Nekromanti Handlings-/stridssystem utan förflyttning

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Precis som många andra så anser jag att förflyttningsregler mest behövs för dessa fall:

1. Hinner personen fram till striden (alternativt annan särskild plats i stridsområdet) i den här rundan?
2. Kan personen fly från stridsvilliga förföljare?
3. Kan personen utmanövrera sina motståndare, så att hon antingen skyddas av sina vänner eller så att de närmsta fienderna skymmer de som står bakom?

Hinner jag fram?
För den första punkten vill jag helst ha någon form av riktlinje för hur lång en stridsrunda är, samt för hur snabba olika varelser är. Dessa grejer påverkas dock så mycket av underlaget, kläderna, väderförhållanden och takhöjd, m.m. att det i slutändan blir en fråga om godtyckliga bedömningar ändå. Det är inte så mycket en regelfråga utan en spelledarteknikfråga; om jag exempelvis säger "du står tillräckligt nära apmännen för att anfalla någon av dem, medan du måste springa en runda för att nå fram till amazondrottningen borta vid elefanterna. Om du skulle smyga bort till tunnorna framför tältet, då skulle du kunna rusa fram till både drottningen och aporna på ett enda drag." då har jag ju varit tydlig med det som spelaren vill veta. Hade jag pratat om metrar eller ritat upp en karta så hade missförstånd kunnat uppstå eftersom spelaren kan ha en helt annan uppfattning om sin rollpersons förflyttningsförmåga än jag.

Lyckas jag fly?
Bra flykt- och förföljningsregler är sällsynta. Särskilt om man betänker följande situation: "Om A jagar B i tre rundor, där de båda springer betydligt långsammare än sina genomsnitt, innan A hinner upp B och dödar henne, hur lång tid tar det då för A att springa tillbaka till striden där de båda började?" Min lösning på "Hinner jag fram?"-problemet var att använda en abstrakt och godtycklig lösning, men här måste jag plötsligt utgå från en regellösning och få den att lira ihop med den abstrakta lösningen.

I Flux kommer det förmodligen att funka så här: Först anger jag ett avstånd mellan parterna. Typ 5. Sedan slår man ett motståndsslag, lägger till A:s rörlighet och drar av B:s rörlighet, och låter därefter resultatet modifiera avståndet. Om avståndet sjunker till 0 eller lägre så har A kommit ifatt B och får hugga denne i ryggen. Om avståndet blir för långt, eller om A avbryter jakten, så har B lyckats fly. Jag skulle gärna vilja hitta på ett finurligt sätt att räkna så att jag med 3T6, en skala mellan 1-10 och ett tidskonstant på 1 runda = 3-5 sekunder, skulle kunna få ett vettigt system för att avgöra hur många meter en varelse har sprungit i varje runda, så att man enklare kunde relatera till jaktslagen och få dem att lira ihop med karter och sånt, men alla sådana försök har hittills misslyckats.

Kan jag utmanövrera fienden?
Ibland vill man ställa sig i formationer så att ens bästa krigare skyddar de ömtåligare rollpersonerna från angrepp. Man kan också vilja försöka gå runt sina angripare så att den ena kombatanten hela tiden står i vägen för den andre, stå rygg mot rygg för att öka sitt försvar mot många angripare, eller positionera sig i dörröppningar så att fiender bara får angripa honom en åt gången.

Det här är jättekrångligt att lösa utan golvplaner. I Flux kommer jag att använda taktikkort för många sådana här problem. Det som i Skymningshem heter Defensiv kommer i Flux att heta Utmanövrering, och det används när man vill röra sig på så vis att någon fiende inte kommer komma åt en, eftersom andra fiender kommer stå i vägen. Kortet har enbart en effekt om man spelar ut något annat kort i samma runda. (annars har man ju ingen varelse att placera framför angriparen som man vill utmanövrera) (=Detta för att man ska slippa använda korten i dueller. Då kan man alltså ta för givet att båda kommer använda sina Fokus-kort, vilket snabbar upp striderna (som i Duellito ändå är smärtsamt långsamma))

Att ställa sig i formation går också till genom att man använder korten. I Flux kan man bli angripen lika många gånger som man har kort (vanliga varelser har tre kort, men stora klumpiga troll och liknande kan ha 1 eller 2 extra "öh?"-kort; värdelösa kort som gör dem extra sårbara för stora grupper av småttingar), så det är bra att bli av med sina kort om man står i numerärt underläge. Två eller fler personer kan ställa sig rygg mot rygg genom att de lägger undan varsitt kort och i gengäld frånsäger sig möjligheten att anfalla någon motståndare. (De kan fortfarande utdela skada, men de får inte gå fram och anfalla någon fiende) (det får heller inte vara så att mer än en varelse i en sådan klunga använder ett Utmanövreringskort, men det är en teknikalitet)

Det här med att några tuffingar ska få skydda sina ömtåliga kompisar... det har jag ingen regellösning på. Jag tänker abstrahera det. Likaså när det gäller varelser som ställer sig i dörröppningar för att se till att fiender bara får angripa honom en åt gången.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
I Västmark så hade jag nog löst det genom att man hade slagit ett slag för Manövrer för att komma lös ur stridssituationen. Har man turordningen så får den andre en extra handling för att hugga en i ryggen men man själv får en modifikation på +3, och har man inte turordningen så får den andre hugga ändå och man får inte någon bonus.
Låter faktiskt helt befängt att motståndaren ska få ett en chans att stabba en i ryggen regeltekniskt bara för att man vill bryta sig ur striden. Tvivlar på att man bara vänder sig om och lägger benen på ryggen och hoppas att den andres svärd inte perforerar hjärtat när man ska fly. Fly ur en strid måste väl ändå ses som någon sorts defensiv, aktiv manöver där man arbetar fram ett läge för att kunna komma undan utan att automatiskt blotta ryggraden? Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fly

"Låter faktiskt helt befängt att motståndaren ska få ett en chans att stabba en i ryggen regeltekniskt bara för att man vill bryta sig ur striden. Tvivlar på att man bara vänder sig om och lägger benen på ryggen och hoppas att den andres svärd inte perforerar hjärtat när man ska fly. Fly ur en strid måste väl ändå ses som någon sorts defensiv, aktiv manöver där man arbetar fram ett läge för att kunna komma undan utan att automatiskt blotta ryggraden? Eller?"

Jag har faktiskt ingen aning. Flykt är inte ett ämne som jag har studerat närmare. Kan någon av stridspittarna, ehr, de som tränar pyjamas... plåtpyjamassporter, upplysa oss?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fly

Jag har faktiskt ingen aning. Flykt är inte ett ämne som jag har studerat närmare. Kan någon av stridspittarna, ehr, de som tränar pyjamas... plåtpyjamassporter, upplysa oss?
Det brukar gå enklare om man skriver något i stil med "Iä! Iä! Her Nills Fthagn! Iä" (han brukar söka efter sitt namn ibland...).

Det är dock en intressant fråga som jag gärna skulle vilja veta mer om, så jag hoppas att någon som testat det kan upplysa oss.

Min spontana okunniga gissning är dock att man gör ett utfall eller liknande som tvingar tillbaka motståndaren lite, tar ett stort steg bakåt och om man anser att man fick tillräckligt med utrymme så vänder man sig om och springer för livet.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Re: Fly

Min spontana okunniga gissning är dock att man gör ett utfall eller liknande som tvingar tillbaka motståndaren lite, tar ett stort steg bakåt och om man anser att man fick tillräckligt med utrymme så vänder man sig om och springer för livet.
Skulle tro detsamma. Även om man snabbt vill bryta sig ur en strid måste man ju ändå se till att man har ryggen någorlunda säkrad, förutom kanske om modet verkligen sviker en på slagfältet och paniken utbryter och man springer skrikandes iväg utan att reagera på något, eller då kanske apati uppstår istället för flykt?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Fly

min ganska obetydliga erfarenhet av detta är en bakàtspark i bröstkorgen för att sätta motstàndaren ur balans samtidigt som du fàr en extra skjuts bort fràn honom. som vanligt innebär en spark högre än knähöjd nàgot av självmord om du slàss mot nàgon som vet vad han gör, sà detta är inget jag skulle pröva pà när det verkligen gäller. hellre illa fäkta än fly...

alltsà, jag tror du har rätt i det att man màste göra nàgot slags utfall mot motstàndaren för att kunna vända ryggen till och sticka. att du har tid till att avgöra huruvida flykten kan lyckas efter utfallet tror jag är lite orealistiskt, du màste chansa helt enkelt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fly

att du har tid till att avgöra huruvida flykten kan lyckas efter utfallet tror jag är lite orealistiskt, du màste chansa helt enkelt.
Nja, jag menade inte direkt en djup analys av läget, mer en allmän känsla av hur bra utfallet gick.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fly

Även om man snabbt vill bryta sig ur en strid måste man ju ändå se till att man har ryggen någorlunda säkrad, förutom kanske om modet verkligen sviker en på slagfältet och paniken utbryter och man springer skrikandes iväg utan att reagera på något, eller då kanske apati uppstår istället för flykt?
Fast på slagfältet så har man fördelen att motståndaren inte kan jaga efter lika ohämmat utan att hamna i trubbel själv.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Jag gör ett litet försök

Nå, inom olika kampsporter talar man om framåtsträvande defensiver som tillämpas i syfte att dels avvärja motståndarens attack och dels, genom applicerandet av tryck i den defensiva tekniken skapa utrymme mellan kombattanterna för att skapa förutsättningar för en reträtt. Vad händer om man tillämpar detta på ett stridstaktiktänkande? Nå, jag tar här upp detta med ett begränsat antal stridsstrategier (2): Offensiv närstrid och Defensiv närstrid.

Offensiv närstrid och skadepotential
Om offensiv närstrid väljs som taktik och karaktären får bättre resultat på sitt färdighetsslag än sin motståndares färdighetsslag för defensiv närstrid, räknas mellanskillnaden på färdighetsslagen som ”skadepotential”. Till detta värde adderas karaktärens skadebonus och vapenbonus. Därefter dras motståndarens rustningsvärde samt tålighetsvärde från resultatet. Summan av dessa beräkningar motsvarar skadevärdet på den skada som åsamkas motståndaren (om summan är 0 eller lägre får motståndaren ingen skada). Om två kombattanter i närstrid båda väljer taktiken offensiv närstrid så är skadepotentialen lika med resultatet av det bästa färdighetsslaget. Det är alltså mycket farligt att försöka vara offensiv mot en annan skicklig offensiv motståndare.

Defensiv närstrid
Om taktiken defensiv närstrid används kan ingen skadepotential erhållas mot en beväpnad motståndare, även om karaktären slår bättre på sitt färdighetsslag än motståndaren. Det finns två typer av defensiv närstrid: framåtdrivande defensiv och bakåtsträvande defensiv . Om man väljer taktiken defensiv närstrid måste man innan man slår något färdighetsslag deklarera vilken av dessa varianter av defensiv närstrid man tillämpar. Om båda kombattanter valt någon variant av taktiken defensiv närstrid så händer det ingenting och striden dem emellan fortsätter nästa handlingsomgång.

Framåtdrivande defensiv innebär att man försöker avvärja en offensiv så tidigt som möjligt och driva motståndaren bakåt. Genom att offensiven fångas upp i ett ögonblick då motståndaren har som sämst balans kan man genom att trycka honom bakåt skapa utrymme. Om resultat av färdighetsslag kombattanterna emellan (där motståndaren är offensiv) är minst 6 till den defensives favör innebär det att man har tagit sig ur närstridssituationen och får chansen att retirera (mer om detta längre fram). Är skillnaden till den defensives favör, men med en marginal på mindre än 6 har offensiven avvärjts, men striden fortsätter som vanligt nästa handlingsomgång. Om motståndaren som valt att vara offensiv får ett bättre färdighetsslag gentemot den defensive beräknas skada utifrån skadepotential som vanligt.

Bakåtsträvande defensiv betyder att man backar, samtidigt som man styr undan motståndarens offensiv. Om resultat av färdighetsslag kombattanterna emellan (där motståndaren är offensiv) är minst 6 till den defensives favör innebär det att man lyckas avväpna sin motståndare. I annat fall där den defensive lyckas bäst är offensiven avvärjd, men striden fortsätter som vanligt nästa handlingsomgång. Om en motståndare blir avväpnad tar det en handlingsomgång i anspråk om hon vill plocka upp sitt förlorade vapen från marken. Om motståndaren som valt att vara offensiv får ett bättre färdighetsslag gentemot den defensive beräknas skada utifrån skadepotential som vanligt.

Förslaget är anpassat till mitt system i Drakland, men det väsentliga går nog upp för de flesta...

Bra/halvbra/kass?
 

Kozech

Veteran
Joined
15 Dec 2004
Messages
32
Location
Västerås
Re: Fly - vad jag gör

När jag är iklädd pyjamas så brukar flykt räcka med några snabba steg bakåt för att undvika attack och sedan bena på ryggen.
Själv har jag svårt för att slå någon som springer bort från mig då jag vill ha en fast punkt som avstamp för attacken. Att springa och slå klarar jag inte av ge någon skada med. Att hoppsparka någon som springer i ryggen förutsätter att man färdas snabbare än målet.

Fritt tolkat till rollspelsregler - en lyckad defensiv sen springa.
Med lyckad defensiv menar jag att man inte ska ligga på gränsen till att bli träffad utan ha bra koll på läget.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fly - vad jag gör

När jag är iklädd pyjamas så brukar flykt räcka med några snabba steg bakåt för att undvika attack och sedan bena på ryggen.
Själv har jag svårt för att slå någon som springer bort från mig då jag vill ha en fast punkt som avstamp för attacken. Att springa och slå klarar jag inte av ge någon skada med. Att hoppsparka någon som springer i ryggen förutsätter att man färdas snabbare än målet.
Låter rimligt, men jag misstänker att det blir helt annorlunda om motståndaren har ett svärd. Det räcker att han träffar då, han behöver inte träffa lika hårt som med exempelvis en spark.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Det är inte så mycket en regelfråga utan en spelledarteknikfråga

Tja, vissa delar av hur man ska tackla action-/stridsregler borde kanske hamna under ett helt annat kapitel än stridsreglerna i rollspel. Jag tror att det skulle underlätta många situationer om rollspel innehöll just ett kapitel som tog upp förslag på spelledartekniker i olika sammanhang. Helt enkelt de bästa sätten att som spelledare tackla situationer då reglerna inte är direkt tillämpningsbara. Fan, ska brainstorma lite kring ett eventuellt sådant kapitel nu (eller kanske jobba på min jävla D-uppsats istället för att nörda mig... :gremwink: ).

Kör man med taktikkortsystem kan man ta lite mer hänsyn till de aspekter som du tar upp. Regler + slump (tärning) räcker inte riktigt till.
 

Kozech

Veteran
Joined
15 Dec 2004
Messages
32
Location
Västerås
Re: Fly - vad jag gör

Att springa järnet med ett vasst svärd över ojämn mark lär bli farligare för anfallaren än för försvararen.
Man småjoggar inte när man flyr från en galning med svärd utan då är det full fart.

Att i full fart svinga ett svärd och äventyra sin balans = galning.

Och om den flyende har rustning på sig så räcker det väl ändå inte bara med att träffa. Någon kraft och precision i slaget måste det vara. Hursomhelst så utan kraft och precision så lär det bara bli ett skärsår av det.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Fly - vad jag gör är att...

Oavsett om jag bär pyjamas eller inte, så "brukar" det räcka med en knuff så att opponenten kommer lite ur balans. Det räcker för att klämma in en combo, eller i detta fallet lägga benen på ryggen.
Skulle någon med ett större svärd veva som en annan skogstokig bärsärk och missa målet, då kommer han antagligen lite ur balans, här så finns det då alltså några bråkdelar av en sekunds möjlighet till att springa fort som röven och komma undan.

Såvida du inte har stukat, vrickat, brutit eller slitit av foten. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Fly - vad jag gör

Att springa järnet med ett vasst svärd över ojämn mark lär bli farligare för anfallaren än för försvararen.
Man småjoggar inte när man flyr från en galning med svärd utan då är det full fart.
Att i full fart svinga ett svärd och äventyra sin balans = galning.
Kommer man upp i den farten så är det redan klart. Det är de första stegen som avgör.
 

Kozech

Veteran
Joined
15 Dec 2004
Messages
32
Location
Västerås
Re: Fly - vad jag gör

Det var det jag menade med att man måste lyckas med försvar först och inte bara förtvivlat parera.

Får man anfallaren lite ur balans så hinner man få upp den farten innan anfallaren kan slå till igen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Eon III

Till Eon III tog jag bort förflyttning som table-top-koncept (som återfinns i de tidigare utgåvorna av Eon), och gjorde om det till agerande handlingar istället. Jag tycker det blev riktigt bra, abstrakt och framför allt snabbt.
 
Top