I flera rollspel (t ex Kult om jag inte minns galet) bestämmer grundegenskaperna (typ Smidighet eller rörlighet) hur många handlingar en rollperson har i en runda. Så även i mitt eget projekt. Genom att definiera hur många handlingar en rollperson har att utnyttja under en runda kan man på ett ganska konkret sätt mäta rollpersonens snabbhet. Ju snabbare rp, ju fler handlingar hinner vederbörande med. En finurlig regel, enligt min uppfattning. Likväl kan det dyka upp diskussion om hur handlingarna ska organiseras, exempelvis under en strid.
Låt oss säga att Nisse och Kalle är involverade i en våldsam strid. Nisse har 2 st handlingar per runda medan Kalle är snabbare och har 3 handlingar. De stridande slår initiativ-slag och Kalle vinner inte helt förvånande initiativet. Han får därför börja och bestämmer sig för att hugga Nisse i huvudet med sin stridsyxa. Han slår mot sitt Fv i yxa och lyckas. Kalle har därmed förverkat sin första handling. Nisse, å sin sida känner att situationen kräver att han försöker parera slaget. Nisse förverkar sin första handling genom att lyckas parera Kalles hugg. Ingen skada. Ok, samma runda och Kalle har kvar sitt initiativ. Han utnyttjar sin andra handling till att utföra exakt samma manöver, varpå Nisse inte finner någon annan råd än att parera igen. Pareringen lyckas. Ställningen hittills: Nisse har förverkat sina två handlingar medan Kalle har en kvar. Vad gör Kalle? Jo, han dänger yxan rätt i huvet på Nisse som inte ens kan göra det mest patetiska försök till parering. Nisse tar emot skada. Ny runda.
Ett ganska naturligt iscensättande, enligt min mening. Men finns det alternativ? Det kan nämligen av vissa uppfattas som orättvist att rp:n som har färre handlingar efter förverkade handlingar blott kan se på hur motståndaren förvandlar vederbörande till slarvsylta utan att på något sätt kunna undvika anfallet. Rp:n med tre handlingar har dessutom alltid en tendens att få sista ordet i en drabbning. Oberoende av hur bra rp:n med färre antal handlingar är på att parera och undvika kommer han alltid att vara den som åker på däng.
Synpunkter och kommentarer, snälla!
Låt oss säga att Nisse och Kalle är involverade i en våldsam strid. Nisse har 2 st handlingar per runda medan Kalle är snabbare och har 3 handlingar. De stridande slår initiativ-slag och Kalle vinner inte helt förvånande initiativet. Han får därför börja och bestämmer sig för att hugga Nisse i huvudet med sin stridsyxa. Han slår mot sitt Fv i yxa och lyckas. Kalle har därmed förverkat sin första handling. Nisse, å sin sida känner att situationen kräver att han försöker parera slaget. Nisse förverkar sin första handling genom att lyckas parera Kalles hugg. Ingen skada. Ok, samma runda och Kalle har kvar sitt initiativ. Han utnyttjar sin andra handling till att utföra exakt samma manöver, varpå Nisse inte finner någon annan råd än att parera igen. Pareringen lyckas. Ställningen hittills: Nisse har förverkat sina två handlingar medan Kalle har en kvar. Vad gör Kalle? Jo, han dänger yxan rätt i huvet på Nisse som inte ens kan göra det mest patetiska försök till parering. Nisse tar emot skada. Ny runda.
Ett ganska naturligt iscensättande, enligt min mening. Men finns det alternativ? Det kan nämligen av vissa uppfattas som orättvist att rp:n som har färre handlingar efter förverkade handlingar blott kan se på hur motståndaren förvandlar vederbörande till slarvsylta utan att på något sätt kunna undvika anfallet. Rp:n med tre handlingar har dessutom alltid en tendens att få sista ordet i en drabbning. Oberoende av hur bra rp:n med färre antal handlingar är på att parera och undvika kommer han alltid att vara den som åker på däng.
Synpunkter och kommentarer, snälla!