom våra spelpass är två timmar så får jag halvera antalet och då blir det en gång i månaden som intensitet. Jag hade långt uppehåll innan vi kom igång nu vid årsskiftet typ så det blir väl två spelpass de senaste 12 månaderna då.

b) 100% spelare senaste 12 månaderna.

c) En spelgrupp senaste 12 månaderna.

d) Ett rollspel senaste 12 månaderna - DnD (och nu blir jag osäker på version, fråga Iskaral...).

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Mundo;n71477 said:
Vafalls? Du hoppar av bara för lite feber? Partiet utesluter dig, kamrat.

Detta låter badass.
Det är nödvändigt. Vi är fyra vuxna människor som skall försöka klippa ihop spelmöten där alla kan. Det är inte schysst att tre personer gjort sig omaket att garantera en spelbar dag, bara för att se spelmötet ställas in för att någon hellre sitter hemma och pimplar öl. Det funkar inte. Alla i spelgruppen är överens om ganska hårda regler, detta för att avbrott i spelet skall undvikas och för att majoriteten inte skall lida. Både jag själv och andra i gruppen har fått acceptera uteslutning för att vi inte kan garantera att dyka upp till spel varje vecka. Ingen tar illa upp, och alla förstår varför. Låter nog hårdare än det är, skulle jag tro.

Purgatid;n72419 said:
Både jag själv och andra i gruppen har fått acceptera uteslutning för att vi inte kan garantera att dyka upp till spel varje vecka. Ingen tar illa upp, och alla förstår varför.
Men i ditt första inlägg lät det som att du fortfarande är med i gruppen. Kan man komma med igen efter uteslutning?

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Mannen i skogen;n73273 said:
Men i ditt första inlägg lät det som att du fortfarande är med i gruppen. Kan man komma med igen efter uteslutning?
Självklart. Det är en praktisk lösning på krockande scheman och andra förhinder, inte ett staff för att man inte får ihop livspusslet. En av mina nuvarande spelare t.ex blev petad från en tidigare kampanj för att dennes arbetsschema gjorde det omöjligt att närvara på de tider alla andra kunde spela. Men sedan ändrades hans schema igen, och nu har han varit med och spelat i ett år. Själv fick jag snällt gå upp 6 på morgonen ett tag, och åka spårvagn en timme, för att kunna vara med. Enda möjligheten att spela då var tidigt på morgonen eftersom nästan alla jobbade kväll/helg på olika sätt.

Man kan dock sällan komma med i samma äventyr/kampanj som man åkt ur. Alltså, ibland kan man ju klistra tillbaka karaktären, eller komma in med en ny, men jag skulle säga att i nio fall av tio så får man vänta till nästa äventyr.

Botulf

Hero
Just nu spelas det i snitt kanske 1 gång i månaden. Egentligen brukar det vara ca 2 inplanerade sessioner per månad men det blir ofta istället brädspel på grund av att folk ofta inte dyker upp av diverse anledningar. Då brukar det bli något rollspeligt co-op brädspel/kortspel istället typ Wrath of Ashardalon, Arkham Horror, Lord of the Rings LCG. Det känns som jag allt mer fasar ut de riktiga rollspelen på grund av två anledningar: Folk som inte dyker upp och att jag är utbränd på att spelleda. Oftast blir det något regeltunt spel som någon Barbarians of Lemuria variant eller något OSR/D&D-deriviat såsom Blood&Treasure (men blir allt mer sällan).

Jag minns inte säkert vad jag spelat de senaste tolv månaderna. Men får man även räkna in spel på konvent och oneshots så : Barbarians of Lemuria(Conan), BoL-Dicy Tales med Cthulhu/zombie tema, Blood&Treasure, Fantasy!, Dragon Age och DoD Trudvang och husregelsystem för Trudvang tror jag alla faller inom tidsramen.

CapnZapp

Myrmidon
Mutanten;n71413 said:

a) kanske 30x6=180 timmar plus 6x8=50 timmar vilket enligt din räkning blir uppemot 60 speltillfällen
b) 15 resp 45
c) två
d) två: MUA och D&D Next (numera 5th Ed)

Murderhobo

Veteran
44

14 som spelledare, 30 som spelare

2 (plus kanske 8 på Grottröj)

5+
Call of Cthulhu (Tatters of the King)
Pathfinder (Kingmaker)
Svärd & Svartkonst / Lamentations of the Flame Princess (The Doom-Cave of the Crystal-Headed Children, Better Than Any Man)
Dragon Age (Flugornas År)
AD&D (Andromeda)
plus varierande system på Grottröj (Labyrinth Lord, Tunnels & Trolls, Whitehack, mer Svärd & Svartkonst).

Max Raven

T12-kultist
a) En eller två i veckan, i snitt. Så... typ 50? Detta är ej inräknat de 1-2 sessioner i veckan på cirka 3 timmar styck.

b) Kanske 10 st. Jag spelleder 1 session i veckan, men den är i regel på 3 timmar.

c) 3. Skulle vara 4 men jag har ett gränsfall där 3 av 5 är från en annan grupp. Det är en del korsning mellan 2 av grupperna som räknas, 1 är helt fristående.

d) 5 stycken. Dark Heresy, Promethean, Rogue Trader, Hunter: The Vigil och Null State. Av dem har Rogue Trader haft mest reset-fall, men hälften är med en betydligt yngre grupp spelare. Har hoppats på att få igång någon slags regelbunden "one-shot"-grej så att jag kan testa fler, typ Svenil, Rotsystem eller mina egna system, men ingen lycka där än.