Rising
Vila i frid
Precis som många andra så anser jag att förflyttningsregler mest behövs för dessa fall:
1. Hinner personen fram till striden (alternativt annan särskild plats i stridsområdet) i den här rundan?
2. Kan personen fly från stridsvilliga förföljare?
3. Kan personen utmanövrera sina motståndare, så att hon antingen skyddas av sina vänner eller så att de närmsta fienderna skymmer de som står bakom?
Hinner jag fram?
För den första punkten vill jag helst ha någon form av riktlinje för hur lång en stridsrunda är, samt för hur snabba olika varelser är. Dessa grejer påverkas dock så mycket av underlaget, kläderna, väderförhållanden och takhöjd, m.m. att det i slutändan blir en fråga om godtyckliga bedömningar ändå. Det är inte så mycket en regelfråga utan en spelledarteknikfråga; om jag exempelvis säger "du står tillräckligt nära apmännen för att anfalla någon av dem, medan du måste springa en runda för att nå fram till amazondrottningen borta vid elefanterna. Om du skulle smyga bort till tunnorna framför tältet, då skulle du kunna rusa fram till både drottningen och aporna på ett enda drag." då har jag ju varit tydlig med det som spelaren vill veta. Hade jag pratat om metrar eller ritat upp en karta så hade missförstånd kunnat uppstå eftersom spelaren kan ha en helt annan uppfattning om sin rollpersons förflyttningsförmåga än jag.
Lyckas jag fly?
Bra flykt- och förföljningsregler är sällsynta. Särskilt om man betänker följande situation: "Om A jagar B i tre rundor, där de båda springer betydligt långsammare än sina genomsnitt, innan A hinner upp B och dödar henne, hur lång tid tar det då för A att springa tillbaka till striden där de båda började?" Min lösning på "Hinner jag fram?"-problemet var att använda en abstrakt och godtycklig lösning, men här måste jag plötsligt utgå från en regellösning och få den att lira ihop med den abstrakta lösningen.
I Flux kommer det förmodligen att funka så här: Först anger jag ett avstånd mellan parterna. Typ 5. Sedan slår man ett motståndsslag, lägger till A:s rörlighet och drar av B:s rörlighet, och låter därefter resultatet modifiera avståndet. Om avståndet sjunker till 0 eller lägre så har A kommit ifatt B och får hugga denne i ryggen. Om avståndet blir för långt, eller om A avbryter jakten, så har B lyckats fly. Jag skulle gärna vilja hitta på ett finurligt sätt att räkna så att jag med 3T6, en skala mellan 1-10 och ett tidskonstant på 1 runda = 3-5 sekunder, skulle kunna få ett vettigt system för att avgöra hur många meter en varelse har sprungit i varje runda, så att man enklare kunde relatera till jaktslagen och få dem att lira ihop med karter och sånt, men alla sådana försök har hittills misslyckats.
Kan jag utmanövrera fienden?
Ibland vill man ställa sig i formationer så att ens bästa krigare skyddar de ömtåligare rollpersonerna från angrepp. Man kan också vilja försöka gå runt sina angripare så att den ena kombatanten hela tiden står i vägen för den andre, stå rygg mot rygg för att öka sitt försvar mot många angripare, eller positionera sig i dörröppningar så att fiender bara får angripa honom en åt gången.
Det här är jättekrångligt att lösa utan golvplaner. I Flux kommer jag att använda taktikkort för många sådana här problem. Det som i Skymningshem heter Defensiv kommer i Flux att heta Utmanövrering, och det används när man vill röra sig på så vis att någon fiende inte kommer komma åt en, eftersom andra fiender kommer stå i vägen. Kortet har enbart en effekt om man spelar ut något annat kort i samma runda. (annars har man ju ingen varelse att placera framför angriparen som man vill utmanövrera) (=Detta för att man ska slippa använda korten i dueller. Då kan man alltså ta för givet att båda kommer använda sina Fokus-kort, vilket snabbar upp striderna (som i Duellito ändå är smärtsamt långsamma))
Att ställa sig i formation går också till genom att man använder korten. I Flux kan man bli angripen lika många gånger som man har kort (vanliga varelser har tre kort, men stora klumpiga troll och liknande kan ha 1 eller 2 extra "öh?"-kort; värdelösa kort som gör dem extra sårbara för stora grupper av småttingar), så det är bra att bli av med sina kort om man står i numerärt underläge. Två eller fler personer kan ställa sig rygg mot rygg genom att de lägger undan varsitt kort och i gengäld frånsäger sig möjligheten att anfalla någon motståndare. (De kan fortfarande utdela skada, men de får inte gå fram och anfalla någon fiende) (det får heller inte vara så att mer än en varelse i en sådan klunga använder ett Utmanövreringskort, men det är en teknikalitet)
Det här med att några tuffingar ska få skydda sina ömtåliga kompisar... det har jag ingen regellösning på. Jag tänker abstrahera det. Likaså när det gäller varelser som ställer sig i dörröppningar för att se till att fiender bara får angripa honom en åt gången.
1. Hinner personen fram till striden (alternativt annan särskild plats i stridsområdet) i den här rundan?
2. Kan personen fly från stridsvilliga förföljare?
3. Kan personen utmanövrera sina motståndare, så att hon antingen skyddas av sina vänner eller så att de närmsta fienderna skymmer de som står bakom?
Hinner jag fram?
För den första punkten vill jag helst ha någon form av riktlinje för hur lång en stridsrunda är, samt för hur snabba olika varelser är. Dessa grejer påverkas dock så mycket av underlaget, kläderna, väderförhållanden och takhöjd, m.m. att det i slutändan blir en fråga om godtyckliga bedömningar ändå. Det är inte så mycket en regelfråga utan en spelledarteknikfråga; om jag exempelvis säger "du står tillräckligt nära apmännen för att anfalla någon av dem, medan du måste springa en runda för att nå fram till amazondrottningen borta vid elefanterna. Om du skulle smyga bort till tunnorna framför tältet, då skulle du kunna rusa fram till både drottningen och aporna på ett enda drag." då har jag ju varit tydlig med det som spelaren vill veta. Hade jag pratat om metrar eller ritat upp en karta så hade missförstånd kunnat uppstå eftersom spelaren kan ha en helt annan uppfattning om sin rollpersons förflyttningsförmåga än jag.
Lyckas jag fly?
Bra flykt- och förföljningsregler är sällsynta. Särskilt om man betänker följande situation: "Om A jagar B i tre rundor, där de båda springer betydligt långsammare än sina genomsnitt, innan A hinner upp B och dödar henne, hur lång tid tar det då för A att springa tillbaka till striden där de båda började?" Min lösning på "Hinner jag fram?"-problemet var att använda en abstrakt och godtycklig lösning, men här måste jag plötsligt utgå från en regellösning och få den att lira ihop med den abstrakta lösningen.
I Flux kommer det förmodligen att funka så här: Först anger jag ett avstånd mellan parterna. Typ 5. Sedan slår man ett motståndsslag, lägger till A:s rörlighet och drar av B:s rörlighet, och låter därefter resultatet modifiera avståndet. Om avståndet sjunker till 0 eller lägre så har A kommit ifatt B och får hugga denne i ryggen. Om avståndet blir för långt, eller om A avbryter jakten, så har B lyckats fly. Jag skulle gärna vilja hitta på ett finurligt sätt att räkna så att jag med 3T6, en skala mellan 1-10 och ett tidskonstant på 1 runda = 3-5 sekunder, skulle kunna få ett vettigt system för att avgöra hur många meter en varelse har sprungit i varje runda, så att man enklare kunde relatera till jaktslagen och få dem att lira ihop med karter och sånt, men alla sådana försök har hittills misslyckats.
Kan jag utmanövrera fienden?
Ibland vill man ställa sig i formationer så att ens bästa krigare skyddar de ömtåligare rollpersonerna från angrepp. Man kan också vilja försöka gå runt sina angripare så att den ena kombatanten hela tiden står i vägen för den andre, stå rygg mot rygg för att öka sitt försvar mot många angripare, eller positionera sig i dörröppningar så att fiender bara får angripa honom en åt gången.
Det här är jättekrångligt att lösa utan golvplaner. I Flux kommer jag att använda taktikkort för många sådana här problem. Det som i Skymningshem heter Defensiv kommer i Flux att heta Utmanövrering, och det används när man vill röra sig på så vis att någon fiende inte kommer komma åt en, eftersom andra fiender kommer stå i vägen. Kortet har enbart en effekt om man spelar ut något annat kort i samma runda. (annars har man ju ingen varelse att placera framför angriparen som man vill utmanövrera) (=Detta för att man ska slippa använda korten i dueller. Då kan man alltså ta för givet att båda kommer använda sina Fokus-kort, vilket snabbar upp striderna (som i Duellito ändå är smärtsamt långsamma))
Att ställa sig i formation går också till genom att man använder korten. I Flux kan man bli angripen lika många gånger som man har kort (vanliga varelser har tre kort, men stora klumpiga troll och liknande kan ha 1 eller 2 extra "öh?"-kort; värdelösa kort som gör dem extra sårbara för stora grupper av småttingar), så det är bra att bli av med sina kort om man står i numerärt underläge. Två eller fler personer kan ställa sig rygg mot rygg genom att de lägger undan varsitt kort och i gengäld frånsäger sig möjligheten att anfalla någon motståndare. (De kan fortfarande utdela skada, men de får inte gå fram och anfalla någon fiende) (det får heller inte vara så att mer än en varelse i en sådan klunga använder ett Utmanövreringskort, men det är en teknikalitet)
Det här med att några tuffingar ska få skydda sina ömtåliga kompisar... det har jag ingen regellösning på. Jag tänker abstrahera det. Likaså när det gäller varelser som ställer sig i dörröppningar för att se till att fiender bara får angripa honom en åt gången.