Nekromanti Handla på E-bay?

solvebring

Superhero
Tjo!

Jag har nyss skaffat mig Ebay-konto a la Ebay.se, typ ifall att – det finns ju mycket bra och billig skit där. Fast jag har ingen erfarenhet av internationella auktionssidor. Visst har man väl handlat från utlandet, t.ex. UK och USA, men då har det varit rollspelsbutiker, boklådor och så där.

Finns det något att tänka på när man handlar på Ebay? Bör man dubbelkolla något, ta sig i akt för något eller dylikt?

... Såg några på TV för ett tag sedan som snackade om att man bör bör ha dödligt insektsmedel och skit till hand, speciellt om man handlade kläder, eftersom jänkarna har en helt annan spridning än oss på t.ex. vägglus och sådant. Vettigt/galet?

Kort sagt, jag är grön på Ebay och tar gärna emot allmänna kommentarer om tjänsten.

yokowermland

Warrior
Har handlat en del från Ebay men då bara saker som löss och ohyra inte tycker så mycket om. Typ L-p skivor och rollspel. Om du ska handla kläder från varmare breddgrader känns det ju inte helt omöjligt att någon ovälkommen tjuvåkare hänger med.
Ett förslag om man inte vill spraya kläder och tyger med gifter är ju att hänga ut dom och låta lite nordiskt skitväder ta kål på fripassagerarna. De lär inte gilla minusgrader gissar jag.

Har aldrig blivit lurad av säljare heller och jag har åtminstone ett 50 tal inköp både genom paypal och skickade dollars i kuvert. Ebays kundservice har dock kontaktat mig några gånger och upplyst mig om att säljaren verkat skum på olika sätt och att deras "trackrecord" varitsvajigt. Det är ju bra och känns seriöst.
Trodde en kille hade blåst mig en gång då jag köpte brädspel från Forida. Han svaraded inte på mailen och det döck aldrig upp några grejor fast jag skickat honom pengar. Han hörde av sig efter typ tre månader och ursäktade sig Spelet kom några dagar senare med expressfrakt. Han hade varit med om en alvarlig bilolycka och skickade tillock med bilder på sig själv när han låg i sjuksängen.

Tror de har någon sorts försäkring ocksåmen är inte helt säker på hur det fungerar.

B-E

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar köpa en del grejer från både ebay.com och ebay.co.uk. Mest lusfria saker (spel etc). Upplever generellt att det funkar bra. Jag har några saker jag tänker på:

- Hellre butik än privatperson.
- Hellre "köp nu" än bud.
- Hålla koll på säljares omdömen från andra. Nya säljare bör betraktas med skepsis; köper inga dyra saker från nån med få omdömen.
- Verkar nåt för bra för att vara sant så är det antagligen för bra för att vara sant.

Dvs, ungefär samma commin-fuckig-sensegrejer jag använder på Tradera. Jag blir alltid lite förvånad när folk lyckas bli lurade av folk via typ onlineauktioner... Eller ja, om folk blir lurade på Blocket blir jag inte så förvånad. Skiten ser ju ut att vara byggd på 90-talet och saknar varje tillstymmelse till vettig medlingsfunktion mellan säljare och köpare (omdömen etc).

solvebring

Superhero
Tackar för svaren hittills. =)

Tänkte bara säga det – bara för att – att jag antagligen inte kommer att handla kläder, om jag nu handlar, utan mer troligt serier, rollspel, skivor och filmer. Dock kan ju en och annan Motörhead-tröja komma att slinka med nån gång, så den informationen kan hur som haver vara intressant ändå. Liksom.

... Alla kommentarer är välkomna! :gremlaugh:

solvebring

Superhero
yokohomo said:
Har aldrig blivit lurad av säljare heller och jag har åtminstone ett 50 tal inköp både genom paypal och skickade dollars i kuvert.
Skicka dollar i kuvert?!
Är det vanligen förekommande? Låter stenålders och tämligen osäkert.

Storuggla

Champion
"Skicka dollar i kuvert?!
Är det vanligen förekommande? Låter stenålders och tämligen osäkert."

Jag försökte vid ett tillfälle för... två tre år sedan köpa ett rollspel av en amerikan. Han accepterade pengar i kuvert och någon stenåldersteknik han kallade "Money order" vilket jag lyckades uttolka som att man skulle ge en bank eller något pengar, få en papperslapp där det stod att man hade gett dem pengar, skicka lappen till honom och sen skulle han gå till en bank och lösa in den till kontanter. Ingen bank jag talade med kändes vid att de sysslade med sådant förut, de föreslog direktöverföring eller att jag skulle investera i fonder. Paypal? Direktöverföring till hans bankkonto? Nej nej, inget sådant inte.

Affärer bruka oftast använda paypal, men privatpersoner kan visa sig använda checker fortfarande. Checker. Tänk på det en stund.

Storuggla, eller betalning i vete

Arfert

Facit
Storuggla said:

Jag försökte vid ett tillfälle för... två tre år sedan köpa ett rollspel av en amerikan. Han accepterade pengar i kuvert och någon stenåldersteknik han kallade "Money order" vilket jag lyckades uttolka som att man skulle ge en bank eller något pengar, få en papperslapp där det stod att man hade gett dem pengar, skicka lappen till honom och sen skulle han gå till en bank och lösa in den till kontanter. Ingen bank jag talade med kändes vid att de sysslade med sådant förut, de föreslog direktöverföring eller att jag skulle investera i fonder. Paypal? Direktöverföring till hans bankkonto? Nej nej, inget sådant inte.

Affärer bruka oftast använda paypal, men privatpersoner kan visa sig använda checker fortfarande. Checker. Tänk på det en stund.

USA är ett bank-uland. Hej 70-80-tal.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Storuggla said:

USA är ett bank-uland. Hej 70-80-tal.
Jag tänkte just det när jag läste Ugglas post; vad fan, checkar, kuvert och snigelpost – har någon sysslat med sådant sedan typ 1997? Hm, tydligen.

Då ska jag passa mig för säljare som kör den approachen. Måste kolla om betalningsmetoder anges i annonserna där precis som på Tradera. Har ingen lust att behöva gå igenom världens process bara för att pröjsa någon.

Storuggla

Champion
"Då ska jag passa mig för säljare som kör den approachen. Måste kolla om betalningsmetoder anges i annonserna där precis som på Tradera. Har ingen lust att behöva gå igenom världens process bara för att pröjsa någon."

Det finns ett sätt: Western Union finns lite varstans här i landet och fungerar så att om du lämnar in pengar till dem får du en kod. Sen ger du koden till en person som säger den till en western union-agent någon annanstans och vips får denna pengar! Enkelt! Ingen brevbärare! Men fortfarande primitivt.

Storuggla, paypal ffs

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
- Verkar nåt för bra för att vara sant så är det antagligen för bra för att vara sant.
Det där är något av en livsregel för mig, även utanför näthandeln.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Det där är något av en livsregel för mig, även utanför näthandeln.
För mig med. Har räddat mig undan mången pyramidspel och annat =)

Max Raven

T12-kultist
Har köpt en del på ebay, och totalt "försvann" en order jag gjorde runt jultid (några månader efter att jag flyttat, och nej det kom inte till den tidigare adressen heller), och en annan kom till min gamla adress efter att jag hade flyttat. Verkar som att adress-eftersändning får totalt slint så fort det är något som kommer utomlands till ens gamla adress.

Det finns kanske en risk att rollspelsböcker etc har väglöss om ägaren låtit dem ligga vid sängen, även om risken nog är låg.

Sälja på ebay verkar dock inte vara någon idé, annars hade jag nog gjort det. Frakten blir så förbålt hög i jämförelse från Sverige...

PAX

Jordisk Äventyrare
Om du är ute efter de sakerna du skriver så ta även en titt på Amazon. Antingen den engelska eller amerikanska. Finns mycket bra begagnat där till vettiga priser. Från England slipper du tullavgiften och fraktkostnaden brukar vara human.

Tell

Hero
tjänsten är generellt sett fantastisk - framförallt den brittiska versionen, vilken jag föreslår att du byter till, på grund av bättre sökfunktioner. Jag rekommenderar starkt en titt på sökordet "Jacquard", vilket har givit mig ett antal klipp, i klassen 800:- mindre än affärspriset. På samma vis kan du få tag på föremål som är olagliga att försälja, men inte köpa, i sverige, såsom 2000-åriga mynt och antika artefakter.

Överlag är min bild att de flesta säljare är pålitliga - med det extrema undantaget centralasien, vilka har givit resultat i ordrar som inte kommit fram, varje gång jag har sökt efter någonting. Vilket naturligtvis kan ha att göra med tullarnas infama vana att plocka upp de bästa godbitarna. Skaffa paypal, om du inte redan har gjort det. Funktionen är mer än värd att ha.

Appropå internetsäljare, så kan du också ta en titt på 1st artgallery, vilka gör ett rätt bra jobb. De har emellertid fruktansvärd service, så var noga med att läsa allt du kan i förväg. Produkterna är tillräckligt bra för att man skall kunna visa dem för en konstvetare som inte upptäcker skillnaderna med mer än att personen får en längre tid - det rör sig om saker som vinklar i bakgrundsdetaljer etc; vilket är rätt ok, om man betänker att det ger en god oljemålning för under 2000.

Dimfrost

Special Circumstances
En sak man kan tänka på är att paypal har ett otroligt starkt skydd för köparen. Du kan i stort sett alltid hävda att något inte har kommit fram, och få pengarna tillbaka. I alla fall om du har bevis för någonting skumt, typ att säljaren inte svarar tillräckligt på mail. Det är åtminstone min erfarenhet och vad jag har hört.

solvebring

Superhero
Tack för alla bra kommentarer. Det är alltid schysst att ha en bred bild av sådana saker. Förövrigt kan jag säga att jag har Paypal, men att jag inte gjort mer än direktbetalningar med det. Har även Payson med det har jag aldrig använt. ... Har dock fattat det som att både tjänsterna erbjuder någon sorts stegvis betalning, där pengarna stannar hos tjänsten som mellanhand, tills köparen gett grönt ljus, varpå de går vidare till säljaren? ... Eller kan man enkelt kalla tillbaka pengar i efterhand om man kör PP och sånt?

Hur är det då med olika versioner av siten. Jag har ju reggat mig via Ebay.se, men så finns ju .uk och .com också, eller hur det är. Är de bara samkörda sökmässigt, eller inte ens det – måste jag göra nya konton för var och en av dem? ... Verkar på några kommentarar som att UK- och US-versionerna är bättre än SE?