Troberg
Sinister eater
Re: Initiativ
Rost går inte speciellt djupt om man inte verkligen går in för att missköta den (som min gamla Honda...). Det är också stor skillnad på olika sorters stål hur djupt rosten biter. Dels spelar legeringen in, men även härdningen. Mjuk bilplåt tål nästan ingenting, medan härdat stål är betydligt tåligare. Jag har ingen aning om varför det spelar någon roll, men såvitt jag har sätt så är det så.
Egentligen tror jag inte att vanvård i första hand påverkar tåligheten (såvida den inte är omfattande och mycket långvarig). I stället är det andra saker som blir lidande. Ett svärd får sämre egg och kan fastna i skidan, en brynja blir stel och klumpig (jag hade en gång i tiden en rostig cykelkedja som jag kunde ställa lutad mot väggen, men den höll nog fortfarande rätt bra), läder blir stelt och kan spricka osv.Däremot har jag med att tålighet sjunker om det inte vårdas. En ringbrynja som rostar tål till slut väldigt lite.
Rost går inte speciellt djupt om man inte verkligen går in för att missköta den (som min gamla Honda...). Det är också stor skillnad på olika sorters stål hur djupt rosten biter. Dels spelar legeringen in, men även härdningen. Mjuk bilplåt tål nästan ingenting, medan härdat stål är betydligt tåligare. Jag har ingen aning om varför det spelar någon roll, men såvitt jag har sätt så är det så.