Nekromanti Handlingar per runda

Vindhand

Myrmidon
Rp:n med tre handlingar har dessutom alltid en tendens att få sista ordet i en drabbning. Oberoende av hur bra rp:n med färre antal handlingar är på att parera och undvika kommer han alltid att vara den som åker på däng.

Det är IMHO nog med skäl att skrota regeln. Tänk efter: vill du att den gamle erfarne veteranen som har slagits mot det mesta som går att slåss mot och kan alla trick och några till ALLTID skall få däng av den unge spolingen som råkar litet kvick? Antagligen inte.

Kakan

Veteran
Re: Riddle of Steel: En recension

Det bästa med produkten är stridssystemet som är både snabbt och har mycket spelkänsla samtidigt som det antagligen är det mest realistiska system som gjorts.

nu kan jag fått saker om bakfoten, men jag tycker inte det verkar så bra.. nu har jag bara läst exemplet och lekt med datorprogrammet i ett par dagar, så jag har inte riktigt koll på allt man kan och inte kan göra i systemet, men att par saker verkar lite mycko iaf. t ex, varför blir man totalt orörlig om man använder tung rustning och sköld? jag har blivit intalad överallt att alla dessa modifikationer på rustningar som brukar finnas i rollspel bara är bullshit och att man egentligen är hur smidig som helt även i metallrustning (även om man blir lite trött och varm av den..), men i "det mest realistiska stridssystem som gjorts" så blir man värdelös om man tar på sig en rustning.. visst, man blir omöjlig att slå ihjäl, men å andra sidan har man inte så stora odds att lyckas få in en träff på någon annan heller...
sen verkar det inte finnas något sätt att tackla eller brottas, fast det kan ju vara en brist i programmet och att det finns i reglerna, men iaf..

sen har vi det här med röda och vita tärningar för att bestämma "initiativ" eller vad vi ska kalla det.. ska det göras dolt och sen visas för motståndaren? jag antar att det görs dolt och sedan visas sammtidigt, annars hade man ju bara kunnat sagt det högt.. iaf, vi får alltså 4 tänkbara resultat av tärningskastningen,
1) båda kastar vitt och gör ingeting = ingen strid
2) person A börjar slå på person B
3) person B börjar slå på person A
4) båda kastar rött = slår ner varandra samtidigt

nu blir det ju lite lustigt eftersom någon MÅSTE välja rött för att striden ska starta, men om båda gör det så är det rätt stora odds att båda ska åka i backen.. ska det verkligen vara så..? kommer inte folk i verklig strid att hålla lite koll på sin motståndare också, chansen att båda skulle flyga på varandra så samtidigt att ingen hinner ändra borde väl vara rätt liten.. eller?

För det första så vill jag påpeka att jag sa att reglerna var "det bästa som gjorts" inte att de var perfekta för det är de inte.

nu har jag bara läst exemplet och lekt med datorprogrammet i ett par dagar, så jag har inte riktigt koll på allt man kan och inte kan göra i systemet, men att par saker verkar lite mycko iaf. t ex, varför blir man totalt orörlig om man använder tung rustning och sköld?
Nu är det väldigt länge sen jag körde datorprogrammet, men jag har för mig att den är rätt begränsad jämfört med reglerna. Om jag fattat det rätt så är datorprogrammet en "teaser" för det fullständiga systemet. i alla fall var det så när jag testade programmet, men det var också förrän reglerna ens hade kommit så det kan ha kommit nya versioner.

I vilket fall så håller jag med dig delvis. Vad gäller rustningar så håller jag inte riktigt med dig för dom ger faktiskt inte så mycket avdrag. En "full chain" ger -2 CP (Combat Pool, dvs antal tärningar) vilket är rätt lågt. Men den största skölden (Kite shield) ger -3 vilket jag tycker är för mycket.

Sen beror det väl lite på hur man ska tolka saker och ting. Någon som har rustning kan faktiskt kosta på sig att chansa lite mer i sitt försvar (dvs använda mindre tärningar på försvar) och därmed spara lite tärningar.

Men jag håller helt med om att rustningar är inget man lagt särskilt mycket krut på. Om jag får gissa så är det för att författaren inte har så jättemycket erfarenhet av strid i rustning (jag kan vara ute och cykla i det antagandet). I vilket fall så är rustningssystemet i nivå med andra spel och gör därför inte spelets stridssystem sämre än andra spel.

jag har blivit intalad överallt att alla dessa modifikationer på rustningar som brukar finnas i rollspel bara är bullshit och att man egentligen är hur smidig som helt även i metallrustning (även om man blir lite trött och varm av den..),
Det brukar finnas två typer av rollspel:
A: De som inte ger något minus alls för bärandet av rustning
B: De som ger för mycket minus för bärandet av rustning

Det är klart att rustning påverkar rörligheten av bäraren, men inte så mycket som spelen i kategori B brukar påstå. Det gäller att hitta en gyllene medelväg och den verkar tyvärr otroligt sällsynt.

sen verkar det inte finnas något sätt att tackla eller brottas, fast det kan ju vara en brist i programmet och att det finns i reglerna, men iaf..
Finns i reglerna.

sen har vi det här med röda och vita tärningar för att bestämma "initiativ" eller vad vi ska kalla det.. ska det göras dolt och sen visas för motståndaren? jag antar att det görs dolt och sedan visas sammtidigt, annars hade man ju bara kunnat sagt det högt.. iaf, vi får alltså 4 tänkbara resultat av tärningskastningen,
1) båda kastar vitt och gör ingeting = ingen strid
2) person A börjar slå på person B
3) person B börjar slå på person A
4) båda kastar rött = slår ner varandra samtidigt
Funkar inte riktigt så i rollspelet även om jag har för mig att det gjorde det i programmet. I fallet 4 slår båda ett Reflex slag för att se vems slag träffar först. Men den andra får inte försvara sig då han också höll på att anfalla. Det finns lite mer specialregler runt det hela.

Den här regeln är inte heller perfekt, men enormt mycket bättre än det vanliga initiativet.

Det som händer när man spelat spelet litegrann är att man vet att det är himla farligt att anfalla eftersom man lämnar sig öppen. Därför är man ofta beredd på att låta den andra anfall för att kunna ha ett bra försvar. Det kan bli många rundors cirklande förrän den ena vågar ta steget och anfalla. Detta är ett realistiskt scenario.

Som sagt så är reglerna inte perfekta, men de är mycket bättre än de alternativ jag känner till.

/Faehrengaust

Kakan

Veteran

I vilket fall så håller jag med dig delvis. Vad gäller rustningar så håller jag inte riktigt med dig för dom ger faktiskt inte så mycket avdrag. En "full chain" ger -2 CP (Combat Pool, dvs antal tärningar) vilket är rätt lågt. Men den största skölden (Kite shield) ger -3 vilket jag tycker är för mycket.

jag bara tänkte på att det står att att genomsnittlig människa har 4 i allt vilket skulle ge 8 i CP, sen med tyngsta sköld och rustning i programmet (dock bara -2 för skölden där) så hamnar man på -8 i CP, dvs 0. man kan alltså inte göra något alls typ. jag vet inte med säkerhet, men jag tror att jag skulle vara farligare med rustning än utan även om jag har dåliga reflexer och ingen erfarenhet =)

Det är klart att rustning påverkar rörligheten av bäraren, men inte så mycket som spelen i kategori B brukar påstå. Det gäller att hitta en gyllene medelväg och den verkar tyvärr otroligt sällsynt.

ok, det är sannt antar jag

Den här regeln är inte heller perfekt, men enormt mycket bättre än det vanliga initiativet.

med "vanligt" initiative menar du att man slår för att se vm som får slå först, och sen slår alla sina slagsalvor i den ordningen a la DoD? i så fall får jag väl hålla med, men det känns lite mysko att avgöra vem som får lov att slå på det sättet.. liksom "nu tänker jag anfalla, undrar vad han tänker hitta på", verkar som de båda kombatanterna kör sitt eget race och bryr sig inte så mycke om vad den andra pysslar med..

men, ok, jag kan ha fått lite felaktig bild av det så långt, och jag kan i ärlighetens namn inte peka ut något annat spel som jag vet är bättre.. :gremcrazy:

jag bara tänkte på att det står att att genomsnittlig människa har 4 i allt vilket skulle ge 8 i CP, sen med tyngsta sköld och rustning i programmet (dock bara -2 för skölden där) så hamnar man på -8 i CP, dvs 0. man kan alltså inte göra något alls typ. jag vet inte med säkerhet, men jag tror att jag skulle vara farligare med rustning än utan även om jag har dåliga reflexer och ingen erfarenhet =)
8 - 2 (sköld) - 3 (plate) - 2 (full helm) = 1 CP borde det bli va? Eller missar jag något? Det kanske är andra modifikationer i programmet. Men jag håller med om att det är alldeles för mycket.

med "vanligt" initiative menar du att man slår för att se vm som får slå först, och sen slår alla sina slagsalvor i den ordningen a la DoD? i så fall får jag väl hålla med, men det känns lite mysko att avgöra vem som får lov att slå på det sättet.. liksom "nu tänker jag anfalla, undrar vad han tänker hitta på", verkar som de båda kombatanterna kör sitt eget race och bryr sig inte så mycke om vad den andra pysslar med..
Känns det "fel" eller känns det "annorlunda"? Det kan ta ett litet tag att vänja sig, ty vi har blivit matade med orealistiska regler med realiststämpel så länge att det kan kännas konstigt att spela med något som närmar sig realistiskt =)

I sparring så har man lite av den känslan som du beskriver. "Ska jag våga anfalla eller ska han anfalla?" "Vågar jag öppna mig?"

Hade en intressant match före julen när vi båda anföll hårt. Det blev massvis med dubbelträffar och vi hade båda två dött dussintals gånger =) Det är en av farorna när man kör med vapen som inte tillfogar så mycket smärta, man vågar chansa mer. I verkligheten hade vi varit mycket mer försiktiga och det märker jag när vi kör med hårdare vapen/mindre skydd. Då är man försiktig med att välja den röda tärningen =)

/Faehrengaust

Rising

Vila i frid
RoS: besviken.

"8 - 2 (sköld) - 3 (plate) - 2 (full helm) = 1 CP borde det bli va? Eller missar jag något?"

I programmet ger chesplate- 2, armplate -1 och legplate -1. Jag hamnar alltid på 2 CP när jag gör en fetingriddare.

Personligen tycker jag faktiskt att sköld och rustning borde ge en -flera- CP. Många CP= man kan ta fler intiativ, man tjänar mer på att anfalla och man behöver oroa sig mindre för kontringar. I vart fall är det så, så som jag tolkat regelmekanismerna efter att ha kört några strider.

Fast jag är överlag besviken. Jag som hört så mycket gott om ROS, jag tycker en stor lättklädd barbar med morgonstjärna mörsar sig igenom allt motstånd (han klubbar flitigt ner alla sköldbärande riddare jag sänder ut mot honom, iaf)

DnD och liknande system som försöker vara -dramatiska- lyckas åtminstone rätt bra med deras uppgift, men jag tycker ROS känns väldigt stelt när allt kommer kring. Man får välja själv hur man skall hugga, precis som om motståndaren snällt väntade på en att anfalla på det sätt man ville, och det där med vita/röda tärningen i början tycker jag fungerar dåligt, läget förändras ju inte om man bara cirkulerar runt varandra. Man kan aldrig hitta en lucka då det är fördelaktigt att gå till anfall, och man kan aldrig utelämna en blotta med flit, för att locka in motståndaren i en kontring, osv.

Men okej, jag ställer stora krav på det här systemet också.

Och jag tycker man riktigt HÖR Herr Nils säga "ja, det är inte perfekt, men det är bra" när man spelar igenom det. Man riktigt känner att man skulle vilja prova Nisses egna modifierade husregler.

Förresten: Det där med att kontringen blir bättre ju fler successes motståndaren har slagit... Är det bara jag som tycker man kan dra flera fullständigt galna slutsatser av det?

/Rising
vill kombinera de bra delarna från ROS med sitt eget Duellito Deux

förresten: Faerenghaust: Det var en mkt kompetent och välutförd recension.

Troberg

Sinister eater

Det brukar finnas två typer av rollspel:
A: De som inte ger något minus alls för bärandet av rustning
B: De som ger för mycket minus för bärandet av rustning
Det finns en tredje väg. I mitt system ökar rustningen bärarens rörlighet (i strid).

Det låter idiotiskt vid första anblicken, men tänk först efter vad som i första hand begränsar rörligheten?

Jo, behovet att försvara sig mot motståndarens attacker. Man måste se upp för hans vapen, röra sig så att han inte träffar och så vidare. En rustning frigör bäraren till viss del från behovet av att försvara sig och låter honom gå rakt på på ett helt annat sätt. Därav den högre rörelsefriheten.

Kakan

Veteran

8 grund
-2 för hjälm
-2 för sköld
-2 för harnesk
-1 för armskydd
-1 för benskydd

totalt: 0 i CP. kämpigt att slåss med så lite :gremtongue: dessutom får jag inte utmattning snabbare av rustninge, blir bara värdelös på att slåss..

Känns det "fel" eller känns det "annorlunda"? Det kan ta ett litet tag att vänja sig, ty vi har blivit matade med orealistiska regler med realiststämpel så länge att det kan kännas konstigt att spela med något som närmar sig realistiskt =)

sannt. "vågar jag anfalla?"-känslan är det nog rätt att eftersträva.. ger en kännsla av att det är farligt att slåss.. samtidigt, borde inte ett proffs kunna läsa en nybörjare som en öppen bok och spöa ner denne i rätt ögonblick istället för att gambla som alla andra..?

anta att du ville spöa upp mig lite :gremlaugh: , inte skulle väl jag som absolut nybörjare ha så stor chans att lyckas ta med dig ner..?!

Kakan

Veteran
Re: RoS: besviken.

vill kombinera de bra delarna från ROS med sitt eget Duellito Deux

nu blev det interesant.. tänker du vänta länge med att posta dina funderingar? =)

Rising

Vila i frid

" tänker du vänta länge med att posta dina funderingar?"

Jag tänker inte medvetet vänta länge innan jag gör något, men eftersom jag är som jag är, så kommer det dröja skitlänge ändå.

Jag vet dock att Herr Nils själv redan har lekt med tanken på att blanda (gamla) Duellito med RoS, så vad det än kan komma från den mannen så är det nog ytterst intressant.

De delar som fortfarande är stora frågetecken för mig är sånt som Herr Nils har i ryggmärgen; hur sköldar egentligen fungerar, vad armskenor gör för ens eget psyke, hur rörlig man är beroende på vad man har för rustning på sig och effekterna av diverse skador, m.m.

förresten, man bör kolla in Cybots senaste stridsregler också. Okonstlade och självklara i sin uppbyggnad. Det kan säkert bli grymt.

Så tja, när det gäller stridsregler kommer det från mig först och främst komma en ball duellmaskin så att man kan utmana en AI på nätet och prova olika utrustningar/kroppstyper mot varandra. Sedan kommer ett skadesystem byggas upp och därefter kommer jag jobba med konstiga saker som strid med två vapen, stridskonster & kampsporter (tänker nog ha med båda i Flux) och sköldar.

Men sitt inte uppe och vänta. regeln med mig är att allt jag förvarnat om - det dröjer djääävulskt länge, medan det jag skriver utan att berätta för någon om - det går fort!

Rising

Vila i frid

"Jo, behovet att försvara sig mot motståndarens attacker. Man måste se upp för hans vapen, röra sig så att han inte träffar och så vidare. En rustning frigör bäraren till viss del från behovet av att försvara sig och låter honom gå rakt på på ett helt annat sätt. Därav den högre rörelsefriheten. "

Jag har lekt med den tanken i Flux, och föreslagit att en person med rustning slåss mycket bättre än en person utan och behöver inte vara rädd för småanfall på samma sätt, men när striden går in i ett skede av brottning, då får personen med rustning istället aningens svårare att försvara sig och kan avlivas lättare.

Alltså, rustningen skyddar sämre när motståndaren väl är tillräckligt nära för att garanterat ge dig skada, men tills dess så håller du honom ifrån dig fint.

Alltså, mer eller mindre tvärtom mot vad det är nu. Mer rörlighet, sämre försvar. Hur tokigt det än kan låta. Men jag brottas hellre mot en bepansrad riddare som ramlat omkull än en vig alv i fjollkläder.

/Rising
vars farsa inte hamnade i heta stolen på Vem vill bli Miljonär, men han var iaf en av de som hade rätt på första frågan, och han hämnades på TV4 genom att åstadkomma klaff-fel (typiskt han) genom att ta på sig och klä av sig sin kavaj mellan alla klipp. Om man bara tittade på honom så såg det helt sjukt ut när kavajen åkte av och på titt som tätt.

Troberg

Sinister eater

Men jag brottas hellre mot en bepansrad riddare som ramlat omkull än en vig alv i fjollkläder.
Japp, jag tror att de flesta håller med om det, av helt andra anledninger än bepansring. :gremshocked:

borde inte ett proffs kunna läsa en nybörjare som en öppen bok och spöa ner denne i rätt ögonblick istället för att gambla som alla andra..?
Det blir faktiskt lite så i reglerna. Proffset kan välja att anfalla redan första rundan. Om nybörjaren också gjort det så går det till Reflex slag.

Om proffset misslyckas så kan han "köpa" sig initiativ med hjälp av CP.

Jag har kollat lite mer på simulatorn nu under morgonen och det finns en hel del i spelet som inte finns i simulatorn och det låter som att många av de "buggar" som ni nämner är just förenklingar som finns i simulatorn. Så mitt tipps till er betvivlare :gremwink: är att testa reglerna.

/Faehrengaust, trött efter en svensexa

Har kollat mer på programmet och det verkar finnas en hel del skillnader.

Och jag tycker man riktigt HÖR Herr Nils säga "ja, det är inte perfekt, men det är bra" när man spelar igenom det.
Oavsett om nu Nicke skulle säga så eller inte så håller jag med om uttalandet. Spelet är inte perfekt. Jag har dock inte sett något bättre (men jag har givetvis inte sett allt).

/Faehrengaust

Troberg

Sinister eater
Re: ROS + Duellito Deux = SANT

Ja, det finns fler misstag och fel i spelet, få se om jag någon sin blir klar med min variant av det. Blev lite besviken senaste gången jag spel testade. Det tar upp för mycket utrymme samt har en hög inlärnings tröskel.
Jag tycker du är lite för hård mot dig själv. Lite strömlinjeforming och relevanta data på korten/rollformulär/referensark (välj det som passar bäst) samt någon tydlig indikering på vilken fas man befinner sig i så skulle det flyta bra.

Mestadels rent praktiska detaljer alltså, systemet i sig är bra tänkt.

Rising

Vila i frid
Re: ROS + Duellito Deux = SANT

"Men då TROS fungerar mer som schack så beror en manövrar mycket på vad motståndaren gör. Tänk på att varje runda består av två faser. Så går du fullt ut i fas ett med 10 tärningar. Och motståndaren duckar med 3. Så kommer han att undvika ditt angrepp, vilket resulterar i att han får anfalla med 7 tärningar i fas två när du står som ett fån."

Hur är regeln för duckningar egentligen? Jag har bara simulatorn här, och misstänker att den är helt fel, för duckningar mot anfall med tio tärningar är liksom bara att glömma, om man inte duckar med tio tärningar själv. Jag dör hela tiden mot barbaren som tokanfaller.

"Vad kontringen ambelangar så tänk att ju fler lyckade tärningar innebär att motståndaren ”sattsar mer” vilket innebär att han blottar sig och lägger ner kraft i angreppet."

Inte riktigt. Om motståndaren slår många tärningar så har han satsat mycket, men antal success är ju egentligen ett mått på något annat. Någon som satsar hårt med ett svårkontrollerat vapen tycker jag borde vara lämplig att kontra, men han kan ju ofta slå dåliga slag och därför få så få successes att ens kontring inte lyckas något vidare.

Den krigare som däremot har få tärningar (pga rustning) och ett enkelkontrollerat vapen, han får ofta ett jämnhögt antal successes och blir således lämplig att kontra.

Åtminstone är det så jag tycker det ser ut att funka. Det vore enligt mig bättre om man struntade i kontringen helt och hållet och bara använde ett system som funkade såsomdu säger att det funkar med duckning. Om någon anfaller med allt han har så kan man först undvika med en enkel duckning, och sedan kan man slå tillbaka när motståndaren inte har några tärningar kvar. Det är ju en kontring på sätt och vis.

Men då undrar jag hur duckning fungerar egentligen, för i simulatorn så är det verkningslöst mot barbaranfall med tio tärningar...

/Rising