Re: Riddle of Steel: En recension
För det första så vill jag påpeka att jag sa att reglerna var "det bästa som gjorts" inte att de var perfekta för det är de inte.
nu har jag bara läst exemplet och lekt med datorprogrammet i ett par dagar, så jag har inte riktigt koll på allt man kan och inte kan göra i systemet, men att par saker verkar lite mycko iaf. t ex, varför blir man totalt orörlig om man använder tung rustning och sköld?
Nu är det väldigt länge sen jag körde datorprogrammet, men jag har för mig att den är rätt begränsad jämfört med reglerna. Om jag fattat det rätt så är datorprogrammet en "teaser" för det fullständiga systemet. i alla fall var det så när jag testade programmet, men det var också förrän reglerna ens hade kommit så det kan ha kommit nya versioner.
I vilket fall så håller jag med dig delvis. Vad gäller rustningar så håller jag inte riktigt med dig för dom ger faktiskt inte så mycket avdrag. En "full chain" ger -2 CP (Combat Pool, dvs antal tärningar) vilket är rätt lågt. Men den största skölden (Kite shield) ger -3 vilket jag tycker är för mycket.
Sen beror det väl lite på hur man ska tolka saker och ting. Någon som har rustning kan faktiskt kosta på sig att chansa lite mer i sitt försvar (dvs använda mindre tärningar på försvar) och därmed spara lite tärningar.
Men jag håller helt med om att rustningar är inget man lagt särskilt mycket krut på. Om jag får gissa så är det för att författaren inte har så jättemycket erfarenhet av strid i rustning (jag kan vara ute och cykla i det antagandet). I vilket fall så är rustningssystemet i nivå med andra spel och gör därför inte spelets stridssystem sämre än andra spel.
jag har blivit intalad överallt att alla dessa modifikationer på rustningar som brukar finnas i rollspel bara är bullshit och att man egentligen är hur smidig som helt även i metallrustning (även om man blir lite trött och varm av den..),
Det brukar finnas två typer av rollspel:
A: De som inte ger något minus alls för bärandet av rustning
B: De som ger för mycket minus för bärandet av rustning
Det är klart att rustning påverkar rörligheten av bäraren, men inte så mycket som spelen i kategori B brukar påstå. Det gäller att hitta en gyllene medelväg och den verkar tyvärr otroligt sällsynt.
sen verkar det inte finnas något sätt att tackla eller brottas, fast det kan ju vara en brist i programmet och att det finns i reglerna, men iaf..
Finns i reglerna.
sen har vi det här med röda och vita tärningar för att bestämma "initiativ" eller vad vi ska kalla det.. ska det göras dolt och sen visas för motståndaren? jag antar att det görs dolt och sedan visas sammtidigt, annars hade man ju bara kunnat sagt det högt.. iaf, vi får alltså 4 tänkbara resultat av tärningskastningen,
1) båda kastar vitt och gör ingeting = ingen strid
2) person A börjar slå på person B
3) person B börjar slå på person A
4) båda kastar rött = slår ner varandra samtidigt
Funkar inte riktigt så i rollspelet även om jag har för mig att det gjorde det i programmet. I fallet 4 slår båda ett Reflex slag för att se vems slag träffar först. Men den andra får inte försvara sig då han också höll på att anfalla. Det finns lite mer specialregler runt det hela.
Den här regeln är inte heller perfekt, men enormt mycket bättre än det vanliga initiativet.
Det som händer när man spelat spelet litegrann är att man vet att det är himla farligt att anfalla eftersom man lämnar sig öppen. Därför är man ofta beredd på att låta den andra anfall för att kunna ha ett bra försvar. Det kan bli många rundors cirklande förrän den ena vågar ta steget och anfalla. Detta är ett realistiskt scenario.
Som sagt så är reglerna inte perfekta, men de är mycket bättre än de alternativ jag känner till.
/Faehrengaust