Hur löser ni det här? Rollpersonerna letar efter en grunka i en byggnad. De söker igenom rum efter rum där den inte finns och du som spelledare upprepar "ni hittar inget".
Ett alternativ är att fylla varje rum med fällor och monster men man kan ju faktiskt inte actionpacka ett hus i alla rum (eller?). Det måste finans lugna stunder.
Ett annat är att slumpa fram var grunkan ligger.
Ett tredje sätt - vilket jag fnular på nu - är att låta spelaren dra ett kort där man kan få utfallet "AJ en skorpion bet dig", "Wow du hittade grunkan" eller "Nej inte där heller". Spelledaren väljer korten och kan välja att stoppa in "grunkan finns" kortet eller "att man råkar ut för nåt" kortet eller nåt av det, alternativt inget. Man kan också öka risken/chanserna med flera kort för respektive utfall.
Varför?
För att få bort "jag letar" "det finns inget" sekvenserna eller "slå för finna dolda ting" grejen. En sökning (det måste kanske inte vara en sökning) ska innebära att SPELAREN känner att det inte är helt safe att göra det här men det finns också en chans att grejen finns här.
På nåt sätt inbillar jag mig att det här på ett mer konkret sätt får spelaren att fatta allvaret mer än pingpong dialogen "jag letar", "Du hittar inget/du hittar grunkan/ du blir biten av ett djur". Du sätter upp något konkret för spelaren att i. Spelaren kanske har för mycket att riskera och avstår från handlingen. Hon kan inte veta om grunkan ligger där eller ej. Det blir en insats mer än i pingpongdialogen. Vad tror ni?
Ett alternativ är att fylla varje rum med fällor och monster men man kan ju faktiskt inte actionpacka ett hus i alla rum (eller?). Det måste finans lugna stunder.
Ett annat är att slumpa fram var grunkan ligger.
Ett tredje sätt - vilket jag fnular på nu - är att låta spelaren dra ett kort där man kan få utfallet "AJ en skorpion bet dig", "Wow du hittade grunkan" eller "Nej inte där heller". Spelledaren väljer korten och kan välja att stoppa in "grunkan finns" kortet eller "att man råkar ut för nåt" kortet eller nåt av det, alternativt inget. Man kan också öka risken/chanserna med flera kort för respektive utfall.
Varför?
För att få bort "jag letar" "det finns inget" sekvenserna eller "slå för finna dolda ting" grejen. En sökning (det måste kanske inte vara en sökning) ska innebära att SPELAREN känner att det inte är helt safe att göra det här men det finns också en chans att grejen finns här.
På nåt sätt inbillar jag mig att det här på ett mer konkret sätt får spelaren att fatta allvaret mer än pingpong dialogen "jag letar", "Du hittar inget/du hittar grunkan/ du blir biten av ett djur". Du sätter upp något konkret för spelaren att i. Spelaren kanske har för mycket att riskera och avstår från handlingen. Hon kan inte veta om grunkan ligger där eller ej. Det blir en insats mer än i pingpongdialogen. Vad tror ni?