Nekromanti Handla från amazon.com

Hunk

Hero
Ni som brukar handla spelprylar från amazon.com, hur höga tull- och momsavgifter brukar ni drabbas av? Jag lutar starkt åt att beställa lite prylar för sammanlagt $50-70 inom en någorlunda snar framtid, men om avgifterna blir skyhöga får jag hitta ett annat ställe att beställa från.

Storuggla

Champion
Tull och moms är inget som automatiskt läggs på, det är mersom ett lotteri. jag har handlat böcker, filmer och lir från amazon.com och blott en gång har jag fått en tullavi att pynta. Och då har jag handlat kanske... tjugio gånger. Så oddsen, om min empiriska undersökning stämmer, är helt klart i din fördel. Och tullavgiften låg väl på... öhh... kmmer inte ihåg, men det var väl mellan 12 och 25%. I vilket fall som helt tar tullen en sådan liten bit av alla försändelser så det är inget man bör ligga vaken på grund av.
Vissa affärer kan man ju be snällt att de ska märka försändelsen som "gåva" (gift) varvid man slipper pynta även om tullen hugger paketet, men jag vet itne om amazon är villiga att göra sådant.
Guardians of Order minns jag dock var jättehygglo, jag beställde en 39-dollars bok från dem och på paketet stog det "Books: $15, Gift". Hygglo, jag hade inte ens bett om det :gremsmile:

In conclusion; go ahead. Tullen letar mer efter smuggelsprit och knark än böcker.

Storuggla, international shipping magnate

Hunk

Hero
Det finns en hel del butiker som automatiskt märker försändelsen med "gift" eller "promotion" och redovisar ett lägre värde än det man har betalt, men jag misstänker att det mest är mindre handlare som gör detta, så det är nog svårt att försöka få Amazon att göra det. Jag har själv drabbats av tull ett par gånger från USA, men det var ett tag sedan, så jag minns inte hur hög summan var. Som jag kommer ihåg det var det även en fast avgift förutom momsen på runt en hundring, men jag kanske minns fel?

Hunk

Hero
Ytterligare en fråga om Amazon

Finns det någon här med erfarenhet av pre-orders från Amazon? Jag funderar på att lägga en, men vill vara helt säker på att jag kommer att få produkten, eftersom den har en mycket liten upplaga (bara ca 2 000 ex). På ett amerikanskt forum har jag läst om folk som har fått vänta flera månader från en boks release till att de får den från Amazon, trots att de har förhandsbeställt. Har folk här bättre erfarenheter?

Storuggla

Champion
Re: Ytterligare en fråga om Amazon

"På ett amerikanskt forum har jag läst om folk som har fått vänta flera månader från en boks release till att de får den från Amazon, trots att de har förhandsbeställt. Har folk här bättre erfarenheter?"

Amazon suger på pre-orders. Det dröjer ett bra tag innan de får sina böcker (eller i vissa fall ens vet om att boken kommit ut) och under tiden man väntar så har alla andra fått sina saker. En gång preordrade jag från amazon och SFBok fick in sin beställnings inna jag fick den. Pre? Hah!

Storuggla, preordrar från förlagen istället

Hunk

Hero
Tack för dina snabba och informativa svar! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Krille

Super Moderator
Handla från amazon.co.uk

I den mån det går, försök handla från den brittiska http://amazon.co.uk istället. Priserna är i stort sett desamma, frakten är mycket billigare, man slipper garanterat tull och svensk moms räknas in automagiskt istället för engelsk moms. Ibland är EU bra till nåt.

Nackdelen är att vissa saker inte finns i utbudet på den brittiska versionen och att andra saker skiljer sig på grund av regionskillnader. Å andra sidan så gäller det omvända: det finns saker på de europeiska amazon som helt enkelt bara inte finns i USA.

Storuggla

Champion
Re: Handla från amazon.co.uk

Och Babylon 5-dvdboxar ska klart köpas från amazon.de! Wowza, säger jag bara!

Storuggla, .. wowza!

Hunk

Hero
Re: Handla från amazon.co.uk

Tack för tipset, men jag hade redan kollat där och tyvärr är deras sortiment sämre på amerikanska spelprylar än systersiten på andra sidan Atlanten. Jag har handlat ett par gånger från brittiska Amazon tidigare och varit tämligen nöjd - enda felet är att de till skillnad från andra brittiska nätbokhandlare kräver 6% moms...

Helmgast
EU

Ibland är EU bra till nåt.

Är det inte EEC (EU+Efta om jag inte missminner mig) eller nåt såntdär som ligger bakom? Frihandelsområdet innefattar såvitt jag vet även Efta. (Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein.)